/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Opsætning af computer til server
Fra : 2100
Vist : 1412 gange
100 point
Dato : 05-04-11 17:12

Hvordan jeg opretter fjernforbindelse med VPN til en arbejdscomputer, det ved jeg hvordan man gør.

Jeg har selv 2 stationære computer koblet op i et netværk med Linksys router. Jeg vil så gerne havde den ene computer opsat så man kan koble på den via VPN fjernforbindelse. De to computer har ikke ens computernavn, hver har sit eget navn. Computer har også brugernavn og password.

Min Linksys router er der åbnet for port 21 og 22 med samme IP-adresse.

Hvordan får jeg det til at virke.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 05-04-11 17:21

Jeg benytter programmet på dette link. Det er bare fint.
http://www.teamviewer.com/da/download/tv6.aspx

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-04-11 17:28

Det kræver du har en VPN en VPN server til og skabeforbindelsen, men prencippet er det samme som det du skriver du godt kan.

Du kan som udgangspunkt ikke bruge port 21 og 22 til VPN, port 21 bruge protekol TCP og bruges til FTP, som standard. Port 22 lytter på begge protekoller TCP og UDPog bruges til Secure Shell (SSH)—used for secure logins, file transfers (scp, sftp) and port forwarding.

Du skriver også i dit spørgesmål VPN fjernforbindelse, ikke to ord man normalt forbinder med hinanden. Kan du uddybe lidt hvad du gerne vil med dit opsæt?

Kommentar
Fra : Qualiman

Dato : 05-04-11 18:06

Når du har åbnet for 2 porte med samme IP er det så på en forbindelse med fast ip

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 05-04-11 18:14

Med mit opsæt vil jeg, at man kan logge sig på min PCer udefra gennem VPN. Bruger som skal havde adgang til min PCer, opretter jeg med brugernavn og password og ligeså hvad de får rettigheder til.

Mangler der mere beskrivelse vedr. mit spørgsmål.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 05-04-11 18:15

Teamweiver kender jeg og har det selv, men det kan ikke bruges som til det jeg ønsker.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 05-04-11 18:18

Port 21 og 22 med samme IP adresse på min Linksys router, beskrives her at de ikke kan bruges. Hvilke porte skal jeg så åbne.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-04-11 20:04

Hvorfor ikke bare bruge fjernskrivebord? For at kunne bruge VPN, kræver det du har en VPN server som har et certifikat og du skal have en VPN-client med samme certifikat.

Jeg tror at VPN er lidt af et overkill i dit tilfælde da du ikke, skriver du i hvert fald ikke, skal bruge nogle ressourcer på det netværk som computeren står på.

Med fjernskrivebord kan du stort set det samme som med VPN, der er selvfølgelig nogle ting man ikke kan med RDP(Remote Desktop Protocol, på dansk fjernskrivebord). Fordelen ved VPN er selvfølge at forbindelsen er krypteret og at man bliver tildelt netværksressourcer som hvis man loggede på netværket lokalt.

Du bliver nød til og beskrive nærmere og meget TYDLIGT hvad det er du gerne vil opnå.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 05-04-11 21:08

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 05-04-11 18:14

--------------------------------------------------------------------------------
Med mit opsæt vil jeg, at man kan logge sig på min PCer udefra gennem VPN. Bruger som skal havde adgang til min PCer, opretter jeg med brugernavn

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-04-11 21:14

Flot, det bliver man ikke klogere på.

Er der netværksressourcer man skal kunne tilgå, hvis ja, hvilke?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 05-04-11 21:20

webnoob - spørger lige om du har prøvet at bruge VPN hjemmefra til en arbejdsplads.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-04-11 21:22

jamen det har jeg da og jeg har da også haft en VPN hjem til mit eget netværk.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-04-11 21:30

Kig lidt på denne her side, så kan det være du bliver lidt klogere.
http://pigtail.net/nicholas/pptp/

Uden og vide det så vil jeg stadig mene VPN er overkill for dig.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 05-04-11 21:37

Jeg kiker på det i morgen, nu er du på rigtig spor. Det skal bruges så mine medarbejder kan logge på hjemmefra.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 05-04-11 21:47

Jamen det er da godt, selv om jeg gætter. Jeg har ingen ide om hvad det er du vil BRUGE det til. VPN gør som det ser ud som om computeren er fysisk på det netværks VPN'en går til. Man kobler ikke på en anden computer, det er det man bruger fjernskrivebord til.

MEn som jeg nu har sagt en del gange så er det MEGET svært og hjælpe når du ikke vil skrive hvad formålet er og hvad man skal bruge det til.

Med VPN kan man fx. hente mails fra arbejdet i outlook, som ryger ind på ens computer lige som hvis man loggede på netværket. Det kan man ikke med fjernskrivebord. Med fjernskrivebord så kan man installere og bruge outlook på terminal servere og se sine mails der, men det er ikke på computeren. Alt dette kræve selv følgelig at man har en exchange server. Med VPN får man også knyttet ens netværksdrev fysisk på computeren og man kan trække dokumenter over på sin computer. Det sammen kan også lades sig gøre med fjernskrivebord, men det kræver at man har sat det op.

Jeg gider ikke sidder og fortælle dig om alle de muligheder der er ved VPN og ved fjernskrivebord, det ville bare være lettere hvis du kunne skrive hvad du gerne ville have det skulle kunne.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 06-04-11 21:32

Det som jeg vil er at oprette en PC bag en Linksys router til en PPTP VPN Server. Der er ingen D-link opsat. Linksys er korrekt WRT54GL. Mit styresystem er Win 7. Installations vejledning til oprettelse af server, kunne jeg godt bruge. Din link beskrivelse er lidt svært at forstå.

Jeg må se om jeg ikke kan skaffe en mere overskuelig beskrivelse for opsætning.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 06-04-11 21:38

Nu skal du også lige være sikker på du vælger den rigtige løsning. Når man laver en VPN, er target ikke en client/computer, det er en VPN server som får den computer man kobler på VPN-forbindelse til og tro den er på netværket som VPN-serveren er på.

Jeg har en ide om du blander VPN og fjernskrivebord sammen til en ting og det er 2 vidt forskellige ting.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 06-04-11 21:51

Jeg prøver om jeg kan forklare det lidt bedre. Computer A som er en server der står i en firma hvor medarbejder kan koble sig på, med hver sit brugernavn og password. Alle har ikke samme rettigheder på serveren angående adgang.

En medarbejder som sidder hjemme hos sig selv kan så selv oprette sig med VPN til en fjernskrivebord, hvor man kobler sig på nettet "Computer A" på sit arbejde.

Er du med så langt ???

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-04-11 07:53

Nej jeg er stadig ikke med, man bruger ikke VPN til og bruge fjernskrivebord.

Bruger A har en computer client A, han arbejder hjemmefra, han vil gerne have adgang til arbejdspladsens netværk. Han kan så enten bruge VPN eller fjernskrivebord.

Ved brugen af VPN, ændres computerens IP adresse sig til det scope som er på arbejdspladsen, brugeren har mulighed for at bruge outlook online, computeren for mappet brugerens netværksdrev og en masse andre ting.

Ved brugen af fjernskrivebord, computerens IP adresse er uændret, brugeren logger ind på en terminal server, brugeren får sine netværksdrev mappet på terminal serveren, brugeren kan bruge outlook (hvis det er installeret på terminal serveren).

Man kan selvølgelig godt koble op på en server/client selv om man bruger VPN, man skal bare bruger serverens/clientens lokale IP adresse, men det tjener ikke noget formål, det vil være det samme som at sætte sig ind i en bil og styre den med fjernbetjening i stedet for at bruge rattet, gearstangen og pedallerne.

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 07-04-11 19:24

Jeg skal lige havde noget på plads først. Hvor ser jeg min internetadresse ??

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-04-11 19:30

hvis du tænker på din WAN IP adresse så skal kan du se den på www.myip.dk

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 07-04-11 19:40

Jeg beskriver lige hvordan jeg selv opretter angående videre VPN

1. Åbn stifinder
2. Netværk
3. Netværk- og delingscenter
4. Opret en ny forbindelse eller et nyt netværk
5. Opret forbindelse til en arbejdsplads
6. Brug min internetforbindelse (VPN)
7. Internetadresse: server IP adresse
8. Destinationsnavn: Det bestemmer man selv
9. Indtast brugernavn: xxxxxxxxxx
10. Indtast adgangskode: xxxxxxxxxx
11. Domæne: computernavn
12. Opret forbindelse
Efter at forbindelse er oprettet skal man åbne fjernskrivebord hvor man indtaster IP adressen til arbejdskomputer.

Fik du en mening med dette.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-04-11 19:46

Det ser også meget godt ud, men har du en VPN server til og koble op til?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 07-04-11 19:51

Nej det er den som jeg vil havde sat op. Den ene af mine PCer skal bruges til dette.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-04-11 19:52

Så skal jeg lige høre dig om noget, hvorfor vil du bruge VPN og fjernskrivebord?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 07-04-11 19:55

Det var kun til at forklare hvordan man skulle komme i kontakt med serveren.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-04-11 19:57

Så du vil KUN bruge VPN?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 07-04-11 19:59

Ja for at kunne komme i kontakt med serveren.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 07-04-11 20:01

så når du har en VPN forbindelse så skal der bruges fjernskrivebord?

Kommentar
Fra : 2100

Dato : 07-04-11 20:02

ja

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 50 point
Dato : 07-04-11 20:03

Og det er så det jeg gerne vil vide hvorfor?

Kommentar
Fra : grow

Dato : 08-04-11 09:11

Jeg har med stor interesse fulgt jeres korrespondance, 2100 og webnoob. Oprindelig foreslog jeg dig - 2100 at prøve TeamViewer til dit formål. Har du den sidste udgave af dette program? Der er også VPN i den udgave. Prøv dog både VPN og fjernskrivebord og benyt det, der fungere bedst.

Godkendelse af svar
Fra : 2100

Dato : 09-04-11 12:37

Hejsa. Jeg har nu selv klaret dette. Point giver jeg til webnoob som har prøvet at være behjælpelig.
Det lykkedes desværre ikke. På dette link kan i se hvordan jeg løste mit spørgsmål.

http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=64926

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-04-11 12:46

Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor du vil benytte VPN og fjernskrivebord, du kan jo nøjes med og åbne port 3389 og forwarde den til den computer som du vil lave fjernskrivebord på.