/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Danske Bankkrak igennem tiderne
Fra : snaptil
Vist : 1780 gange
210 point
Dato : 20-07-11 09:28

En kollega og jeg sidder lige og taler om hvor mange banker der har måttet opleve konkurs efter anden verdenskrig til nu, han mener det er mange.

Er der nogen der kan opliste hvilke banker og hvornår?

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 210 point
Dato : 20-07-11 10:37

Du kan måske udlede noget herfra:
http://digitalebibl.homepage.dk/DANSKBANKHIST.html

Der står om lidt krak og en del om fusioner, og når Du når til bunden er der kildehenvisninger, her vil jeg selv mene at States arkiver er mest nærliggende at nærstudere.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-07-11 11:22
Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 20-07-11 11:22

Yderst interessant læsning.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 20-07-11 11:48

Ja, må desværre gemme det til lidt senere på dagen, men det ser spændende ud.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-07-11 12:33

Min oldefar mistede alle sine penge lige efter 1. verdenskrig da Landmandsbanken (tror jeg) krakkede. Han ejede Scarletbådene og mistede dem og flere millioner.

Han døde tidligt, nok på grund af det, så jeg har aldrig kendt ham.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-11 20:29

Vrøvl Granner 01

Scarletbådene opstod først efter 2. verdenskrig. I forbindelse med film i Malmø.

De har intet med Landmandsbankens krak at gøre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-07-11 21:06

Du tager fejl, de opstod efter 1. verdenskrig men gik i glemmebogen efter krakket.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 20-07-11 21:34
Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-11 21:50

Landmandsbanken krakkede i 1922. Samme år fødtes Jørgen Jensen , som havde scarlet bådene.

Han kan umuligt som nyfødt være involveret hverken i bank eller skibe. Skibene var først ca 30 år senere.

Granner 01 er ikke pålidelig.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-07-11 09:50

Det lyder meget sandsynligt Transor, eftersom Scarlet bådene var navnet efter Scarlet Ohara fra bogen Borte med blæsten fra 1936

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-07-11 09:59

så det er nok nogle andre både

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 21-07-11 09:59

kunne også bare liste de banker der for nylig, er krakket, og så udvide listen eftethånden:

Amagerbank (2011)
Fjordbank Mors (2011)
Eik Bank (2010)
Roskildebank (2008)

Før 2. verdenskrig
Landmandsbanken (1922)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-11 14:23

I nyere tid har ingen bank fået lov til at krakke for alvor. De er altid blevet overtaget af nogle andre, så kun aktionærerne har mistet værdier.
Med Kronebanken og andre fik de store banker vredet armen om, til de makkede ret og overtog.
Efter finanskrisen hvor de havde besvær nok med at klare sig selv, var det staten via financiel stabilitet, som overtog. Der har vist ikke i Danmark været et fuldt bankkrak siden 1922.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-07-11 21:57

Transor som jeg har forstået, så har folk med indestående over 750.000 også lidt tab.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 22-07-11 21:59

i følge linket fra LuffeA tidligere, så blev landmandsbanken jo også overtaget og kun aktionærer led tab.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-07-11 23:57

Ja jeg har også læst for nylig om landmandsbanken. Den blev reddet af staten og flere andre.

Men jeg har også hørt historier om folk, som tabte formuer på bankens"krak".

I virkeligheden var det måske kun aktionærer som tabte.
Er der nogen som ved eksakt om noget indskud blev tabt ?

Godkendelse af svar
Fra : snaptil

Dato : 16-08-11 14:48

Tak for svaret LuffeA.