/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
sidste værdi til højre
Fra : jakobal
Vist : 644 gange
300 point
Dato : 09-02-11 10:05

Hej,
Jeh har en matrix i Excel med dato henad og varenummer nedad. I selve matrixen kan man så se salgsbeløb pr varenr pr dato. Det jeg gerne vil finde er et opslag pr varenr der går til den sidste salgsværdi i datorækkefølgen, altså sidste gang der har været salg på de forskellige varenr.
Hvordan skal formlen laves i Excel?

Varenummer Dato 1/1 8/2 9/3 .......
21 11
31 13
41 12
....

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 300 point
Dato : 09-02-11 21:50

Jeg regner med, at dine datoer står i række 1 fra celle B1 og mod højre.
Jeg regner med, at dine varenumre står i kolonne A fra celle A2 og nedad.

Følgende formel kan så benyttes:

=OFFSET(A1;MATCH(D10;A:A;0)-1;COUNTA(OFFSET(B1;MATCH(D10;A:A;0)-1;0;1;COUNTA(1:1)-1)))

... hvor opslagsværdien (varenummeret) skal skrives i celle D10

Det er en hurtig sammensat formel, som garanteret kan kortes ned og optimeres, men det var den hurtige løsning, og den virker tilsyneladende.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : jakobal

Dato : 10-02-11 08:43

Tak for svaret sion.