/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lov om trygte priser?
Fra : Dj_Kaffe
Vist : 1426 gange
500 point
Dato : 21-07-11 02:18

Ret mig, hvis dette er stillet et helt forkert sted meen:

Jeg sad lige og kiggede i bilka´s netshop, og der lige midt i det hele havde de lige et 40" fladskærms tv til salg til sølle 49kr

Husker en bekendt en gang fik en rimelig dyr lommeregner til omkring halvpris, da de i butikken havde kommet til at sætte forkert pris på. Og dengang gælende regler sagde at den derfor skulle sælges til denne pris.

Nu fik jeg så afvide af en veninde at hun mente og have læst, at så snart man havde en ordre bekræftigelse med beløb på. Var dette beløb gælende.

Jeg har selvfølgelig skønt mig at bestille 2 og har fået min ordre bekræftigelse. Men hvor meget har jeg ret til at sige til dem? Skal de virkelig sælge dem til mig til den pris?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-07-11 03:59

Den holder ikke.

Prisen er så absurd lav, at du ikke kan sige at du har handlet i god tro, alene dit spørgsmål her beviser jo, at du godt ved der er noget galt med prisen, så du vil aldrig kunne fastholde dit krav.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 21-07-11 04:04

De skal nok finde en vej > udenom,
har selv prøvet turen, det var bare i en reklame fra Leasy,
men de ville ikke sælge til prisen, der stod i deres reklame.

Om den kan tages i retten ???

Den eneste jeg kender til der måtte punge ud, er Dyne Larsen, han rettede sig efter kunderne/
MEDIET >> TV2´S magt = de havde ..misforstået.. en tv reklame.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-11 06:42

Som du kan læse, er det ikke muligt at købe til den lave pris - når det åbenlyst er forkert

Priser i butikker
Alle varer, der ligger fremme til salg i butikken, skal være tydeligt prismærkede. Det kan fx enten være et prismærke på selve varen, på en hyldekant eller på et hængeskilt. Varer i udstillingsvinduet skal også være mærkede, så du kan se prisen ude fra gaden.

For en række varer skal der desuden være oplyst en enhedspris. Det er fx prisen pr. styk., pr. kilo, pr. liter eller lignende. Så kan du nemmere sammenligne priser på ens varegrupper. Nogle butikker har opsat scannere, så du selv kan scanne prisen. Det er ikke ulovligt, hvis det er nemt og hurtigt at tjekke prisen på den måde.

Forkerte priser i en butik

Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, der står på prismærket, også selvom det ved en fejl er en forkert pris. Der er dog enkelte undtagelser. Det kan fx være en vare, som en anden kunde har flyttet, fx lagt på et bord med udsalgsvarer. Du kan heller ikke få varen til den forkerte, lave pris, hvis det er åbenlyst, at der er sket en fejl. Det kan fx være et prisskilt fra en billig vare, der er faldet ned på en meget dyr vare.
Priser i internetbutikker

Når du handler på nettet, skal du også nemt kunne finde prisen på varen. Det kan enten være på den side, hvor varen vises, eller du skal nemt kunne komme hen til den side, hvor prisen vises. Alt det du altid skal betale, skal du have oplyst som en samlet pris. Hvis der desuden er omkostninger, der kan variere eller helt undgås, kan de oplyses for sig selv. Det kan fx være udgifter til forsendelse. Når du har indtastet din bestilling, skal du have den samlede pris oplyst.

Forkerte priser i en internetbutik

Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, du har fået oplyst på nettet. Specielt hvis du modtager en ordrebekræftelse, kan sælgeren ikke bagefter forlange, at du skal betale mere.

Priser i annoncer

Priser og andre oplysninger i annoncer er ikke bindende. Det betyder, at du kan se et godt tilbud på en vare i en tilbudsavis eller på en annonceside på internettet, men at det senere viser sig, at varen er dyrere end annonceret. Hvis en butik gang på gang annoncerer med forkerte priser, kan du anmelde det til Forbrugerombudsmanden, da det kan være en overtrædelse af markedsføringsloven.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/prisen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-11 06:43

Undskyld det var jo en nethandel, hvor dette er gældende

Forkerte priser i en internetbutik

Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, du har fået oplyst på nettet. Specielt hvis du modtager en ordrebekræftelse, kan sælgeren ikke bagefter forlange, at du skal betale mere.

Fra samme link

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-07-11 07:29

Citat
Ubesvarede 1
- Besvarede 7
- Annullerede 18
- Slettede 0
Ialt 26

Brug stavekontrol

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-07-11 07:41

Citat
Jeg har selvfølgelig skønt mig at bestille 2 og har fået min ordre bekræftigelse

Mon dog

En ting er at en side kan indeholde "trykfejl" - men den går næppe igennem til "kassen"

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 500 point
Dato : 21-07-11 08:03

Citat
at så snart man havde en ordre bekræftigelse med beløb på. Var dette beløb gælende.

Ifølge forbrugerrådet - ja

Citat
Men hvor meget har jeg ret til at sige til dem?

Du kan jo henvise dem til mit link

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 21-07-11 08:21

Citat
Jeg sad lige og kiggede i bilka´s netshop, og der lige midt i det hele havde de lige et 40" fladskærms tv til salg til sølle 49kr

så har du Kun læst det 'Positive' .....

prøv at læse siden igen,... du er faktisk klart og tydeligt advaret,
http://www.bilka.dk/~/link.aspx?_id=1A4F8323129944CAA72C9926D9B986AF&_z=z

Citat
Sådan handler du online
..... bla,.. bla,....
.........................................
Priser og særlige tilbud
..... bla,.. bla,....
...... leveringen gratis ved køb over kr. 500,-.
Der tages forbehold for trykfejl, udsolgte varer, prisændringer fra leverandørerne samt ændringer i dansk moms og afgifter.

læg mærke til teksten : Der tages forbehold for trykfejl, udsolgte varer, prisændringer

jeg er ret sikker på Bilka vinder en evt. retssag.

forhåbentlig læser du kontrakter,. grundigere ved andre handler,.. fast ejendom, mm.
ellers kan det blive en dyr 'fornøjelse' for dig.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-07-11 09:17

Det kan du godt glemme alt om. Jeg har prøvet at købe en pc i Bilka hvor der var byttet om på priserne i kataloget på to computere. Mærkeligt nok var den dyre til lav pris udsolgt! Jeg er sikker på at de blev trukket tilbage på lager til næste uge og rigtig pris.

Godkendelse af svar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 21-07-11 11:39

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 21-07-11 11:51

Dj-Kaffe. Det er spændende om du får dem til den pris. Du må gerne fortælle hvordan det ender.

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 21-07-11 14:14

Det meget spænde ja (: .. Har netop lige modtaget en mail fra dem, at det er pga en fejl i deres system. Har besvaret deres mail, med linket fra Nordsted1. Spænde at se hvad de siger til det (:

Skal nok lige komme med en opdatering.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-07-11 14:37

Fra Bilkas købsbetingelser:

Den ordrebekræftelse, der automatisk udsendes, er således alene en kopi af indkøbskurven, og ikke en accept på at handlen gennemføres.

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 21-07-11 15:05

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/prisen?tc=6314E388E20C43649935B1C17BA5E852

Forkerte priser i en internetbutik
Du kan normalt forlange at købe varen til den pris, du har fået oplyst på nettet. Specielt hvis du modtager en ordrebekræftelse, kan sælgeren ikke bagefter forlange, at du skal betale mere.

-- og så er jeg da egentlig ligeglad med hvad bilka skriver, får jeg mine fjernsyn bliver jeg glad. og gør jeg ikke, var det et forsøg værd.

Har fået svar fra nordsted1 med brugbar information, så til alle jer der bare skriver for at fortælle hvad bilka skriver - STOP TAK

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 21-07-11 15:26

Det er rigtigt at de ikke kan forlange at du skal betale mere, men de kan nægte at levere til den oplyste pris.

Kommentar
Fra : Dj_Kaffe

Dato : 21-07-11 15:38

Venter bare spændt på deres næste mail.

Kommentar
Fra : grow