/ Forside/ Interesser / Videnskab / Kemi / Spørgsmål
10  thulin 470
ALKOHOl
Fra : kec1904
Vist : 4423 gange
40 point
Dato : 04-02-11 17:10

Hej, hvordan laver man alkohol, alt andet end vin. Helst Vodka, håber i kan hjælpe. Den nemmeste og billigste løsning

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-11 17:23

Du blander bare vand og sprit - det har russerne gjort i mange år....

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 04-02-11 17:43

Citat
Fremstilling
Vodka fremstilles i dag primært af korn og hovedparten laves uden smag. Kornet gæres efter tilsætning af vand og gær. Herefter destilleres væsken (typisk i column stills) en eller flere gange, hvilket giver en koncentreret alkohol. Jo flere gange den destilleres desto renere og smagsneutral bliver den. Efterfølgende renses alkoholen (ofte i aktivt kul eller kvarts) for at sikre absolut renhed. Til sidst tilsættes vand for at nedbringe alkoholstyrken.

taget fra :http://www.opskrifter.dk/Opskrift_1198.Ingrediens_731.100.0.html?g_load_recipie=1&g_alpha=K&page=1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-11 17:45

Lydt ikke til refi, alkohol eller ethanol er sprit, som du kun fortynder når du blander det med vand...

Her er processen:
Sukkerstof kan under indvirken af (bage)gær nedbrydes til ethanol:

C6H12O6 giver 2C2H5OH + 2CO2
når sukker gærer får man altså alkohol og kuldiocid.

Så du skal bare tilsætte gær til noget sukkerstof...

Om man vil have vin eller gin snaps eller vodka afhænger af hvad man sætter gær til.
I dag er druer så billige at det er svært at konkurere med billig vin,
men den danske snaps er lavet af kartofler, og de lidt dyrere udenlandske er af korn...

Så er der destileringen og lagringen der giver forskellig smag og pris,
og indhold af alkohol, den rene er stadig rent finsprit 2C2H5OH

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 04-02-11 17:48
Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-11 17:53

Lydt ikke til refi, alkohol eller ethanol er sprit, som du kun fortynder når du blander det med vand...

What´s the problem....

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 04-02-11 18:14

,,,,, der skal også destileres, her kan du købe det

http://www.hjemmeproduktion.dk/shop/destillation-4c1.html

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 04-02-11 18:40

Vodka kan da købes så billigt at det knapt er ulejligheden værd.
Men følger lige med her, er da spændende

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-02-11 18:43

Da jeg var yngre købte vi finsprit i Tyskland og blandede det 1:1 med vand, det gav vodka på 47,5 %

Man kunne købe en masse forskellige smagsstoffer (lidt ligesom til Sodastream) og på den måde blande sine egne hedvine og spiritus varianter, basis var altid finsprit

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 04-02-11 19:03

Bare brug denneher,så "kører" det:

Mosebaek.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 04-02-11 20:32

Nå, ingen andre vil nævne det

Det er hamrende ulovligt at lave det selv.

Kommentar
Fra : gril

Dato : 04-02-11 20:49

du drikker 100000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000 øl og pisser i gemen et kaffe filter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 04-02-11 20:55

> ulovligt at lave det selv.

Og det er ikke længere pengene værd...

Os der har været hele turen igennem,
vi der rensede alkohol med trækul,
brugte træsprit til forsøg i stedet for ethanol
og destillerede ulovligt...

I dag er det så billigt at købe billigt alkohol,
at det ikke længere er lønsomt, at lave det selv ulovligt...

Den er drueskøn, og det var den uden druer,
i dag er billigt vin det billigste alkohol der findes,
og det er langt billigere end af hjemmebrænde.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 04-02-11 21:02

At købe finsprit og fortynde med vand er ikke det fjerneste ulovligt. Men det smager af pis

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 04-02-11 21:07

Citat
men den danske snaps er lavet af kartofler, og de lidt dyrere udenlandske er af korn...
Nej svendgiversen. I dag bruger man hvede. Se først på siden - midterste afsnit - sidste sætning http://home1.stofanet.dk/aalborgviservej/spritfabrikker.htm

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-02-11 04:55

1 som skrevet det er ulovligt at hjemmebrænde
2 kontorverden ( du kan sku ikke smage forskel på en billig vodka og en der er lavet selv (demi vand/fin sprit/vodka ess)
3 som flere skriver det er sku billigere at købe vodkaen ind at lave den selv idag

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 05-02-11 07:03

En flaske "slavevodka" på 37-38% koster knap 60 kr i Dk, det tager rigtig lang tid før du har tjent investeringen i gærspande, destillationsapparat mv ind til de priser.

En bedre "investering" får du ved at tage bilen til Tyskland, og købe vodkaen billigere i Dk.

Jeg har, som flere her, også prøvet at brænde selv, men ville ikke drømme om at gøre det i dag, selv hvis det i øvrigt var lovligt.

Du kan, (af akademisk interesser) låne denne bog via biblioteket, den brugte jeg for mange år siden

http://bibliotek.dk/vis.php?origin=sogning&field4=forfatter&term4=munkebo&term2=hjemmebr%E6nding&field2=titel&term3=&field3=emne&field1=fritekst&term1=&mat_text=%22%22&mat_ccl=&term_mat%5B%5D=&field_sprog=&term_sprog%5B%5D=&field_aar=year_eq&term_aar%5B%5D= en bog om hjemmebrænding

Accepteret svar
Fra : Thyregod8

Modtaget 40 point
Dato : 05-02-11 10:05

Det er vigtigt at rense spritten med aktivt kul. Du kommer bare pulveret i destillatet og lader det stå nogle dage. I de gode gamle dage - i de gode tresser - købte vi 50 liter husholdningssprit og blandede 10 kg aktivt kul i spritten og lod det stå i en uges tid, rørte af og til i det, og lod det bundfælde sig nogle dage. Så havde vi det fineste og rene finsprit, som så blot skulle fortyndes til drikkelige procenter iblandet essenser. På et tidspunkt den gang lå det halve af Danmark i en stadig rus. Det varede ikke længe før toldvæsenet fik ændret denatureringen. I dag kan man godt rense det, men det er meget besværligt. Det er naturligvis ulovligt.
En god drik synes jeg er limochello: det gule i skallen fra 10 citroner kommes i 2 liter ren alkohol. alkoholen trækker med skallerne i en uge. Smelt 400 g sukker i noget vand og kom det i spritten. Fortynd med vand indtil man har en drikkelig procent. Væsken bliver uklar, men sådan sælges den også i Italien.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-11 10:50

Du kommer barepulveret

Citat
i de gode tresser - købte vi 50 liter husholdningssprit og blandede 10 kg aktivt kul i spritten og lod det stå i en uges tid, rørte af og til i det, og lod det bundfælde sig nogle dage. Så havde vi det fineste og rene finsprit, som så blot skulle fortyndes til drikkelige procenter iblandet essenser.

Så mangler bare alle dem der blev blinde og sågar døde af det....

Jeg kender også "tossehoveder der vil køre 250 km/t på motorvejen - FOR DET KAN DERES BIL

Skidt pyt....

Lad folk tumle rundt - det offentlige skal da have noget at bluge deres penge på

Det giver arbejde til en masse læger og sygeplejersker og dernæst sosu-assistenter så de kan plejet resten af deres misserable liv....

Men det var da sjovt medens det foregik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 05-02-11 10:51

Slåfejlene følger med til samme pris

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 05-02-11 11:52

Citat
Så mangler bare alle dem der blev blinde og sågar døde af det....

Ja,nogle elsker at begå selvmord...... i rater.

Mosebaek.

Godkendelse af svar
Fra : kec1904

Dato : 05-02-11 12:30

Tak for svaret Thyregod8.

Kommentar
Fra : kec1904

Dato : 05-02-11 12:31

Er der nogle der har den fjerneste idé om hvordan man laver alkohol cider? med en god smag, og uden det er for svært

Kommentar
Fra : lham

Dato : 06-02-11 06:56

Cider.
du kan gære æbler , men det er noget delikat stads da sprut% skal være lav , hvorfor der let går vildgær i det/mug.

hvis du har en "overlevende" sodastream maskine kan du jo gi din yndlingsjuice et skvat vodka og så kulsyre på maskinen -har ikke prøvet det .

Kommentar
Fra : kec1904

Dato : 06-02-11 19:00

kan det lade sig gøre at købe aktivt kul i en pose til fx akvarier og lade spritten dryppe igennem og ned i noget i en uge ?