/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Hvordan undgås at mursten frostspringer?
Fra : cristian2
Vist : 1072 gange
100 point
Dato : 29-07-11 12:48

Der sprænger små flige af murstenene på ydersiden af min skorsten. Jeg formoder at det skyldes den hårde frost i de sidste par vintre. Hvad kan man gøre for at forhindre det?
Give det en ekstra belægning af en art? I givet fald hvilken?

Tak for hjælpen?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-07-11 15:13

Du kan ikke gøre meget nu, kun så vidt mulig beskytte mod fugt med stort udhæng og overdægning.

Der er brugt forkerte mursten, det skal være hårde klinge brændte...

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 29-07-11 17:45

Dvs, det kan ikke svare sig at mure et pudslag udenpå skorstenen?

Jeg har hørt at man kan lukke murstens sugeevne ved at berappe overfladen, er det korrekt?

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 100 point
Dato : 30-07-11 06:23

Har ydermur ved vesterhavet . Mange afskalninger gennem mange år. Sandblæst og vandskuret og malet efter alle kunstens regler, men stadig vildt mange dybe afskalninger i år. Murerens nye forsøg : fliseklæber -oppudsning -så et spesielt net der pudses fast-slut diffusionsåben maling.
Så må vi se.
Det nye er altså nettet der skulle holde sammen på skidtet-måske skulle du prøve det.

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 30-07-11 12:13

Citat
Har ydermur ved vesterhavet . Mange afskalninger gennem mange år. Sandblæst og vandskuret og malet efter alle kunstens regler, men stadig vildt mange dybe afskalninger i år.

Det må skyldes at murstenene suger vand til sig, og når frosten sætter ind, udvider vandet sig og de springer.

Kunne man ikke forsegle murstenene med en lak eller lignende som vandet ikke trænger igennem?

Kommentar
Fra : lham

Dato : 30-07-11 14:52

Christian 2
Jeg ved ikke hvordan det forholder sig med skorstensmurværk hvor begge sider af stenene i princippet befinder sig i det fri.
At forsegle ydermur er præsis det man gør ved at male den med diffusionsåben maling feks silicatmaling som skulle holde vand ude men kunne slippe vanddamp indefra ud-desværre var det så ikke tilstækkeligt hos os, men en ydermur 200 mtr fra vesterhavet får jo også et vandsøjletryk af format i regnvej og 30 mtr/sec vind. -så 100 % tæt udefra er silikatmalingen ikke.

Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 08-09-11 07:09

Tak for svaret lham.