/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Fra æg til voksen solsort
Fra : jvr35
Vist : 13520 gange
50 point
Dato : 20-05-03 22:26

Er der nogle der kan svare på hvor længe der går fra at en solsorteunge er udruget til den flyver fra reden.
På forhånd tak.

M.V.H.

JVR

Accepteret svar
Fra : CLAN

Modtaget 60 point
Dato : 20-05-03 22:38

Solsorten er med sine ca. 25 cm en stor og kraftig langhalet drosselfugl. Den gamle solsortehan er meget nem at kende med dens kulsorte fjerdragt og det gulrøde næb. Hunnen er mørkebrun med lysere stribet strube og rustbrunt bryst med mørke pletter. De unge solsorte er mere rødbrune med enkelte gule streger på oversiden. De unge hanner får først gult næb sidst på vinteren og kan efter den tid stadig kendes på deres brunlige vinger.
En syngende solsort er let at opdage. Som regel sidder den på en fjernsynsantenne, på et hustag eller måske i et højt træ. Ved at sidde højt til vejrs sørger solsorten for, at sangen kan høres langt omkring. Ellers ser man tit solsorten hoppe rundt på græsplænen eller inde under nogle buske. Her leder den efter noget spiseligt, især orme, snegle, insekter og anden dyrisk føde. Om vinteren spiser den også bær og frugt. Solsorten er en af de mest almindelige fugle på foderbrættet, især hvis man lægger æbler eller anden frugt ud.
Solsorten kom ind til haverne fra skoven for ca. 115 år siden, og den dag i dag er der stor forskel på by- og skov-solsortenes adfærd. I haverne og parkerne er solsortene ikke det mindste sky, mens de i skoven er vanskelige at komme på nær hold. Det er næsten som om, at by-solsortene og skov-solsortene er to forskellige fugle.
Solsorten anbringer som regel sin rede i en busk, i en hæk eller i et træ, men kan også finde på at yngle i f.eks. carporte eller på tagspær. Hunnen lægger 4-6 æg i april måned og ruger dem ud på 12-15 dage. Allerede efter endnu 12-15 dage forlader ungerne reden. Det er så tidligt, at ungerne ikke er i stand til at flyve, og derfor bliver mange solsorteunger taget af katte, ræve eller rovfugle.
Da der også dør mange solsorte i løbet af vinteren, er det nødvendigt for arten, at der hvert år kommer så mange unger på vingerne som muligt. Derfor får solsorten mindst to kuld om året, ikke sjældent tre og af og til endda fire.
Solsorten er måske Danmarks almindeligste ynglefugl. Samtidig er den en af de fugle, der har flest forskellige levesteder. Den findes i næsten alle slags skov, krat og levende hegn, og den er en af de mest almindelige fugle i byernes villahaver og parker. Selv i storbyernes baggårde kan man finde solsorte, blot der et træ eller to og en stump græs.
Solsorten har ikke altid været så almindelig, som den er det i dag. Så sent som i 1875 var den en ret sjælden skovfugl. I 1880'erne begyndte den så småt at brede sig til byer og haver. I dag er villakvartererne med deres varierede plantevækst solsortens vigtigste levested, og man finder den i så godt som alle Danmarks haver. Her har fuglene så gode vilkår, at der kan leve 5 gange så mange solsorte som i skoven.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-05-03 22:40

NB: Hvis du ikke vil læse det hele igennem... Hunnen lægger 4-6 æg i april måned og ruger dem ud på 12-15 dage. Allerede efter endnu 12-15 dage forlader ungerne reden. Det er så tidligt, at ungerne ikke er i stand til at flyve, og derfor bliver mange solsorteunger taget af katte, ræve eller rovfugle.

Kommentar
Fra : jvr35

Dato : 20-05-03 22:47

Til CLAN

Tusind tak for din fremragende svar.
Spørsmålet blev stillet fordi der var bygget rede i min kones cykelkurv( tegn på hun ikke cykler ret ofte.)
Ungerne blev udruget og er i dag d. 20 maj 2003 fløjet fra reden.

Endnu engang tusind tak for svaret.

M.V.H

J.V.R

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 20-05-03 22:47

12-15 dage er altså svaret ???

BECK

Godkendelse af svar
Fra : jvr35

Dato : 20-05-03 22:48

Tak for svaret CLAN.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-05-03 22:51

Hey Beck Skal vi ikke blive enige om 24-30 dage, de skal jo også udruges

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 20-05-03 22:53

jo men svaret på SPØRGSMÅLET er 12-15 dage... ifølge dit svar ... hmm

god nat.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-05-03 22:58

Nat, nat... der må være noget galt med kuglerammen
Jeg skrev "ruger dem ud på 12-15 dage. Allerede efter endnu 12-15 dage forlader ungerne reden"... altså 12+12=24 eller 15+15=30 det må altså ifølge min hovedregning give 24 - 30 dage
Hygge...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-05-03 23:02

Upz! Der er mine briller der er slørede - Beck har s** ret (som al'tid). Spørgsmålet lød fra udruget til de forlod reden.
Nå pyt... svaret fremgik vis tydeligt af mit første indslag

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 20-05-03 23:22

Man kan sgu da ikke vinde hver gang

Ram