/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Induktion
Fra : hobse
Vist : 783 gange
50 point
Dato : 04-06-11 00:28

Jeg skal lige have en ting på det rene.

Er dette rigtig og fortæl mig gerne noget om det.

"Induktion sker, fordi småmagneterne hele tiden vender sig efter strømmen og får elektronerne til at bevæge sig."

Vh

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 04-06-11 03:51

Sådan nogenlunde - og dog.
En elektronstrøm i en ledning skaber et elektrisk felt omkring lednengen, hvilket bevirker, at magneter (f.ex. kompasnåle, der drejer ganske let), der befinder sig i det elektriske felt, vil stille sig på tværs af ledningen (prøv at google "tommelfingerreglen").
På samme måde vil en magnet der passerer forbi en ledning generere et først tiltagende og dernæst aftagende magnetfelt omkring ledningen, hvilket fører til en "modstrøm" i ledningen. Altså når magneten nærmer sig, vil der opstå en strøm i ledningen, så der dannes et elektrisk felt, der søger at frastøde magneten, for så når den er passeret, at danne en strøm der prøver at fastholde magneten.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 04-06-11 07:28

Ordet induktion bruges også i andre sammenhænge...

Så hvis man holder sig til Elektromagnetisk induktion er der en meget fin artikel på Wikipedia..

http://da.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisk_induktion

Vh Ben

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 50 point
Dato : 04-06-11 14:16

Nej induktion skyldes ikke nødvendigvis ændting i de magnetiske domæner ( småmagneterne)

Induktion er et ord som bruges om en del forskelligt, deri har benjamin ret . Men resten af forklaringerne ovenfor er noget forbandet sludder. Induktion er heller ikke forbundet med elektroner.

Den klassiske fremsilling er således.
Hvis et lederstykke bevæges i et magnetisk felt ( eller magneten bevæges) således at der overskæres feltlinier vil der i lederstykket induceres en spænding.

Der behøver ikke at være frie bevægelige elektroner i lederen.
Den moderne fremstilling er noget mere sofistikeret.

Godkendelse af svar
Fra : hobse

Dato : 04-06-11 18:25

Tak for svaret transor.

- og jer andre for den sags skyld.