/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Nye regler for luftvåben????
Fra : rabatmand
Vist : 894 gange
100 point
Dato : 08-03-11 17:33

Jeg fik lige læst denne artikel om nye stramninger i våbenloven m.h.t. kraftige luftvåben.Det er ganske vist kun et udkast endnu, men mon ikke det kommer..

Personligt synes jeg da at det er ok at det kun er for folk med jagttegn og/eller medlemskab af en skytteforening som kan erhverve sig disse våben. Det kan vel lægge en dæmper på diverse "vådeskudsulykker" i forbindelse med uheldige personager..

Dog kan man så i samme øjemed mistænke den kære minister for at lige lægge et lille gebyr på selvsamme påtegnelse, så det lige bliver en "skjult" skat også..

Men hvad mener i derude??

Link til artikel..http://jp.dk/indland/indland_politik/article2362409.ece

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 08-03-11 17:45

JAGT

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 08-03-11 17:48

Citat
Nye regler for luftvåben????

Troede lige det var F-16 fly,det drejede sig om.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : rabatmand

Dato : 08-03-11 20:34

@ nomore.... Virkeligt flot og velformuleret svar der..

@ Mosebaek... He he... Næh, det er skam ikke nogen nedrakkelse af vores kære luftvåbens indkøb af nye fly..

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 09-03-11 14:42

De kraftige luftvåben, det være sig fjeder eller trykluftsvåben, er særdeles kraftige og er bestemt ikke legesager, så det er vel i orden med en tilladelse til at købe, bære og bruge et sådant våben, det være sig til egentlig jagt eller skiveskydning - men, men !!
Der er mange ting som også kan være dødsensfarlige som f.eks. en hækkesaks, en spade, en motorsav, en slagterkniv fra køkkenbordsskuffen, et stemmejern, en skruetrækker, en syl, en bil - ja listen er næsten uendelig !
Hvis nogle personer har til hensigt at skade eller værre endnu, at slå et andet menneske ihjel, så gør han det uanset forbud. Vil man have fat i et våben, så er det meget nemt at skaffe det ! Vi skal passe på med ikke at kriminallisere alting - til gengæld skal man slå hårdt ned hvis/når forbrydelserne sker.

Provsten1
Multi-X

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-03-11 16:14

Ja, og tænk så på, hvad en defekt sikkerhedsventil kan betyde på en kompressor!! Kabooooommmm.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 09-03-11 16:30

Det må Ballesvinet kunne lave en beretning om, da han jo er professor/ingeniør med speciale i trykluft og malkemaskiner
Jeg har hørt, at han også går og eksperimenterer med trykluftvåben, men bare har en lille kompressor med en stump slange på. Heri sættes haglene fast hvorefter han trykker på en lille knap og afsted går haglet. At der ikke bliver sigtet noget nævneværdigt er efter hans mening ligegyldigt, men hvad fanden - han er jo heller ikke vant til at ramme noget, medmindre han er meeeget tæt på emnet - det ved enhver

Iøvrigt er det sjovt at skyde til måls med en luftriffel og så er det en billig fornøjelse, hvis man først har våbnet.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : rabatmand

Dato : 09-03-11 16:31

@Provsten....

Nej, selvfølgelig løser det ikke al problematikken med diverse skudepisoder... Det jeg mener er at jeg har da kendskab til visse personager der ikke burde eje sådanne våben. Og hvis man så skulle have jagtegn, eller medlemskab af en skytteforening, så havde disse personer i hvert fald ikke umiddelbart haft mulighed for at erhverve disse våben..

Så en smule kontrol lige på det område, synes jeg da er godt.. Bare de så ikke lige finder ud af at smide diverse gebyrer på..

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 09-03-11 16:56

Kære rabatmand

Vi er slet ikke uenige i den problematik der er med disse "søde medmennesker" eller hvad vi nu skal kalde dem. Jeg påpeger blot, at alting er efterhånden forbudt for "normale" mennesker og vi skal kontrolleres i begge ender og ovenikøbet betale for det !!

Men pyt - foråret nærmer sig med hastige skridt og snart er alle disse fortrædeligheder gledet i baggrunden og bukkejagten starter før vi ved af det - en dejlig tanke !

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Avernakø

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-03-11 17:53

Hej rabatmand

Der bliver ikke tale om et gebyr. Som jeg har forstået det, så bliver der - efter registrering hos politiet - klampet et stempel i dit jagttegn. No gbyro.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : rabatmand

Dato : 09-03-11 22:32

Citat
Hej rabatmand

Der bliver ikke tale om et gebyr. Som jeg har forstået det, så bliver der - efter registrering hos politiet - klampet et stempel i dit jagttegn. No gebyro.

Mvh.
Tonganeseren

Jo jo, sådan har jeg skam også læst det.. Men lur mig om ikke der lige pludseligt kommer gebyr på også.. Jeg tvivler på at det forbliver gratis i hvert fald... Og det er sådan set det der irriterer mig mest.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 09-03-11 22:39

Der er ikke noget, der er gratis i dette møgland. De tager røven på os alle.

Forklaring: Har lige måtte ryste op med 4.200 til et par briller.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : rabatmand

Dato : 09-03-11 22:41

Citat
Kære rabatmand

Vi er slet ikke uenige i den problematik der er med disse "søde medmennesker" eller hvad vi nu skal kalde dem. Jeg påpeger blot, at alting er efterhånden forbudt for "normale" mennesker og vi skal kontrolleres i begge ender og ovenikøbet betale for det !!

Men pyt - foråret nærmer sig med hastige skridt og snart er alle disse fortrædeligheder gledet i baggrunden og bukkejagten starter før vi ved af det - en dejlig tanke !

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Avernakø [Blink]

Just præcis kære Provst... Det er det jeg mener..

Genere alle os almindelige ærlige mennesker med ekstra bureaukrati, og så oven i købet (måske) tage penge for det.....

Og mht. bukkejagt må jeg melde pas... Jeg er ikke blevet voksen nok til det endnu, til trods for heftig opfordren..

Kommentar
Fra : rabatmand

Dato : 10-03-11 13:43

Citat
Der er ikke noget, der er gratis i dette møgland. De tager røven på os alle.

Forklaring: Har lige måtte ryste op med 4.200 til et par briller.

Mvh.
Tonganeseren

Jamen kære Tonganeser.. Så skulle du jo være gået til Lous Nielsen....

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-03-11 14:25

Jamen det var lige netop hos Louis Nielsen i Helsingørsgade i Hillerød. Jeg ved faktisk ikke hvad der sket, men lige pludselig var jeg blevet en mindre formue fattigere.
Jeg kom for at få del i deres løbende tilbud - men sådan gik det altså ikke. Min kones kommentar: "Du duer ikke til den slags".

I øvrigt vil jeg ikke anbefale forretningen. De mandlige ansatte var såmænd flinke nok - men en ung mokke opførte sig, som var kunderne hendes private fjender.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-03-11 14:33

Når jeg nu tænker tilbage på det skete, så tror jeg nok, jeg ved, hvor det gik galt. De viste mig en brochure med 4 forskellige slags glas - med glidende overgang (tak skal far ha`). Man kunne tydeligt se forskel på billederne, idet det billigste glas helt klart var vist som noget i retning af slidt vinduesglas - mens dyreste glas nærmest skinnede omkap med Solen. Og man vil velsagtens det bedste for ens øjne.
Men der sket også noget andet - men det fortæller jeg ikke, fordi alle på hjemmesiden vil skrige af grin over min gøremåde.

Men nu får jeg edermageme nogle flotte briller - og havner i en helt anden socialklasse.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 10-03-11 14:46

Okay! Her kommer historien.

Jeg havde valgt et brillestel - uden egentlig at have kigget på dem. Da jeg kom hjem til "statsministeren" bimlede hun omgående op. Jeg skulle Fandeme ikke købe briller - uden at have hende med. Det var trods alt hende, som skulle tåle det daglige syn af min ringhed. Hun beordrede mig til omgående at ringe til Louis Nielsen - og få sagen sat i bero. Der var kun gået 2 timer.

Jeg ringede til forretningen, og fik fat på den sure dulle. Hun snerrede til mig, at kunden kun havde 1 times fortrydelsesret, og at jeg måtte "æde" mine briller. Faneme nej - tænkte jeg, og krævede at få forretningsbestyreren i røret. Han kom til - og omgjorde omgående dullens afgørelse - dog med en nærmest grædende tilføjelse, at det var så ham der hængte på tabet, idet forretningen ikke kunne omgøre bestillingen overfor producenten.

Nå! Jeg stillede så i onsdags sammen med "direktionen" - hvorpå dullen i forretningen surt bemærkede, at vi så selv kunne finde et andet brillestel.

Så stod jeg der - og lod "direktionen" prøve et par hundrede stel på min fjæs, indtil hun fandt et hundedyrt stel.
Men det værste var det udtryk de mandlige ansatte havde i hovedet. "Hængerøv" var nok et af ordene i deres kranier.

Argh!!!!

Mens jeg stod ved pc-terminalen annullerede chefen i øvrigt min foregående bestilling. Sat´me frækt først at påstå, at man kun har en times fortrydelsesret, når ordren kan ændres to dage senere. Frækt, frækt, frækt.
Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 10-03-11 19:43

Når luftriffler har udviklet sig til, at de kan matche salonriffler, bør de også følge gældende regler og lovgivning for disse.

Det må alt andet lige, være våbnet ydeevne, som sætter regelsættet for, hvem og om der er en gyldig grund til, at erhvere disse mega luftriffler. Altså jagttegn eller skytteforening.

Mvh
BW