/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning af dødsårsager
Fra : vith
Vist : 911 gange
200 point
Dato : 06-02-11 14:24

AO KB 1876-1891 Harlev, Framlev, Aarhus

opslag 97 Mogens Sørensen Skjødt - anmærkninger: ??? Anfald
opslag 111 Anne Madsdatter - anmærkninger: Mave ???

Er der nogen der kan læse det?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-02-11 00:15

Jeg kan godt læse det, men hvad mener du?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-02-11 09:54

granner01 - jeg mener om du kan læse, hvad der står i kirkebogen, der hvor jeg har sat ??? i stedet for ord

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 10:14

Jeg tror der står Mave Tarm syge

Præstens S ser helt anderledes ud , men prøv at se hvor han skriver T, ligner dette S

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-02-11 12:14

Det er et godt bud, Svend.

Når jeg kigger nærmere på det første bogstav efter mave, kunne det så ikke ligne det k, der er i Enke?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 13:21

Jo, der ligner mere et K end et T, så står der nok Mave Kramper?
Men dør man af det??

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-02-11 14:49

Ja, det ku' godt være mavekramper, der står.

Om man dør af det - tjah, Anne Madsdatter gjorde åbenbart Måske havde hun tarmslyng?

Er der noget bud på, hvad det var for et anfald Mogens døde af?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 15:39

Jeg kan kun se der står Anfald

ikke hvilken slags, men Farlig...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-02-11 21:17

Det ser ud som om det ender på -lig eller -tig - og det andet bogstav i ordet ligner et g.

Derudover er er jo ingen garanti for at ordet er stavet korrekt.

Jeg er åben overfor gætterier

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 07-02-11 21:50

Ja det ender på -lig eller -tig
og er det andet bogstav et g, det er lidt usikker,
må ordet vel begynde med en vokal?
Svært med en konsonant foran g på dansk??

Og det er jo ikke et A som i Anfald, heller ikke O, tilbage bliver:

Eg....lig Anfald eller Eg....tig Anfald
Ig....lig Anfald eller Ig....tig Anfald
Ug....lig Anfald eller Ug....tig Anfald
Æg....lig Anfald eller Æg....tig Anfald
Øg....lig Anfald eller Øg....tig Anfald

ingen af dem giver mening,

Men et håndskrevet g og y var næsten ens dengang, og så begyndet det med en konsonant,
og der er mange flere muligheder:

Eksempelvis: Sygelig, Gyselig .............Anfald....

Kommentar
Fra : vith

Dato : 07-02-11 22:54

Det er også svært at se om det første og det andet bogstav i virkeligheden er eet bogstav. Jeg kan ikke finde noget, der ligner og der er ingen andre i kirkebogen, der er døde af anfald.

Har googlet anfald og fundet en masse, men ingen af dem ender på ...ig.

Accepteret svar
Fra : Påsse

Modtaget 200 point
Dato : 08-02-11 08:15

Hej vith

En mærkelig sygdomsbeskrivelse, men kan der stå:
Hurtig eller hastig anfald, eller gastig.

Det er lige før det er 20 spørgsmål til professoren.

Hav det godt.
Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-02-11 11:15

Hej Påsse

Hyggeligt at høre fra dig igen

Det første bogstav kunne måske godt være et sjusket skrevet G, hvis man sammenligner det med hvor der står Gaardejer lidt længere nede på siden.

Det, der giver mest mening er nok Gastig, men den bolle, der er over 2. bogstav er på andre bogstaver på siden brugt over u'er.

Dvs. Gu.lig eller Gu.tig.

Uh, den er svær!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 08-02-11 11:40

Ja vi amatører har savnet dig Påsse, du kan se hvordan vi famler os frem..

Hvad er gastig, det kender jeg ikke?
Fandt dette: "Er tør og gastig som Bark paa Eg"

Kommentar
Fra : Påsse

Dato : 08-02-11 12:02

Hej Svend

Gastis kan være en tarmsygdom, muligvis betændelse og forøget luftdannelse.

Hilsen Påsse

Kommentar
Fra : vith

Dato : 08-02-11 12:36

Jeg tror du har ret, Påsse - det må være et gastrisk anfald, det er ihvertfald det eneste, der giver mening.

Tak for hjælpen til jer begge

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 08-02-11 12:37

Tak for svaret Påsse.