/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Er det lægens "skjulte" indtægt ?
Fra : vedikkealt
Vist : 4459 gange
100 point
Dato : 16-03-11 09:31

Eller gør jeg bare lægen uret ?

For jeg undre mig over noget, og har gjort det længe.

Jeg skal have 2 forskellige slags recept pligtig medicin - til døden os skiller ...

Og så undre det mig, at min læge HØJST skriver en recept ud - på en gang eller 2 af hver 100 piller.

Når nu min øjenlæge kan skrive en recept ud på 10 gange, svarende til 30 måneders forbrug.

Er det den praktiserende læge der her scorer kassen på alle de recept udskrivninger, eller er det ikke sådan aflønningen fungerer for læger ?.

...vedikkealt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-11 09:43

Der er måske 2 grunde til det.
Lægen sikrer at kunne holde lidt øje med dig.
Der sikres lidt mod at du får for mange piller ad gangen.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 16-03-11 09:49

Den er jeg med på Eyvind

Jeg får kun til 1 gang, for doktor vil gerne se mig, så jeg skal op at ha' ny recept hver 3 måned

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 16-03-11 09:55

Hej.
Det kommer an på hvad slags medicin man skal have. Jeg får selv stærk smertestillende der bevirker jeg skal møde og hun bestiller direkte på apoteket. Jeg får anden medicin hvor noget kan afhentes 5 til 10 gange. Jeg tror det kommer an på, om det kan misbruges eller ej.
Torben

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-03-11 09:58

Udover ovenstående - så ja, lægen tjener hver gang der bliver udskrevet en recept samt en telefonkonsultation

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-03-11 09:59

Hos mig er det de letpåklædte sygeplejesker som vist gerne vil se mig.
Det er nemlig dem der skriver recepten, som lægen skriver under på.
Nåe ja - de suger også lidt blod, mens jeg nu er der.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-11 10:08

Der er regler for hvor mange gange der må udleveres medicin på recept. Det kan være fordi du får en medicin der kan give bivirkninger, og så vil lægen holde øje med dig. Det kan være at medicinen er dyr og der måske kan bruges et alternativt, som er på vej i handel.
Og det kan være at du skal have taget blodprøve for at kontrollere hvor meget stof der er i blodet. Lægen kontrollerer dig måske hver 3. måned, måske 1 gang om året.
Og ved visse mediciner, der må lægen bare ikke skrive ud til mere end et antal gange.

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 16-03-11 10:10

Mine recepter bliver udskrevet til genudlevering 10 gange.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-03-11 10:36

Så kunne det være interessant, at få den liste - over hvad medicin - der må skrives ud til EN eller 10 gange, offentligt kendt ... en liste sundhedsstyrelsen ... eller hvem nu der bestemmer det, må "side" på.

For set udefra - ser det ud som om, at lægen bare - hæver ved kasse ET - efter forgodtbefindende.

Jeg kunne jo sagtens gå til kontrol hvert halve år, selv om jeg havde en recept til et år.

Hvad får lægen egentligt for at udskrive en recept ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-03-11 10:56

Man kan jo undre sig over mange ting.

Skal lægen udskrive en recept, som er gældende i 2½ år? Det ville nemt kunne resultere i at medierne skrev "Lægen havde ikke kontakt til patienten, men havde udskrevet en recept af længere varighed."

Lægen havde så ikke tjent på udskrivning af flere recepter, men samtidig kunne lægen måske dømmes for "patientsvigt"

Citat
Jeg skal have 2 forskellige slags recept pligtig medicin - til døden os skiller ...

Hvorfor mener du så, at det ikke er nødvendigt, at din læge kontrollerer din helbredstilstand?

Citat
Når nu min øjenlæge kan skrive en recept ud på 10 gange, svarende til 30 måneders forbrug.

Jeg synes, at det er uansvarligt, at en øjenlæge udskriver en recept til 30 måneders forbrug.

Tænker øjenlægen på dit syn i de 30 måneder?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 16-03-11 11:52

Jeg skal også tage 2 slags resten af mit liv
Og recepten er lagt online så jeg bare kan hente på apoteket efter behov.

Dem jeg får er nu ikke dyre når man får tildelt så store portioner, så jeg tror faktisk ikke ikke min læge tænker på privatøkonomien modsat hvis han gav mig 20 ad gangen.

Accepteret svar
Fra : alan57

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-11 12:14

Det har ikke noget med økonomi at gøre, det er fordi der er forskel på medicin og noget medicin SKAL lægen have kontrol med.
Det er noget Sundhedsstyrelsen har bestemt, så er der bla blodtryksmedicin.
Der vil en ordenlig læge have at man kommer en gang imellem for at se om det går godt, altså om medicinen virker som den skal.
Og der er også det at vi er forskellige og medicin virker ikke altid ens på alle mennesker, det er bla: også derfor at man ikke skal tage medicin der er skrevet ud til en anden, det kan man godt hvis man har hovedepine og får en hovedepinepille af en anden, men det er ikke nogen god ide.
alan57

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-11 15:00

Du skal også tænke på at din egen læge har pligt til at holde øje med at du ikke får medicin der ikke kan sammen. Der er bivirkninger ved medicin og dem skal lægen indberette. Og hvis du kommer til storbyer, så ser du pensionister der supplerer pensionen ved at sælge deres medicin på gaden. Så lægerne er af regionerne pålagt at holde øje og ikke udskrive for meget af det som der er tilskud til. Er der ikke offentligt tilskud til så er regionen ligeglad.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 16-03-11 20:00

Mig bekendt tjener lægerne ikke noget på at udskrive recepter.

Lægens honorar er fastlagt i en overenskomst indgået mellem Praktiserende Lægers Organisation og Regionerne

Honorarer:
http://www.laeger.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/Laegerdk/P_L_O/Overenskomster/Honorartabel%2001-10-10/Honorartabel%2001-10-2010

Umiddelbart kan jeg ikke se, at antal af recepter tæller specielt. Antallet af konsultationer gør. Så når jeg fornyer via internet - tæller det ikke ligeså meget som ved en konsultation eks.

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 16-03-11 22:50

# smuller54

Ser ikke ud, som om lægen "tjener ekstra" på receptskrivning, men reelt er den vel ikke endeligt afklaret ?

Og kan da også godt forstå, at lægen har "lidt hånd i hanke" med en, når man jævnligt skal i kontakt for recept fornyelse.

Mht., øjenlægen, er den ikke problematisk, min øjensygdom har ikke udviklet sig i mere end 10 år, og jeg vil selv kunne se.. .. OM den udvikler sig, så jeg går mere end 2 år, mellem hver kontrol.

Og så lige en lille vits.

Jeg havde i dag en kunde, som jeg ikke havde set en tid, hun havde fået et nyt øje.

Og det var hun meget ked af, for der var ikke indlagt lys, så det var umuligt at se med....

Damen er vel omkring 75 år, og øjenlægen havde lovet, at hvis hun kom igen OM 75år, var det sikkert muligt at sætte en pærer i ...

Humor gør altså livet lettere...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 16-03-11 22:56

Humor gør livet meget lettere og et godt grin holder lægen væk og humøret oppe.

Og hvis vi smiler til andre så får vi smil igen.

Og et godt grin holder os raske i længere tid, bare man tror på det.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 17-03-11 08:07

det er rigtigt granner01 og hvis vi kunne grine lidt mere især af os selv ville det gå lidt nemmer det hele.
alan57

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-11 08:50

Et æble om dagen holder lægen for døren ----- hvis man kan ramme

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 04-04-11 02:47

Tak for svaret alan57.

Nå ... OK ... det du skriver lyder rigtigt, jeg synes bare, det er mere til ulejlighed for mig, især når der ALDRIG er under en halv times ventetid på apoteket.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 04-04-11 14:41

Jeg ved god at det ikke er det nemmeste at få sin medicin på apotekerne, men jeg ser altid, når jeg skal vente, at det er jo bedre at vente end at få noget der "kan" være livsfarligt/ forkert medicin.
Et par andre ting du kan gøre, er at finde ud af hvornår der er færest mennesker på apotekerne og hente det på de tidspunkter, eller du kan for et gebyr, få bragt det lige til din dør, prøv at tale med dem om disse ting, det kan være de har andre ordninger på dit apotek.
Efter min mening er der noget tåbligt, ved at apotekerne stadigvæk, kan få lov til at have monopol i udlevering af medicin, at de i år 2011 stadigvæk, kan fastholde meget dyre medicinpriser på den måde.
Jeg forstår det simpelhen ikke.
alan57