/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Gamle billeder dukker konstant op?
Fra : kartoffel88
Vist : 802 gange
40 point
Dato : 01-06-11 06:59

Jeg forstår ikke helt hvorfor der konstant dukker gamle billeder op under "All Images". Det kan være billeder jeg har taget for mange år siden, som jeg ikke har set siden. Udover det så er der alle mulige andre billeder som jeg aldrig har taget selv og en masse andet f.eks billeder af diverse grafik.

Jeg kan jo regne ud at de bliver hentet et eller andet sted fra, men hvorfor gør den det og kan jeg stoppe det?

Tak.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-11 07:37

Når man vælger "Show All images" vil programmet jo hente rub og stub hvad der ligger på harddisken i alle formater.
Billeder Du har taget for år siden eller hentet på nettet/fået på mail har Du mske blot smidt ind uden at lave en egentlig mappestruktur.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-06-11 08:17

Der ligger ingenting på min harddisk. Den suger bare alt til sig når jeg tilslutter en ekstern harddisk, men det giver ikke mening med hvad den gemmer og ikke gemmer osv.
Men kan man stoppe det, så det ikek tager plads?

Kommentar
Fra : UlrikB

Dato : 01-06-11 12:33

Hvad er det for et program du søger hjælp til? Det vil øge sandsynligheden for at få de oplysninger du søger hvis du er mere omhyggelig med at beskrive hvad det præcist er der volder problemer.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-06-11 13:08

Nu har jeg hverken Mac eller en ekstern HD, men Du må jo have et program eller en funktion der slubrer i den eksterne når den tilsluttes, i modsætning til hvis man på normal vis bare åbner det der skal bruges eller importeres.

Alle mulige billeder af grafik ligger også i styresystemet da de bruges af dette.

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 01-06-11 17:55

de billeder du ikke gider gemme mere skal du slette, så kommer de ikke frem mere.
Så enkelt er det.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-06-11 18:12

Det er ikke et program. Hvis der er nogen der har en Mac så prøv at gå ind under "finder" -> "All images". Derinde kan i finde billeder som i ikke vidste i havde på jeres computer.
Det hjælper ikke noget at slette dem, når der kommer nye konstant.

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 01-06-11 18:13

Jeg har tjekket det på 2 venners Mac. De anede det ikke. Endda efter flere år.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 19:18

Noget der hedder diskoprydning på DIN maskine = så prøv det
sikkert en masse cashe lagret billeder der dukker op i tide og u-tide

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 19:20

Ellers? se under egenskaber for filerne, der må stå ? hvornår de er lagt på disken og hvorfra.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 01-06-11 19:31

NB: på min eksterne HD, er filerne ikke slettet, før jeg tømmer papirkurven.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-06-11 23:23

Ok kartoffel, under Finder, hvor ser du "All images"....min snakker dansk og den hedder alle billeder.

Udover dine feriebilleder ligger en masse screen shoots og medfødte billeder som umiddelbart kan slettes: marker dem og tryk ctrl og vælg flyt til parpirkurv, tøm den og de er væk for altid

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 01-06-11 23:28

Gå ind i 4. ikon for oven firkant med to (( )) omkring og slet de uønskede...du kan vist ikke slå funktionen fra

Kommentar
Fra : kartoffel88

Dato : 02-06-11 10:05

Ja jeg kan sagtens slette dem. men det kan jeg blive ved med. Bare jeg går på nettet i 2 minutter ligger der måske 26 nye billeder som jeg tog for 4 år siden, samt alt muligt andet jeg ikke kender til.

Accepteret svar
Fra : UlrikB

Modtaget 40 point
Dato : 02-06-11 12:30

Jeg har nu forstået at det vi taler om er en af de foruddefinerede Spotlight søgninger der vises, som en lilla mappe med et tandhjul, under 'Søg efter' i oversigten i 'Finder'-vinduer. (Oversigten kan slås til og fra ved at klikke på den lille knap i øverste højre hjørne af et 'Finder'-vindue).

Spotlight gennemsøger hele tiden dine harddiske og indekserer indholdet, for hurtigt at kunne præsentere et resultat når du foretager en søgning.
Det der kan lyde lidt underligt her, er nok ikke så meget at Spotlight finder alle billeder på din harddisk, men mere at billeder du sletter bliver ved med at vende tilbage igen. De må jo komme et sted fra. Og så gælder det vel om at finde ud af hvor.
Jeg vil foreslå at du, når du har aktiveret 'Søg Efter -> Alle billeder' i oversigten til et 'Finder'-vindue, vælger "Som liste" fra menuen "Oversigt" og derefter sikrer dig at de fundne billeder opstilles efter navn. Da vil kopier af samme billede, som måtte befinde sig flere forskellige steder på dit system, blive vist sammen. Og det skulle så være let for dig at fjerne dem alle på en gang. Husk også at tømme papirkurv til slut.

Du bør også være opmærksom på at visse billedbiblioteksprogrammer, som f. eks. Aperture, iPhoto eller Lightroom også kan gemme sikkerhedskopier andre steder, som ikke vises i Spotlight. Og det da vil være muligt at gendanne de slettede billeder ud fra disse sikkerhedskopier (det er jo sådan set det der er meningen).

Godkendelse af svar
Fra : kartoffel88

Dato : 02-06-11 14:49

Ja det lyder præcis som det jeg prøvede at formulere
Mange tak for hjælpen alle sammen.