/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
ipv6 hvor vigtigt er det med nye router
Fra : biksemad
Vist : 668 gange
110 point
Dato : 11-04-11 20:42

Der kommer jo det nye ipv6, er der nogen der vil forklare mig hvad det er ? jeg kan se at dlink dir 815 supporter dette ,men jeg kan ikke se at dlink dir 655 gør dette, og hvad har det at sige ?

Er det vigtigt og købe en router der supporter dette ?

Gør dlink dir 655 det ?

jeg skal nemlig købe ny

Mvh Biks

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 11-04-11 21:07

IPv6 er det nye internet adresseringssystem som giver internettet flere IP adresse. Hvis du har "fået" den router af din internetudbyder så skal du ikke bekymre dig, det er deres ansvar at udstyret virker og du har internetforbindelse. Men der kommer til og gå en del år endnu inden internetudbyderne skrifter over. Har du selv købt den og går på internettet med den så skal du selv skifte til en der understøtter IPv6. Bruger du den kun på dit netværk så skal du SLET ikke bekymre dig, for du vil stadig kunne køre med IPv4 på dit LAN selv om det store internet skifter til IPv6.

Om din D-Link understøtter IPv6 kan du blive lidt klogere på her.
http://forums.dlink.com/index.php?topic=5381.0

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 12-04-11 08:18

Nej jeg skal til og købe en ny og det er så om det er klogest og købe en med ipv6 jeg bruger internettet og køre trådløs netværk på mit hjemmenetværk herhjemme, jeg skal jo ikke købe en ny nu også skal den skiftes om 2 år skal jeg så købe en med ipv6 ?

Mvh Biks

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-04-11 08:32

Hvis du alligevel skal skifte, så kan du lige så godt købe en med IPv6. Men hvis din router ikke er i forbindelse med internettet, altså at den får en IP adresse fra din udbyder, så er det fuldstændig lige meget,for som sagt så kan du sagtens køre med IPv4 på dit LAN selv om internettet køre med IPv6.

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 12-04-11 09:36

nu har jeg net fra telenor og har en boks hængende, som er tilsluttet min trådløse router så jeg ved faktisk ikke om jeg bare får ip adressen tildelt der ?

Jeg har kigget på dlink dir 815 den undestøtter ihertfald ipv6, også dlink dir 655 men jeg kan ikke se om den understøtter ipv6 ?

Jeg køre som sagt på et trådløst hjemmenetværk i hele huset.

Hvornår vil det så være aktuelt at den har ipv6 hvis du vil uddybe det lidt nærmere, er ikke helt sikker på hvad du mener ?

Overvejer også på et tidspunkt og få fibernet fra Nef vil det få nogen indflydelse ?

Mvh Biks

mvh Biks

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-04-11 09:40

Altså, din udbyder skal stille udstyr til rådighed så du kan komme på nettet. Det er som regl en router som har alle de funktioner som skal bruges.

Ellers så kan det her måske hjælpe.

udbyder-----------Router/modem(fra din ISP)--------evt. en router(vil være din hvis din ISP sendte et modem)---------Dit LAN.

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 12-04-11 11:19

nu vil jeg gerne have min egen router som jeg bare sætter til deres boks så vil det vil stadigvæk være bedre og købe en med ipv6 ?

de router man får fra teleselskabet der skal man betale for det trådløse og køber man sin egen er det jo kun et engangsbeløb.

mvh Biks

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 12-04-11 11:21

Hvis det er en router du sætter efter en boks som du har fra din ISP så kan du være ligeglad. Men det kan du finde ud af for at være sikker. Kan du koble en computer til den boks fra din ISP og så komme på nettet?

Kommentar
Fra : biksemad

Dato : 12-04-11 12:03

routeren er en jeg selv køber enten en dlink dir 655 eller en dlink dir 815.

Jeg synes de trådløse routerer fra dlink er bedre end dem man får fra internetudbyderen, og jeg tror det klogeste er at købe dir 815 for den understøtter ihvertfald ipvn6.

Dlink dir 655 er godt nok billigerer , men jeg kan ikke umiddelbart se at den undestøtter ?

og ja jeg kan sagtens koble min bærbar computer direkte til boksen og komme på nettet med kabel .

mvh Biks

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 110 point
Dato : 12-04-11 12:06

Citat
ja jeg kan sagtens koble min bærbar computer direkte til boksen og komme på nettet med kabel.

Super, så behøver du ikke tænke på om din nye router understøtter IPv6.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 12-04-11 21:57

Jeg er overbevist om, at det med at få routeren til at køre med IPV6, er et spørgsmål om firmwaren i routeren.
Du skal dog samtidig være opmærksom på, at for du kan bruge det, skal din PC's netkort også understøtte det.

Godkendelse af svar
Fra : biksemad

Dato : 13-04-11 18:39

Tak for svaret webnoob.