/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
EPISKOP hvor finder man det.
Fra : kai-d
Vist : 4696 gange
100 point
Dato : 25-02-11 11:55

Det er måske nok lidt af en oldsag, men et godt brugt episkop leder jeg efter.
På et tidspunkt kunne man købe det som legetøj.
Jeg skal bruge det til at overføre tegninger op til større størelse.
Det som jeg er ude efter er et ganske enkelt et, med susterbar objektiv.
Har ledt mange steder her på nettet, men ikke fundet et til salg.
Jeg takker mange gange et evt. svar.
Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 25-02-11 12:04
Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 25-02-11 12:22

Epidiaskop hedder det vist, men ellers kan jeg ikke komme på noget, jeg kan også huske at have set det i en legetøjsforretning.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-02-11 13:08

Prøv at søge i google på tegneepiskop
http://www.google.dk/#hl=da&biw=1259&bih=823&q=tegneepiskop&aq=&aqi=&aql=&oq=tegneepiskop&fp=1d1cd81afa36871

Så kommer der et par enkle udgaver - f.eks. dette:
http://www.kreativhobby.dk/tegneepiskop_tracer-p-884.html

Men generelt må man jo nok sige, at det er et udgået produkt.

Sidst jeg har set en professionel udgave, var inde hos Rigsarkivet/Statens arkiver - men jeg har ikke set den benyttet. Så vidt jeg husker, virkede umiddelbart sammen med en overheadprojektor.

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 100 point
Dato : 25-02-11 13:11

Mit episkop fandt jeg på et loppemarked, jeg tror jeg ville sætte en annonce i den blå avis, gul & gratis mv., der er sikkert nogen der har et på loftet.

Men du kan finde en børnemodel i Tyskland til ca 500 kr

http://viewitem.eim.ebay.dk/EPISKOP-Projektor-m-Winkelprisma-Windowcolor-Airbrush/390291578834/item

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 25-02-11 13:14

Her kan du umiddelbart få et professionel udgave
http://www.conatex.com/shop/product_info.php?cPath=3278_3474_3490&products_id=3502&osCsid=938baf4945f984a2b92137e577bc7d09
men den er ret dyr
Preis zzgl. MwSt.: 518,00 EUR
abzgl. 3% Rabatt: 502,46 EUR

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-11 13:16

Episkop er godt nok, se eksempelvis her:
http://www.qxl.dk/pris/alt-til-maend/vrige/episkop-og-lysbilled-fremviser-liesegang/v/an610346052/

Forskellen er at et Episkop reflekterer det man belyser,
mens man i et Epidiaskop lyser gennem billedet som i en dias fremviser...

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-11 13:23

Har du overvejet, om ikke det ville være nemmere, hurtigere og billigere at scanne eller fotografere tegningerne og forstørre dem ved print/kopiering?

Mit episkop, og det svendgiversen har linket til, kan alligevel kun projicere fra et ret lille format, a6 snarere end a4!

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 25-02-11 14:20

Kan en sådan mon bruges
http://www.guloggratis.dk/radio-tv/projektor/annonce/10300560

men prøv at søg i gul og gratis og dba

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-02-11 15:05

Hvis du virkelig vil gå "old School" er en pantograf en billig mulighed, til omkring 100 kr fra UK

http://search.eim.ebay.dk/?kw=pantograph&el=3&ect=&eb=S%C3%B8g

Pantografen blev brugt mange år før elektriciteten blev "opfundet"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-02-11 15:40

En pantograf kan du selv lave, det er bare en makanisk forstørrelse,
men så skal du jo følge alle de streger i den tegning du vil kopiere og forstørre.

I dag er det ulige lettere at tage et foto og printe det ud i den målestok man ønsker...

Godkendelse af svar
Fra : kai-d

Dato : 27-02-11 12:46

Tak for svaret vagnr.

Men også tak til alle andre indlæg.

Mvh.
Kai.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-02-11 15:12

Selv tak, kai-d