/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
Fiskerettigheder ?
Fra : Cimbombom
Vist : 1186 gange
50 point
Dato : 31-07-11 16:55

hej allesammen

nogen der ved hvorfor det er fiskeklubber der har fiskeretten over så mange Åer Søer og kyststrækninger ?

burde det ikke være nok at have statens fisketegn..

kan ikke se hvorfor jeg skal melde mig ind i en fisker forening hver gang jeg vil fiske i en ny sø.

når jeg har betalt for statens fisketegn

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 16:58

Det er jo fordi det ikke er statens, men lods ejernes!

Kommentar
Fra : Cimbombom

Dato : 31-07-11 17:03

hvordan kan de eje en hel sø, har de købt den eller hvad

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-11 17:12

Ja hvis de ejer jorden hvor søen er, så er det jo deres!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 17:33

Det er lystfiskerforeningerne der for nogle af deres egen penge og en masse frivvilligt arbejde hjælper til med at opretholde fiskebestanden.

Mange steder kan man købe et dagfiskekort uden at skulle melde sig ind, hvor kan man få så meget fornøjelse og evt. friskfanget mad for så få penge ?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 31-07-11 17:33

Fiskeriforeningerne lejer fiskerettighederne hos lodsejerne , og forvalter fiskeriet. De kan i nogle tilfælde sætte fisk ud -landskabspleje osv. det vil de jo gerne have betalt for .
Det er jo næsten som når staten tager vægtafgift for at køre på vejene

Jeg var for mange år siden på fisketur til Glenstrup sø-der var vi i Hobro for at få fisketegn .Vi traf en af lodsejene ved søen som ikke havde lejet sin del af søen ud til foreneingen,i dette stykke kunne vi fiske frit .Men dog ikke fange ål.
Det er jo den fordel at når det er en forening som har fiskerettighederne ,er der lidt mere kontrol og orden.

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 50 point
Dato : 01-08-11 06:08

Der er jo også ferske vande hvor det er staten der er lodsejer, ihertfald for dele af vandet, her undrer det mig at staten udover det obligatoriske fiskekort også forlanger specielt fiskekort. ( eks Vandet og Nors sø i Thy ) De salte vande er jo statsejet og her skal man ikke have andet det alm fiskekort.

Kommentar
Fra : lham

Dato : 01-08-11 06:14

Måske kan du finde brugbare oplysninger her-her ikke selv checket siden ud.

http://lystfiskeroplysningen.dk/

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 01-08-11 19:46

Tak for svaret lham.