/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
Faglitteratur.
Fra : Højris
Vist : 1180 gange
200 point
Dato : 03-04-11 08:44

Gammel kemi bog.
Hej jeg leder efter en gammel kemibog. Den blev formentlig brugt til undervisning i 50 eller 60 erne. Den var skrevet på en måde som minder lidt om en kogebog.

Det er fordi jeg på et tidspunkt fulgte opskriften til at udskille sølvet fra sølvtøj.
Altså først i et bad med salpetersyre, dernæst tilsættes et par dråber saltsyre, der så giver et hvidt bundfald. Sølvnitrat vist nok.
Men så kom jeg ikke videre med det, nu har jeg så fundet, (20 år efter) bæreglasset med sølvnitrat, og det kan da være meget sjovt at få det gjort færdig. Men mangler bogen altså opskriften, det var nærmest en step by step opskrift.
Er der nogen der kan genkende bogen, eller ved hvor de gamle bøger kan findes. ?
Højris

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-04-11 10:58

Du kan jo begynde med at søge her:
http://www.saxo.com/dk/subject/kemi.aspx

Hvilket uddannelses niveau blev kemi bogen brugt på dengang i 60 erne,
det var et af mine dårligste fag i gymnasiet, måske fordi jeg ikke havde denne kemi kogebog?

Mens det gik fint med de praktiske eksperimenter, jeg kunne let være halv invalid i dag...

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-04-11 11:40

Citat
Mens det gik fint med de praktiske eksperimenter, jeg kunne let være halv invalid i dag...

Men Svend dog Fy da føj.
Lad mig gætte en gang handlede det om kal...c..... og rø..Fo....
De ingredienser har jeg liggende fra dengang jeg var på kemisk lap. Københavns uni.

Nå men det ser ikke ud til at Saxo har nogle bøger der har trukket støv.
Højris

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-04-11 13:13

Prøv at søge i antikvariater

http://www.antikvariat.net/get/search.cgi?post

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 200 point
Dato : 03-04-11 15:05

det hvide bundfald er sølvklorid, som er uopløseligt i vand. hvis du fylder noget vand i bægerglasset og et par dråber saltsyre, kan du få sølvet udfældet som pulver, hvis du lægger zink eller aluminium ned i glasset.
Læs selv videre i Paul Bergsøes "Kemi på en anden måde"
vh
pbp

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 03-04-11 16:41

Tak for svaret pbp_et.
Det kan da nok være at jeg fandt Poul Bergsøe frem igen.
Nu viser det sig at det er en bog fra 1942 4. udgave så det er jo noget tidligere end det jeg lagde ud med. Yder mere er det den bog jeg har ledt efter, jeg fandt også de gamle notater. Så alt ånder fryd og kemi. Desuden står det hele også omtalt i en ottende udgave fra 1972 jeg hentede ned fra loftet
Så jeg må sandelig sige tak for inspirationen.
Men hvordan dette prægtige stykke faglitteratur er gået hen over hovedet på Svend må stå ubesvaret hen.

Højris

Kommentar
Fra : Pyroteknik

Dato : 03-04-11 16:47

Jeg kommer til at tænke på Th Madsens vejledning i metalfarvning. den er lavet i flere udgaver.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 03-04-11 20:51

Citat
Jeg kommer til at tænke på Th Madsens vejledning i metalfarvning. den er lavet i flere udgaver.

Det må da være en strøtanke, men lyder interessant fortæl lidt om det.