/ Forside/ Karriere / Udlandet / Andet udlandet / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 410
Luftangreb mod Libyen.
Fra : Cimbombom
Vist : 948 gange
200 point
Dato : 18-03-11 10:17

Militærangreb rammer Libyen om få timer

Efter flere dages sejpineri i FN's Sikkerhedsråd er en koalition parat til at slå militært til mod Libyen.
Et militært angreb på Libyen vil blive indledt i løbet af få timer, og Frankrig vil deltage, siger den franske regeringstalsmand Francois Baroin fredag.

Angrebet vil komme “hurtigt … i løbet af nogle få timer”, sagde han til RTL radio, efter at FN’s Sikkerhedsråd banede vejen for luftangreb ved at godkende “alle nødvendige tiltag” for at indføre en flyveforbudszone over Libyen.

Baroin siger, at målet for en militæraktion vil være at “beskytte det libyske folk og at give dem mulighed for at gå hele vejen for at få opfyldt deres ønske om frihed, hvilket betyder at vælte Gaddafis regime”.

Diplomater har antydet, at luftangreb fra en koalition ledet af Storbritannien, Frankrig og USA, kan være umiddelbart forestående. FN’s resolution giver ikke mulighed for at sende landbaserede styrker ind i Libyen.

/ritzau/AFP http://www.information.dk/telegram/262775

Hej hvad forstås ved “alle nødvendige tiltag” for at indføre en flyveforbudszone over Libyen.

Og er det den rigtige beslutning som er truffet ved FN.. skal EU og USA til at lege politibetjent igen.. Vi har set af lande som Irak og Afganistan ikke har fået demokrati i følge af militær ingreb fra EU og USA´s styrker. men det har der imod koster milioner civile tab.

fx. ved Tunesien og Egypten har frihedskæmperne til en hvis grad opnået det de ville uden Vestens indblanding, nemlig et regime skifte som forhåbentligt vil fører til en mere demokratisk styreform.

Jeg er bange for at alt ting vil blive værre hvis USA og EU blander sig, tror USA er interesseret i Libyens olie reserver og Frankrig vil måske tjene penge ved at sælge våben til de forskellige gruppering der findes i landet.

hvad mener i bør vesten blande sig i andre landens interne problemer... eller skal de bare holde sig væk og passe sig selv....

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 200 point
Dato : 18-03-11 12:33

Bortset fra at beslutningen er taget i FN og EU absolut intet har med det at gøre, så rejser du et interessant spørgsmål.

Først og fremmest. Hvad er nødvendige tiltag?
Det ligger jo i ordlyden, at man gør hvad der skal til, dog med den klausul, at det skal kunne gøres fra luften, da der ikke er udstedt mandat til at indsætte landstyrker.
Altså, angreb på militære installationer, også præventive angreb som skal sikre, at styrker på landjorden eller i luften ikke bliver indsat mod demonstranterne.

Om det er en rigtig beslutning, det vil jo altid være en subjektiv vurdering, jeg er sikker på at Gaddafi ikke mener, at beslutningen om at det internationale samfund blander sig i interne stridigheder er rigtig, der er trods alt tale om en suveræn stat som bør kunne klare problemerne selv.
Omvendt er der efterhånden tale om tilstande der ligner folkedrab, og kan vi som verdenssamfund have siddende på os, at IGEN (Rwanda) sidder og klør os i røven mens et folk bliver udslettet.

Såfremt de militære sanktioner fra FN har sigte imod at forsvare civile mod overgreb vil jeg til enhver tid støtte det, men i det øjeblik der bliver tale om invasion skal det tages op igen, og må vurderes udfra den øjeblikkelige situation i landet

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 18-03-11 16:32

som udgangspunkt mener jeg ikke, at det er vores krig. jeg så nogle libyere der udtalte: hvornår kommer i og gør noget:? det er fandme let for dem at starte en hel masse ballade, og når det så strammer til, stikker de halen mellem benene og kalder på fn og nato og hvem de ellers kan finde på at inddrage i deres interne ballade.
hvis man mener noget med at gøre oprør og starte en revolution, må man som det mindste have sat sig ind i, hvad det indebærer og hvilke risici der er forbundet med det.
og så må man sgu selv levere en indsats.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 18-03-11 20:00

lorte SPIN DOKTOR der ikke bestod 5 "femte" klasse der skrev dette indlæg. Undskyld

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 18-03-11 21:16

til trimare46.

Man kan squ da ikke bare sige det ikke er vores krig.
Hvis man vil gøre oprør må man vide konsekvenserne og skal derfor ikke have hjælp.

Det tyder på at du kun kan se verden fra din egen position (osteklokke). Der findes folk i verden som er undertrykt og ikke har mulighed for at medbestemme hvad der sker i landet. Du mener så at de ikke skal gøre noget før de kan slå diktatorens hærstyrke. I dette tilfælde skal den frie (demokratiske) verden bare side og se på at de bliver slagtet til de makker ret!

Den egoistiske holdning er mere og mere ved at ødelægge vores "frie" verden. Den frie verden bliver mere og mere egoistisk og hver mand kan ikke se verden fra andres øjne ens egne og har dermed svært ved at se tingene fra andres vinkel og derfor heller ikke villig til at hjælpe andre....De kan jo bare gøre som mig så ender de ikke i problemer!

Jeg syntes det kun kan gå for langsomt med at stoppe nedslagtningen af befolkningen.

Det er fint at folk i den del af verden er begyndt at lave oprør. Det tyder på de er ved at være klar til at overgå til demokratiet. Er enig i at man ikke bare kan vælte en regering som i afganistan og indsætte en ny "demokratisk". folket og landet skal være klar til dette og det er derfor kun godt at man har bestemt ikke at sætte landstyrker ind i Libyen

Det er min holdning!

Peder

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 18-03-11 21:26

Øhhh:
Snakker de stadig ikke videre inde på Huset..?

Eller er det bare formaliteter, de ikke selv ved hvad? vad de snakker om
og skal have deres lektier læst HØJT
Citat
lorte SPIN DOKTOR der ikke bestod 5 "femte" klasse der skrev dette indlæg. Undskyld

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-03-11 16:03

NETOP NU ...!

..er Franske styrker på 'vingerne' ..og Danske luftstyrker følger 'hutigst muligt' trop!

FN resulutionen går på: ..at gennemføre et flyforbud i Irakisk luftrum !

...MEN; Det tales åbentlyst i dansk/international presse om:

..at STOPPE Irakiske troppers fremrykning på LANDJORDEN,

..med denne flystøtten i Øst-Provincerne.

Hvorledes hænger dette sammen?

I mine øren lyder det det nu mere som en angrebs-krig ...hvilket også er det 'officielle' udtryk !

Jeg mener IKKE det er dét ..som FN har givet mandat til !!!

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Cimbombom

Dato : 19-03-11 22:05

Tak for svaret Kortoververden.