/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Et insekt udhuler mit bordben
Fra : Thyregod8
Vist : 1324 gange
100 point
Dato : 14-04-11 11:52

Jeg har for tiden ophold i Spanien. Da jeg sad ved et træbord dryssede der pludseligt savsmuld ud af et hul det ene bordben. Ved nærmere øjensyn viste det sig, at der lå en større bunke savsmuld under det ene bordben, en bunke 2 cm i højde og 10 cm i bredde. Savsmuldet dryssede ud fra et hul på 8 - 10 mm bredde. Jeg går ud fra, det er et insekt, der lever af træ og graver en hule. Den har lavet flere gange i benet.
Hvem ved hvad det er for et dyr? Det kan være et dyr vi ikke har i Danmark.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-11 12:03

Mon det kan være en bor"d"bille--- den var jo i dit bord

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/almborebille.htm

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 12:09

Jeg har set efter borebille, men den laver kun et hul på et par millimeter. Den jeg har laver et hul på ca 10 mm. Den må være stor med sådan en gang. Det er ikke mit bord, så den får lov til at leve sit eget liv, men alligevel interessant.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-11 12:14

Eller termitter, det er jo sydpå.

I kolonitiden anbragte de udstationerede deres dyre møblers ben i små skåle med vand så der ikke kom "undergravende" virksomhed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-11 12:24

Citat
Det er ikke mit bord, så den får lov til at leve sit eget liv

Man skal også være go' ved dyrene.... inckl. støvmider, så nu smutter jeg ud i haven igen

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 12:42

Jeg har læst det kan være en træspisende kakerlak. Kakerlakkerne er store her i Spanien. Den skulle være i familie med termitten, men jeg kan ikke finde noget på nettet.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-11 12:44

Lok bæstet ud af hullet med velduftende cedertræ fra blyantspidseren marineret i flydende harpiks.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 12:48

Nej nu er det jo ligesom blevet et lille husdyr, som man må kæle om. Det finder jo ligesom sin egen føde, så det behøver jeg jo ikke at bryde mig.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-04-11 13:03

Kun en tåbe frygter ikke haven, så jeg kom lige forbi igen

Thyregod du er selv inde på noget af det (mulige) rigtige

Citat
Nyere DNA studier har påvist at termitternes nærmeste slægtninge er en art af træspisende kakerlakker

http://da.wikipedia.org/wiki/Termit_(insekt)

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 13:12

Ja, men jeg kan ikke finde noget konkret om dyret. Der noget der tyder på det kunne være en træspisende kakerlak. Men kakerlakker lever i flokke her er vist kun en, imidlertid kan størrelsen godt passe til de enorme kakerlakker de har her. Det er ikke lykkes at se den endnu. Jeg gider jo ikke sidde og vente på at den skulle dukke op fra sit skjul.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-04-11 13:24

Hvis du er tilstrækkelig nysgerrig og lidt af en dyrplager, så tape et lille (tomt) syltetøjsglas på bordbenet ved hullet.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 13:43

Kan ikke lade sig gøre, da den har lavet hulen lige under bordpladen. Jeg tror den har tænkt sig at blive i hulen. den sender kun savsmuld ud.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-04-11 13:51

Husbukke?
http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=15445&kapitel=1

Så er det ungerne, der huserer derinde... De vokser op og kommer ud og laver nye små husbukke i andre møbler...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-04-11 15:53

Tid efter anden har man jo på TV set enorme larver blive pillet ud af træ..........og blive spist af de indfødte.
Det har nu mest været i halvråddent dødt træ.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 14-04-11 18:06

Her i lille Danmark kan jeg faktisk høre det en sjælden gang i mellem, når en borebille mæsker sig i mine lofts bjælker. Kan du høre noget gnav evt. om natten. ?
Med den størelse burde du kunne høre noget.

Højris

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 14-04-11 18:55

http://www.skadedyrssikring.dk/traehveps.html

Kan det være en sydlig slægtning til den her fætter???

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 19:32

Den lever sit stille liv uden lyde.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 19:35

Hullerne kunne faktisk godt ligne de huller på billedet, ligeså i størrelse. det må studeres nærmere på nettet.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 14-04-11 20:08

Men den lever ikke i møbler. Men måske gør den spanske. Det passer meget godt på beskrivelsen. Måske er jeg heldig at se den gnaskende larve, den sender stadigt savsmuld ud på gulvet.

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 14-04-11 21:03

Har du kikket på husbukken?

Her er masser af billeder. Også af huller......
Og af de lækre larrver (som der måske er tale om i dit tilfælde)

http://www.google.com/search?q=husbukke&hl=da&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&rlz=1I7GGLL_da&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=70enTda3JsvqObfS_OYJ&ved=0CGUQsAQ&biw=1237&bih=804

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-04-11 18:19

Det er svært at bedømme hvilket dyr, der er tale om. Men efter beskrivelserne kunne det være enten træhveps eller en husbuk. Imidlertid spiser træhvepsen ikke møbler. Det gør husbukken, den spiser tørt træ, altså også møbler. Hullerne kunne ligne de foto, der er af husbukkens gange. Så mon ikke det er en husbuk. Ellers tak for deltagelsen af at få afsløret mit nu nye dyr indlemmet i familien. Men skidt med det at den æder bordet, det er ikke mit bord. Den får lov til at leve sit eget liv.

Godkendelse af svar
Fra : Thyregod8

Dato : 16-04-11 18:21

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-04-11 20:38

Tak for accepten af mit svar.......
Og god fornøjelse med dine pensionærer....