/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
Cykelnav - defekt leje
Fra : semajeto
Vist : 1445 gange
200 point
Dato : 25-07-11 08:40

Jeg har et ca. 10 år gammel 7 gears Shimano baghjulsnav (se billed her: http://peecee.dk/upload/view/318856) uden bremse hvor et leje knaser, men kun ved friløb. Hvor sidder dette leje (eller lejer?) og er det 'let' at skifte for en handyman/'perlegrusmekaniker'?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-07-11 09:04
Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 200 point
Dato : 25-07-11 12:03

http://www.sheldonbrown.com/nexus-mech.html#lubrication

Er du sikker på at du ikke bare trænger til at smøre dit nav????
Se link

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 25-07-11 14:44

Det er vist fordi de ikke er så vandtætte der på højre side hvor der sidder en stor sort støvring bag kæden.

Spørgsmålet er om du overhovedet kan købe nye lejeskåle og kuglering som reservedele... men måske kan du.

Vil ikke sige det er let men lad os sige du tog hjulet af og gjorde det rent og klart til en cykelmekaniker kunne gøre det for dig så kunne du gå ned og spørge hvor meget han skulle have for det og om han overhovedet kunne lave det uden at skulle skifte alt.
Fordi et nyt nav er ret dyrt.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 25-07-11 15:17

Støvringe/hætten har jeg set under og der er godt med fedt og intet snavs. Det lyder som sagt som et leje og det må sidde længere inde. Ser på det link sverola har oplyst og ser om det kan bruges.

Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 26-07-11 08:26

Tak for svaret sverola.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 26-07-11 10:04

Håber du fik dit nav til at være stille igen