/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
spinnestang skjern å
Fra : return
Vist : 1156 gange
300 point
Dato : 02-08-11 16:17

hej
nogen der har bud på hvilke spinne stænger der er brugbare i skjern å altså hvor store skal de være samt hvad for et hjul kan man bruge der hvis der skal kunne "kæmpe" med en laks og hvilken line klasse skal man vælge og hvilken str spinnere skal man vælge

er en beast master brugbar i skjern å , ved godt det vist er en kyst stang

nogen der kan hjælpe

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-08-11 16:56

en kyststang, som ikke er i ultralight-klassen kan sagtens bruges. Du skal jo ikke løfte fisken i linen!

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 03-08-11 00:48

En 'meduim' kyststang på ca 9 fod, der ikke vejer for meget,
kan du bruge til næsten alt fiskeri, (undtaget flue)
http://www.fishing-odl.dk/shop/spinnestang-ron-thompson-6009p.html

der skal nok være dem der mener at stang, + line og hjul,
skal være lige præcis så spinkelt, (for at øge spændingen) at det er et mindre mirakel
hvis du kan hive fisken indenbords, uden grejet ødelægges / knækker,

hvis du vil øge 'spændingen', kan du montere en meget tynd line,
så der er risiko for at linen knækker,... !!

selv har jeg en 9 fod kyststang, og et mellem-st. fastspolehjul, med 4 forskellige spoler,
med liner i forskellig tykkelser,.. alt efter fiskevand
den har jeg haft stor fornøjelse af i mange år, uanset hvor jeg fisker,
den 'fanger' præcis lige så meget,
som mine 'konkurrenter's' mange forskellige stænger / hjul tilsammen,..

Accepteret svar
Fra : Cimbombom

Modtaget 150 point
Dato : 03-08-11 14:53

jeg vil anbefale en 7 eller 9 fods stang, med mellem str hjul

0,2 mm line til aborre og skaller samt mellem store laks er fint, men hvis du vil fiske efter sandart og gedder skal du nok op på en 0,4 mm line, samt have stål line forfang på.

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 05-08-11 14:28

Tak for svaret Cimbombom.