/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Destilleret vand og kondenserende tørret
Fra : johnnyBP
Vist : 3699 gange
50 point
Dato : 19-04-11 11:41

Jeg har en kondenserende tørretumbler.
Kan jeg bruge overskudsvandet fra vandtanken som demineraliseret (destilleret) vand i f.eks en bil akkumulator.
Det er jo vanddamp fra tøjet som afkøles (kondenserer) og opsamles i en beholder og normalt bare hældes i afløbet.
Det er jo gratis, så hvorfor ikke anvende det istedet for at købe dyrt demineraliseret vand på flasker.
MVH
Johnny

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-11 11:52

Nej, det ville jeg ikke gøre...

Der er andet en vand der kondenseres i en tørretromler, især hvis du sveder meget?

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-04-11 12:04

Det er det reneste vand. Du skal bare sikre, at der ikke ligger urenheder i beholderen. Det vand man normalt bruger er demineraliseret, dvs kalk og andre stoffer er fjernet elektronisk, så der er også urenheder i. Det der er vigtigt, er at der ikke må være kalk i vandet, så det sætter sig på blypladerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-11 12:19

Og hvad så med sæbe rester, kan også kondenseres og heller ikke H2O???

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 19-04-11 12:54

Vi bruger vandet fra tumbleren i dampstrygejern og til at vande sarte planter, det er renere end "demoraliseret" vand (der jo ikke er destilleret), jeg ville også bruge det til et bilbatterier.

Sæbe mv fordamper ikke, i hvert fald ikke ved den temperaturer, der er i en kondenstumbler, og kommer derfor ikke med.

Jeg filtrerer vandet gennem et kaffefilter, i vores tumbler kommer der engang imellem noget tøjfnuller med

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-04-11 13:35

[CITATOg hvad så med sæbe rester, kan også kondenseres og heller ikke H2O???[/CITAT]

Sæberester kondenseres ikke, det bliver i tøjet. Det er kun H2O, der kommer frem i skålen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-04-11 13:47

Gad vide om en laboratorieananyse af kondensvandet ville give andre resultater ?

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 19-04-11 13:59

Det vil en gascromatografi kunne vise dig.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-11 16:35

Problemet ved vand i batteriet er ioner af jern og lignende som har en meget negativ indflydelse på batteriets selvafladning og holdbarhed. Kalk er såmænd ikke så galt, det skal syren nok få bugt med.
Så hvis jeres vaskede tøg er fri for skyllemiddel duftstoffer , optisk hvidr og jern fra tumbleren kan du da godt bruge det.

De moderne bilbatterier skal ikke efterfyldes.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-04-11 16:46

>Så hvis jeres vaskede tøg er fri for skyllemiddel duftstoffer , optisk hvidr og jern fra tumbleren kan du da godt bruge det.

Tøj ikke tøg. Og det er jo ikke fri for alt dette, langt fra.

Hvor meget destilleret vand bruger du på om året på din bils batterier?
Hæld da det fra tromleren ud og køb noget rent for få kroner...

Jeg gentager:
Der er andet end vand der kondenseres i en tørretromler.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 19-04-11 18:34

Det kondenserede vand er glimrende i vinduesvaskebeholderen. Kom en nogle få dråber opvaskemiddel i og du har det fineste vinduesrens, som ikke giver pletter. Det er også godt at vaske vinduer i.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-04-11 20:41

Tøg og tøj er det samme på nær en lille tastefejl.
De er ikke til at rette her i kandu .
Så jeg skriver normalt kun en korrektion, hvis det kan være meningsforstyrrende.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 50 point
Dato : 19-04-11 20:44

I stedet for A.C.Rosmon's glimrende forslag om en gaskromatograf (medmindre du lige har så'n en liggende i skuret) kunne du overveje en lavteknologisk test, hæld en sjat tumblervand i en gryde, sæt den over på lav varme (så gryden ikke smelter/bliver skæv når vandet er fordampet) og se om der er en rest i bunden af gryden.

Hvis der er, køb destilleret (ikke demoraliseret, det har vi rigelig af i forvejen) vand til dit batteri (eller få et nyt, der ikke skal genfyldes).

For at helgardere kan du (hvis tumblervandet giver bare det mindste snask i bunden af gryden) lave samme forsøg med demineraliseret vand, og se (eller veje på din elektronvægt) hvad der giver mest aflejringer.

Godkendelse af svar
Fra : johnnyBP

Dato : 26-04-11 15:37

Tak for svaret vagnr.
Det har jeg prøvet flere gange. Jeg bruger det altid i min æggekoger, og der fordamper vandet altid helt uden at efterlade rester i bunden. Jeg ville bare være sikker på, at der ikke er noget jeg havde overset, men det tyder de forskellige mere eller mindre seriøse bevarelser ikke på.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 26-04-11 15:42

Selv tak, jhonnyBP