/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
flaminco
Fra : kennojuul
Vist : 543 gange
100 point
Dato : 31-07-11 09:08

Er der nogen der har erfaring med en hjemmelavet "kniv" (sværd) , til at skære (smelte) flaminco med ?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-07-11 09:13

det aller bedste til det, er en fuchssvans. det giver lidt smulder der hænger fast i alt, men det er let at skære å den måde.
en kniv duer ikke hvis det er mere end nogle få centimeter tykt. den kiler sig bare fast.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 31-07-11 09:37

Citat
det giver lidt smulder der hænger fast i alt

Lidt ????

Man kan bruge en filetkniv, og et par ekstra hænder til åbne spalten med et ganske let tryk så man kan arbejde frit med flere bevægelser.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-07-11 09:48

en nedstryger er udmærket, brug bare klingen

Kommentar
Fra : kennojuul

Dato : 31-07-11 10:17

Tak for svarene ... men det var nu for at undgå det forfærdelige svineri , jeg ville lave noget
´elektrisk´selv !!! Ved man kan købe forskelligt udstyr som smelter i stedet (styrocut) , men det er bare urimeligt dyrt .
Det jeg havde i tankerne var sådan noget som .... svejseværk-omformere-batteri ladere . etc.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-11 12:19

Jeg har haft lavet en træramme med kantaltråd i. Dertil brugte jeg en variabel strømforsyning.

Det virkede super godt.

Kantaltråden kan hentes i varmelegmer og brødrister etc, hvis man ikke kan skaffe de i rulle.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-11 12:23

Du skal bare sørge for at tråden ikke bliver for varm. Hvis den bliver rødglødende laver den et meget bredt snit i pladen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-07-11 13:30

Sæt en klinge fra en hobbykniv (Den lille tynde) på en loddekolbe.

Kommentar
Fra : kennojuul

Dato : 31-07-11 15:41

Ok ... jeg må forsøge mig lidt frem , hvad brugte du som strømforsyning ?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-11 15:55

Min strømforsyning var en regulerbar 0 til ca 35V / 5A

Men men som jeg husker det var det omkring 10 W der blev afsat i en tråd på ca 20 cm.

Men der bare at prøve dig frem. Jeg satte bare tråden i rammen og skruede op for spændingen til tråden var varm nok.

Der sker en afkøling af tråden der hvor den arbejder, der gør at temeratur falder lidt. Så de første cm skæres lidt hurtigere end resten af pladen.

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : kennojuul

Dato : 31-07-11 18:08

Så siger jeg mange tak for svarene , nu har jeg et sted at starte . Og den med loddekolben skal også lige afprøves .

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-11 20:40

Hvis det er "Loddekolbeløsningen" du går efter, er kober en bedre varmeleder.

Her kan du du kan vikle en kobertråd var en 1,5 mm ledning som spiral om varmelegmet på en loddekolbe, og lave en "tap" der stikke ud i den længde du har behov for (jo korterer jo bedre).

mvh Benjamin

Godkendelse af svar
Fra : kennojuul

Dato : 31-07-11 20:42

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : kennojuul

Dato : 31-07-11 21:00

det er nu mere den store `osteskærermodel´ der tiltaler mig , går og pønser på at lave lidt større klipper med bund af flaminco .