/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Problemer med Posca - hvem ved????
Fra : mulle-mor
Vist : 4413 gange
300 point
Dato : 29-05-11 12:05

Hej alle kreative.

Jeg har før spurgt om Posca tuscher, og fik gode svar. Jeg har også købt nogle tuscher og brugt dem med et godt resultat.

Men - ih hvor havde jeg mange problemer med det maleri. Jeg kan ikke finde ud af, om det var Posca tuscherne eller den permanente sorte tusch, som jeg brugte til at tegne konturerne op med. Jeg har på fornemmelsen, at det er den permanente tusch.

Men her er handlingsforløbet:

Først laver jeg en baggrund, hvor jeg skriver tekst med Posca tuscher. Hele den baggrund får efter et stykke tid overført gul oliemaling med siccativ (tørrelse) i, og bliver med det samme gnedet af igen. Grunden til det med oliemalingen er, at så bliver baggrunden lidt mere dusset. En teknik som jeg bruger, når jeg laver mine 3-d moderne ikoner.

Så langt så godt. Så skal jeg have overført en form for stencil på lærredet - i dette tilfælde et billede af mit barnebarn - og nu overfører jeg den stencil, og da jeg har fået konturerne over med en blød blyant - så trækker jeg dem op med en permanent sort tusch. Jeg har gjort det før, men der har jeg brugt en Faber Castell tusch. Den gamle, jeg havde, var tørret ind, og jeg købte en ny. Denne gang havde de ikke Faber, men en der hedder STAEDTLER - som de sagde var lige så god. Det var også en vandfast permanent tusch.

Jeg trak så konturerne op med den. Og derefter brugte jeg Posca Tuscherne til at "male" billedet op i sort hvidt. Efter det var tørt ville jeg så lakere hele billedet med vandfast matlak. (Det har jeg også gjort masser af gange med godt resultat). Men hvad sker der så - efter et par minutter løber der sort ind i alt det hvide. Det var jo en katastrofe - men jeg tænkte, at jeg så måtte tegne alt det hvide op igen med den hvide Posca - og da det var tørt lakerede jeg igen. Der kom stadigt sort i det hvide. Nu malede jeg alt det hvide med hvid akryl-maling. Men da akrylen var lidt mat i forhold til resten af maleriet, så vovede jeg igen efter 4 dage at lakere maleriet. Det samme skete, det hvide blev sort igen lidt efter lidt i kanterne. Mit sidste håb var at male alt det hvide med oliemaling, og det så fint ud, da jeg satte det til tørre. - Og nu var der bare to dage til at maleriet skulle gives i konfirmationsgave - men næste morgen var min hvide oliemaling blevet lysegrå. I bar desperation malede jeg alt det grålige hvidt igen med oliemaling og brugte den fineste lille pensel til at komme ind i alle kringelkroge.

Næste dag - hvor konfirmationen var - da var billedet fint hvidt alle steder - og faktisk skulle det jo lakeres, men det turde jeg ikke. Jeg gav det som det var - stadigt lidt vådt og med et advarselsskilt foran - at man ikke måtte røre det.

Efter konfirmationen tog jeg det med hjem igen, for der var ikke sat ophængnings-beslag på.

Nu står det her hos mig, og der er gået en uge efter jeg malede med olie - og det "kribler i mine fingre" for at lakere hele det maleri, for så vil det være helt perfekt, og også mere holdbart. Men jeg tør næsten ikke.

Er der nogen af jer, som bruger Posca, der ved noget om det her problem? Jeg kan dårligt tro, at det er Posca tuscherne, som er skyld i hele misæren. Nu synes jeg bare, at hvis det er den permanente tusch, som ikke kan tåle at blive lakeret med vandbaseret lak - så er der jo efterhånden så mange lag maling ovenpå den, at den da må være blevet indkapslet.

Mit billede vil være helt perfekt, hvis det fik et lag lak hen over det sort/hvide billede af mit barnebarn, men jeg tør næsten ikke.

Her er en url-adresse til billedet - så man kan se det (håber jeg)

http://ageforcefotos.homestead.com/Pop-art_Emilie_web.jpg

Jeg hører MEGET gerne fra nogen, som ved noget om Posca.

Hilsen fra
Mulle

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 310 point
Dato : 29-05-11 12:32
Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 29-05-11 12:48

Hej Svend.

Jeg har kigget på det link, og jeg er da også sikker på, at det nok er helt perfekte tusch-farver. Men der er en rigtig god ting ved Posca, de kommer som en almindelig tusch, men det er akrylmaling, der er fyldt på, ikke blæk. Det er jo meget nemmere at male sådant et pop-art maleri med dem, end man skal til at bruge en pen eller pensel. Særligt de små fine streger er meget nemmere med Posca.

Jeg ved da, at der er mange, som laver pop-art, der bruger Posca. Ikke fordi at jeg vil til at lave en masse af de malerier, jeg er nok mere til det, jeg for øjeblikket laver. Men ind i mellem kunne det jo være sjovt, særligt til så unge mennesker, som mit barnebarn - som i parentes bemærket - var helt vild med billedet.

Mit spørgsmål går jo også mere på, om det er muligt at lakere det - eller jeg skal holde fingrene fra det nu. Og så også - om det samme vil ske, hvis jeg laver et mere......

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 29-05-11 12:51

Men Svend - lige en ting til.

Jeg har gemt dit link, for jeg kan se, at man kan købe mange fine ting hos det firma.

Hilsen
Mulle

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 14:07

Selv er jeg ikke ekspert, men min kunstner kone kommer snart, jeg vil spørge hende...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-05-11 16:47

Min kone er kommet og hun bruger ikke Posca tuscher, men bløde kulstreger i grafit.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 29-05-11 20:18

Tak for det Svend.

Jeg bruger også nogen gange kul til at lave effekter med på mine ikoner. Men de er ikke så gode til at skrive tekst med.

Jeg har også nogen gange brugt at overføre tryk til lærred ved brug af sampling metoden. Men med de her Posca tuscher kan man jo næsten skrive og lave, hvad man vil. Problemet er bare, om de kan tåle at blive lakeret bagefter.

Så jeg venter stadigt på, at en som har brugt Posca Tuscher vil dele lidt ud af sin erfaring med dem.

Mulle

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-05-11 20:30

Hvilken lak bruger du? En vandbaseret eller?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 30-05-11 05:59

Citat
Men jeg tør næsten ikke.

Det kan da ikke være så svært, lav noget med samme tusch og giv det engang lak
ser det pænt ud, så gå videre, prøv dig frem med de forskellige typer lak

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 30-05-11 08:42

Ja, men det har jeg da gjort Nomore. Og det mærkelige er, at jeg kan male lak på både Posca og den permanente tusch. Men hvis jeg maler mit maleri, så løber det sorte ud i det hvide.

Så det er virkeligt mærkeligt - jeg forstår det ikke - en eller anden mærkelig kemisk reaktion ?????

Og, ja Granner - jeg bruger Auqa Mattlack fra Marabu.

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 30-05-11 08:45

Eller - jeg kommer lige til at tænke på, om det måske kan være den bly-stift, som jeg har brugt, da jeg overførte min stencil. Det har jeg slet ikke tænkt på, jeg vil prøve at lave en prøve med den.....

Kommentar
Fra : mulle-mor

Dato : 30-05-11 17:27

Jeg har nok fundet ud af, hvorfor det har svinet med sort på min hvide maling. Det var hverken Posca eller den permanente tusch. Jeg kom jo til at tænke på, at da jeg havde "overført" min stencil til lærredet, da havde jeg benyttet den metode, som vi brugte som børn. Altså først tegne konturer over på et pergamentpapir, og så tegne bagpå med en blyant - og bagefter fra forsiden igen, så smittede blyet jo af på lærredet og blev overført.

For at jeg rigtigt kunne se det, så havde jeg ikke brugt en rigtig blyant men en tyk blystift, som jeg har fra engang jeg gik på tegnekursus. Jeg ved ikke, hvad den stift er lavet af - foruden bly - men da jeg lavede nogle tykke streger med den og lakerede, så sivede der sort ud fra stregerne.

Jeg er da ked af, at jeg har lavet al den "polemik" med Posca - for dem er der så ikke noget i vejen med. Kunne heller ikke forstå det, da jeg også havde malet de blågrå bogstaver med Posca, og de var ikke blevet tværet ud.

Så - summa-summarum - man skal ikke bruge sådan en sort blystift sammen med hvid maling af enten den ene eller anden type - i hvert fald ikke, når man vil lakere sit billede.

Så fik vi det på plads.

Mine points går til Svend Giversen , for han gav mig da et godt link til en dejlig web-shop.

Hilsen
Mulle

Godkendelse af svar
Fra : mulle-mor

Dato : 30-05-11 17:30

Tak for svaret Svend Giversen.

Læs lige min sidste meddelelse - jeg har fundet ud af, hvad der svinede på mit lærred.....

Ha' en god dag - og hils din kunstmaler kone........

Hilsen
Mulle/Birthe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-05-11 17:43

Selv tak,

min kone hedder Erna Bekhøj, måske kender du hendes malerier?