/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Timelønnet og ferie med løn
Fra : miss-tk
Vist : 1110 gange
100 point
Dato : 09-05-11 11:10

Hej med jer.
Min kæreste er ansat som timelønnet i en karateklub, hvor hun sidder som receptionist.
Hun har fået af vide hun er tilmeldt ferie med løn, hvilke vi ikke forstår, nu hun er timelønnet og ikke fast. Er der et sted der viser loven med henblik på, at hun ikke kan få ferie med løn, men skal have sin feriegodtgørelse udbetalt i feriepenge?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-05-11 11:18

Din kæreste skal tjekke sin ansættelseskontrakt... der kan være en lokalaftale

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 09-05-11 11:31

Det er muligvis sandt, men det havde hun ikke gjort. Tror ikke engang hun har en kontrakt, hvilket i mit hoved slet ikke er lovligt.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 110 point
Dato : 09-05-11 12:02

Sniff....

Hvis hun har fået det at vide bør der på lønsedlerne stå et par rubrikker med opsparede feriedage og feriepenge.

Ansættelseskontrakt er ikke lovbefalet, men det er et såkaldt ansættelsesbrev til gengæld.
http://www.uddannelsesforbundet.dk/~/~/link.aspx?_id=90C1B170EFEC41DAB0DFB621D1BC3C2F&_z=z

Kontrakter kan jo indeholde konkurrenceklausuler, aftalerom bonusser og meget andet.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-05-11 12:21
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-05-11 20:10

Ferie med løn....................men hu skal have forskellen på løn og feriepenge udbetalt.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 09-05-11 20:14

Som timelønnet har man ikke ferie med løn.
Men man optjener feriepenge, som man så kan få udbetalt når man afholder ferie. Det er sådan set det samme. Forskellen er bare at ferien udbetales via et feriekort og ikke på den fast lønseddel.

Og det kan være der misfortåelsen opstår.

Hvis man er fastansat på et timetal eller et fleksibelt timetal- så giver det sig selv, at man i en fast vagtplan, har ferie men stadig modtager løn- omvendt hvis man er løst ansat er det jo umuligt at fastsætte hvilke timer der gælder, som der skal betales løn af, mens man holder ferie.

Kommentar
Fra : miss-tk

Dato : 10-05-11 13:57

Hendes arbejdsgiver har lavet fejlen og tilmeldt hende som hun skal have ferie med løn, i stedet for at få udbetalt feriepengene på et feriekort.
Dog har de fundet en løsning selv, så nu burde det være i orden. Tak for alle svarene allesammen :)

Godkendelse af svar
Fra : miss-tk

Dato : 10-05-11 13:58

Tak for svaret LuffeA. Det hjalp at kigge på lønsedlerne.