/ Forside/ Karriere / Offentlige / Klageinstanser / Spørgsmål
10  rotw 300
Fladskærm erklæret kan ikke repareres
Fra : dhmoelsted
Vist : 1318 gange
200 point
Dato : 08-03-11 15:04

Vi har en tv fladskærm LG købt hos dansk aut internet forhandler, dette fjernsyn er godt 1 år gammel
og er blevet kredditeret til ombytning eller refusion.
Hvorledes er regelsættet :, forhandler bliver tavs hvergang jeg omtaler at få penge tilbage og være fritstillet, han snakker kun om ombytning til et andet tv ,ikke samme slags da det ikke laves mere , hvad siger i ?? vi kunne måske godt tænke os at handle et andet sted

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-11 15:18

>han snakker kun om ombytning til et andet tv...

Selvfølgelig gør han det, forhandleren betaler jo kun en brøkdel af det du giver for et nyt TV.

Du skal have bon og bevis for at penge tilbage...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 08-03-11 15:23

1.Du har altid to års reklamationsret. Det betyder, at du har ret til at klage til butikken over fejl og mangler ved varen i to år.
2.Du har ikke automatisk ret til at fortryde dit køb. Du kan kun få varen byttet eller få pengene tilbage, hvis butikken tilbyder det.
3.Hvis varen har en fejl eller mangel, har du ret til at få den repareret eller byttet til en ny. I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage eller et afslag i prisen.
4.Butikken må kun forsøge at reparere eller bytte din vare nogle få gange – typisk en eller to. Derefter kan du få dine penge igen.
5.Læs mere om købeloven eller ring til vores hotline på 70 13 13 30.

http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-rettigheder/Forbrugerleksikon/5-vigtige-naar-du-koeber?tc=740F1814A3D24C089538501A55EC0D6A

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 08-03-11 16:22

fine svar men forstår ikke hvorledes dette skal defineres af hvem og hvornår afgøres dette
citat fra forbrugerrådets hj. side :

I nogle tilfælde kan du få pengene tilbage ...

hvornår kan det så ske ??

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-03-11 16:38

Du kan få pengene tilbage hvis forhandler selv tilbyder det, eller efter gentagne forsøg ikke har afhjulpet din fejl.

Hvis fjernsynet er så defekt at det ikke kan repareres, og forhandleren tilbyder dig et andet fjernsyn af mindst tilsvarende kvalitet, så er det den løsning du har til rådighed.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-03-11 17:33

Det kan være at du efter lange forhandlinger, og måske dyr juridisk bistand, kan få pengene tilbage?

Men hvis du ikke har en bon og et tilsagn om at du kan få det investerede beløb tilbage,
(det fik vi for en af vore julegaver, uden problemer, men det var aftalt)
så ville jeg acceptere forhandlerens tilbud om et alternativt nyt TV...

Næste gang kan du købe et bedre sted.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-03-11 18:09

Slå lige koldt vand i blodet.

Du kan med ingen rimelighed forlange pengene tilbage for et fjernsyn der efter 1 år går i stykker, til gengæld får du ved ombytningen en ny 2 års reklamationsret.

Glem alt om juridisk bistand, du har ikke fortrydelsesret i den danske købelov (undtaget internethandel) og slet ikke efter 1 år.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 200 point
Dato : 08-03-11 19:30

Citat
Du kan med ingen rimelighed forlange pengene tilbage for et fjernsyn der efter 1 år går i stykker, til gengæld får du ved ombytningen en ny 2 års reklamationsret.

Glem alt om juridisk bistand, du har ikke fortrydelsesret i den danske købelov (undtaget internethandel) og slet ikke efter 1 år.

Det er jo ikke korrekt.

På et hvilket som helst tidspunkt i en reklamationsperiode foreligger muligheden for at et køb kan ophæves, såfremt der ikke findes andre muligheder for at afhjælpe en fejl på en vare.

Og der er det det fulde beløb køber skal have tilbage..også selv om varen evt. er blevet billigere.

Fortrydelsesret...der er ikke tale om fortrydelsesret når der er tale om en defekt vare.

Men som udgangspunkt i sagen her er, at køber skal acceptere en ombytning til en anden tilsvarende vare.
Også selv om den måske er billigere.
Og der udbetales ikke difference.
Muligheden var måske også at et tilsvarende apparat er dyrere i dag, og der skulle kunden så heller ikke betale differencen

Reglerne for nethandel findes her:

http://www.e-handelsfonden.dk/vaerd-at-vide-om-nethandel.aspx

Kommentar
Fra : dhmoelsted

Dato : 08-03-11 20:13

ved ikke om jeg mangler noget , tv er afhentet her hos os efter aftale med lg support og kørt til rep. som så kasserer tv og lg meddeler reparatør at kunden kan gå til forhandler og aftale nærmere.... her er tv jo kasseret af lg reparatør... så forstår jeg Dovas link sådan at forhandler må til lommerne hvis jeg ønsker det.....

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 08-03-11 21:28

Dovas link handler om nethandel

Godkendelse af svar
Fra : dhmoelsted

Dato : 08-03-11 21:56

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 09-03-11 04:13

til dhmoelsted jeg syntes at du skal fortælle hvor du har købt dette tv så andre ikke køber samme sted.
alan57