/ Forside/ Karriere / Erhverv / Andet erhverv / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 475
Hydraulikolie.
Fra : mi-to
Vist : 5258 gange
50 point
Dato : 28-03-11 13:19

Hva hedder den mest brugte hydraulikolie til f.eks landbrugs maskiner / rendegraver. ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 13:33

Nuto H fra Shell, fås i flere viscositeter...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 13:44

Rettelse, fra Esso, den fra Shell hedder TELLUS OIL og viscositet 32 er normalt i vort klima.
Se eksempelvis her Stenhøj Hydrauliks anbefalinger:
"
ANBEFALEDE OLIETYPER
Nedenfor angives de anbefalede typer hydraulisk olie til anvendelse ved standard temperaturer (25°C - 30°C).
Ved andre temperaturforhold end standard venligst kontakt Deres forhandler for passende olie.
MÆRKE TYPE
AGIP OSO 32
API CIS 32
BP HLP 32
CASTROL HYSPIN HWS 32
ELF ELFONA DS 32
ESSO NUTO H 32
FIAT HTF 32
FINA HYDRAN TS 32
IP HYDRUS 32
Q8 HAYDYN 32
ROL OIL LI 32
SHELL TELLUS OIL 32
TOTAL AZOLLA
"

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 28-03-11 13:51
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-03-11 14:07

Ja men der blev spurgt om de mest solgte og det er ESSO NUTO H og Shell Tellus olier.

Omkring viscositet så vil pumpen gerne have det tyndt for at kunne suge,
mens motorerne har bedst af lidt tykkere olie for at modvirke slid.

Viscitet 32 om vinteren og 46 om sommeren er normalt, 68 kan give suge problemer...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 28-03-11 20:20

Det ka i ikke svare på, på den måde... For der er vidt forskellige olier til forskellige maskiner... Nogle bruger en alm. motorolie andre rød hydraulik olie... Så spøger må fortælle hvad for en maskine han vil vide det til????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 28-03-11 22:08

Den mest brugte hydraulik olie til traktorer og landbrugs maskiner er en universal olie som bruges både til motoren og i hydraulikken der som oftest deler olie med gearkassen, altså samme olie hele vejen rundt
Rendegravere har en særskilt kredsløb for hydraulikken og ikke alle fabrikater vil anbefale en universal olie der

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-11 09:08

Få nu ikke spørgeren til at tro at han kan anvende motor olie til hydraulik.

Selv har jeg arbejdet 40 år med hydraulik udvikling og jeg har set mange skader på hydraulik
komponenter fordi brugeren havde anvendt motorolie i stedet for rigtig hydraulik olie,
der indeholder en række additiver, bl.a. anti slid additiver.

Det er rigtigt at almindelige traktorer kun med hitch (lift) og udtag til frontlæsser bruger motor olie,
men det gælder ikke mejetærskere og andre høstmaskiner, der er spækket med hydraulik,
og det gælder heller ikke entrepenør maskiner som rendegravere...

Så mi-to brug ikke motor olie, men hydraulik olie af anerkendt fabrikat,
førende her er som nævnt ESSO Nuto H og Shell Tellus.

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 29-03-11 15:39

er det her f.eks godt og universalt
HT Hydraulikoil HLP ISO VG 46/HLP 46

Kommentar
Fra : mi-to

Dato : 29-03-11 15:44

eller er det her bedre og mere brugt
High-Tech Hydraulikoil HLP-D ISO VG 46

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-03-11 16:05

Da de ikke står i den oversigt jeg gav ovenfor, og jeg heller ikke husker dem
fra Sauer-Danfoss´ Fluid anbefalinger, kan jeg ikke udtale mig om de to nævnte olietyper.

Den første ligner tysk discount, den anden er dobbelt så dyr, så nok bedre,
men køb dog noget hos et velrenomeret olie firma.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-03-11 16:06

Det var ikke motor olie men univelsal olie jeg skrev om, flere fabrikanter godkender specifikationerne i universal olie i deres krav til garanti med mere.
Motor oile skal kunne bevare en film mellem leje og aksel eller stempel og cylindervæg i høje temperaturer, hydraulik olie skal være tyndflydende og kunne holde til højt tryk uden at skumme, en god universal olie opfylder begge krav i tilstækkelig grad til at garantien bevares ved flere mærker, rendegraverens hydraulik system er påbygget en traktor skelet og kan med fordel bruge en hydraulik olie, en kvalitets olie er Agip Supetractor Universal er et eksempel på en olie som opfylder kravene til en universal olie af de førende mærker: http://www.transdiesel.com/model/new/90/agip-oils--lubricants/96/agricultural-oil/104/435/supertractor-universal-15w-40-api-ce-sf-cf-4-api-gl-/
Citat
Hva hedder den mest brugte hydraulikolie til f.eks landbrugs maskiner
den hedder univelsal olie og den er udviklet for at bondemanden ikke skal have en hel række tønder for at smøre og vedligeholde maskinparken, nogle få mærker stiller krav som universal olieen ikke kan opfylde og der er man nødt til at følge forskrifterne i garanti perioden.
En rendegraver er en entrepenør maskine og dem har jeg ikke så stor forstand på, men jeg turde godt skifte til universal olie på en gammel maskine, det er næsten helt sikker ikke olien skyld hvis den går i stykker.
Jeg holder fast på min påstand om den mest solgte/brugte olie er en universal olie som bruges hele vejen rundt på maskinparken i et landbrug

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 25 point
Dato : 29-03-11 16:55

Citat
Jeg holder fast på min påstand om den mest solgte/brugte olie er en universal olie som bruges hele vejen rundt på maskinparken i et landbrug

Den påstand var sikkert god nok for 10 år siden, men ikke i dag!!! Case køre på en slags olie, New Holland en anden... Så Mi-to ring til den lokale entreprenørmekaniker og spørg dem, de ka det enten i hovedet eller komme til at slå det op....

Godkendelse af svar
Fra : mi-to

Dato : 29-03-11 20:19

Tak for svaret Ekspress105.