/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Maleri
Fra : botten60
Vist : 1568 gange
20 point
Dato : 28-03-11 19:09

Mit akrylmaleri stribet efter en omgang vandbaseret lak, hvad gør jeg ?
Lakken jeg bruger er beregnet til akrylmaling, kan jeg afvaske det uden at skade akrylmalingen på mit maleri ?

Kommentar
Fra : m13ark

Dato : 29-03-11 07:31

nogle former for lak kan fjernes med petroleum. Forsøg med forsigtighed i et hjørne. Du kan få lugtfri petroleum

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 29-03-11 07:46

Se på flasken, hvad man bruger til at rense pensler med, og brug så dette forsigtigt på maleriet, prøv først med et område, du let kan male om, hvis det skulle gå helt galt. Tag eventuelt et foto af billedet først.
Ellers prøv neglelakfjerner (evt. acetone). Igen prøv først på et gammelt lærred, der ïkke betyder så meget.
Hvis alt andet glipper, så giv billedet endnu en gang lak og sørg for, at det bliver jævnt fordelt denne gang

Accepteret svar
Fra : mulle-mor

Modtaget 20 point
Dato : 29-03-11 11:44

Helt ærligt - så tror jeg ikke, at du skal bruge acetone. Det ville jeg da aldrig turde.

Jeg giver også mine akrylmalerier vandbaseret lak til sidst. Man skal altid sørge for, at man ikke bare maler den ene vej, så er det jo, at det kan blive stribet, og heller ikke for tykt lag.

Hvis det var mig, som syntes, der var noget galt med lakken, så ville jeg nok bare prøve igen. Ikke for tykt lag, og pensel i alle retninger - frem og tilbage - hvis du forstår, hvad jeg mener. Der sker ikke noget ved at male med lak flere gange, for lakken står jo ligesom og suger ned i akrylmalingen med tiden.

Jeg har da nogen gange - hvis jeg skulle udstille nogle malerier, som er flere år gamle, og som jeg synes, ser lidt "trætte" ud, så har de lige fået en ny gang lak - og så bliver de fine igen. (Selvfølgelig matlak eller halvmat - ikke blankt).

Håber du redder dit maleri.

Hilsen
Mulle

Godkendelse af svar
Fra : botten60

Dato : 29-03-11 14:25

Tak for svaret mulle-mor.