/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
oversættelse eng/dansk
Fra : Lfelby
Vist : 960 gange
100 point
Dato : 19-05-11 22:55

her er nok brug for en engelsktalende, for der er tale om et udtryk, som jeg ikke lige kan slå op:

Jeg skal oversætte følgende fra engelsk til dansk "for all their faults, nothing makes a politician jump like a league table".

.... ... ... ... intet får en politiker til at hoppe i stolen som en .... (liga?) tabel

Udtrykket "for all their faults" kan jeg finde i sammenhænge hvor man mener "til trods for" men siger man her "deres fejl til trods"

På forhånd tak for hjælpen
Lone

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 23:11

Lettere hvis vi ser sammenhængen:

http://www.economist.com/node/18227144

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-05-11 23:22

Her noget i stil med:

Til trods for alle deres fejl,
er der ikke noget der kan få politikere til at reagere,
som en sammenlignede liste...

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 110 point
Dato : 19-05-11 23:45

Den er svær at oversætte direkte, men betydningen er:

Hvis du vil have politikerne til at lytte, skal du komme med en liste der viser dem hvem der gør det bedre end dem, og hvor langt der er til toppen.

Eksempel:
For nogle år siden, da man begyndte at rangere de danske folkeskoler i forhold til hinanden, var der pludselig en masse kommunalpolitikere og skoleledere der fik travlt med at komme højere op på listen, de havde vel hele tiden vidst, at der var noget galt, men der skulle en tabel til for at få dem op afstolene

Godkendelse af svar
Fra : Lfelby

Dato : 22-05-11 08:51

Tak for svaret Kortoververden - det gav rigtig god mening, også din henvisning til sammenligningtabellen i folkeskolen.

Også tak til svendgiversen, som fandt artiklen i the Economist sammen med nogle brugbare kommentarer.