/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
græsplæne
Fra : hovsada
Vist : 576 gange
50 point
Dato : 08-02-11 11:18

hvor tidligt kan man så græs ? Nu ??

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 08-02-11 11:25

Nej vent til der ikke mere er risiko for frost og væksten er kommet igang. Hvis du smider frøene nu er det eneste der sker at de bliver ædt af fuglene.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-11 12:22

Sidst i marts eller først i april, afhængig af vinterens længde...

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 25 point
Dato : 08-02-11 15:46

Der er to tidspunter for at så græs (uden at skal vande sig fattig) nemlig april og september.

Godkendelse af svar
Fra : hovsada

Dato : 08-02-11 18:56

Tak for svaret sverola. så må jeg jo ha lidt tålmodighed endnu ...hvor lang tid går der inden den kan slås første gang...og tages i brug ?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-02-11 00:33

selvtak...........

Du må regne med at der kommer en del sommerukrudt op sammen med græsset hvis du sår i april
men det gør ingenting for det meste tåler ikke at blive slået kontinuerligt.
Har du tromlet og rettet plænen efter bogen kan du begynde at slå når græsset er godt i vækst ( jeg vil antage juni ) du må huske at vande hvis der skulle komme en lang tørke periode -men ikke for meget da græsset helst skal lave rødder som går lidt ned i jorden og ikke blive " doven"
Men jeg ville nok vente til næste år før jeg tog den rigtigt i brug ( fodbold etc.)
Giv den lidt gødning i løbet af sæsonen så skal der nok blive fin plæne af det.
Næste forår tromler du i marts og gøder så har du nabolagets fineste plæne

Kommentar
Fra : hovsada

Dato : 09-02-11 09:55

faktisk overvejede jeg rullegræs...og gør det stadig. Dey er kun en ganske lille plæne i min gårdhave
ca. 30 m2 ...og det kan vel lægges på så snart frosten er overstået !!?

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 09-02-11 15:36

Hvis du vil bruge "færdigplæne" må du jo alligevel forberede jorden ( fræse rive afrette tromle)
Jeg ved ikke hvornår de begynder at sælge rullegræs -men jeg ville nu under alle omstændigheder vente til du har lidt temperatur i jorden og i luften. ( april/maj)
Men fordelen med rullegræs er jo selvfølgelig at du hurtigere får en pæn og bæredygtig plæne...