/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
FTP vs. Windows Explorer
Fra : NegoZatoR
Vist : 1320 gange
100 point
Dato : 27-01-11 13:40

Kan nogen fortælle mig ..

Jeg har en NAS-server, der kører som FTP-server ..

Når jeg opretter forbindelse via Ftp.exe (både passiv og aktiv) er alt er okay.

Når jeg opretter forbindelse via iexplorer.exe eller Firefox.exe - er alt er okay ..

MEN, når laver et nyt netværksdrev gennem explorer.exe jeg får 'Timeout'

(ftp://myExternalIp:port) eller (ftp://myExternalIp)

altså vil gerne bruge windows explorer til at browse mine ftp mapper..

Jeg har kigget rundt på internettet og det ser ud som om jeg ikke er den eneste der har dette problem ..

Er der en løsning på dette problem?, eller er det mig der bare gør noget helt forkert?

på forhånd tak..

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-01-11 14:40

du har ikke skrive adgang gennem explorer.exe.......

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 14:50

Hva' mener du ? :S

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-01-11 14:56

Brug en Synology Nas. Så er der ingen problemer. Jeg har prøvet andet blavpris, og haft alverdens problemer. Synologys servere virker bare, og kan selvstændigt virke som servere også udadtil.
,

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 15:10

Hva' har det med NAS'en at gøre ? ,

Det er en NetGear Black Amor..

Det må da være noget med Windows FTP Browsing ?

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-01-11 15:19

Du skal ikke mappe et netværksdrev via FTP, det funger ikke. Du skal mappe det med \\<computernavn>\<Mappe-sharnavn>

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 15:34

Så du mener :

\\ExternIP\ShareNavn

Resultat : "The folder you entered does not appear to be valid. Please choose another"

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-01-11 15:37

Står maskinen ikke lokalt?

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 15:40

Jo altså men det er slet ikke det der er problemet .. :)

Det er udadgående, det er meningen jeg skal oprette en netværksdrev på min bærbar til min NAS, som virker uanset hvor jeg er .. :)

Ellers virker det jo bare som "Lokalt" netværks-drev - hvilket er pænt kedeligt .. :)

Men umiddelbart tror jeg måske windows 7 64bit har en FTP-browse bug.. ?..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-01-11 15:47

Det er ikke en bug jeg er stødt på eller har hørt om så det er nok ikke tilfældet.

Du kan ikke lave et netværksdrev der virker alle steder. Når du er lokalt skal du jo bruge en lokal IP eller lokalt "navn" og det lokale virker ikke når du ikke er på dit netværk.

Du bliver nød til og lave et mapping til når du er på LAN og et til når du er på WAN.

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 15:52

Yes præcis .. :) ,

Det er lige just det jeg har gjort.. har selfølgelig lavet en mapping der bare hedder \LokalIP\NAS-Navn

Så har jeg åbnet port 20/21 på router til NAS-Lokal ip..

Men så får jeg time-out af windows..

Men i FileZilla virker det..
Windows FTP.exe virker det ..
Internet Explorer via FTP virker det ..
Firefox via FTP virker det ..

Windows Explorer = Time-out ??

Kommentar
Fra : edison

Dato : 27-01-11 15:52

Du skal lige huske at portforvarde din router. ellers kan du ikke finde din nas disk fra nettet.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-01-11 16:06

NAS-navn er det den mappe du prøver og mappe til?

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 16:12

Prøver flg.

ftp://90.245.X.X:21 & ftp://90.245.X.X & 90.245.X.X\NegoNAS

NegoNas = NasNavn på lakalt..

Den ville så sende mig til root..

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 27-01-11 16:14

er det hvad du prøver lokalt?

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 16:20

Nej det er eksternt ..

Tror måske jeg skal ud i noget VPN eller DNS-service ..

for at pege på den ..

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 100 point
Dato : 27-01-11 16:31

Hvis det er eksternt, så vil jeg mener du skal bruge din ftp://WAN IP:port
men jeg ville oprette en profil på gratisdns og få styr på det først. DNS betyder meget.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 27-01-11 16:55

1. du kan ikke oprette mapper via internet explorer
2. du skal i explorer klikke på "vis" i filer menuen og vælg "åbn ftp sted i windows stifinder"
og vælg igen "log på som"
3. hvis du ikke har fast ip (wan) skal du i amor oprette det via dyndns eller gratisdns.
4. det er Seagate som har Black Amor....
http://www.seagate.com/www/en-us/products/external/blackarmor/
5. du skal huske at åbne for wan adgang for de brugere der skal have adgang

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 27-01-11 17:12

Må prøve videre imorgen .. orker ikke mere for i dag .. :)

Syntes jeg har prøvet alt ..

Nu kan jeg ikke engang få adgang til ftp://ftp.microsoft.com

Ringer til ISP imorgen.. der er vidst også nogen med udadgående FTP port, den kan ikke aktiveres.. :S

Kommentar
Fra : edison

Dato : 28-01-11 05:45

i din browser skriver du ftp//:10.0.0.2 dette er et eksempel.... du skal skrive hvilken ip din nas har

Kommentar
Fra : NegoZatoR

Dato : 31-01-11 07:12

Har fundet ud af det ..

Man skal sætte alt til standard dvs.. åbne port 21 til FTP, slå uPnP fra i router og på NAS

Oprette DNS service og viderestille derfra.. opsætte NAS til DNS.

Giver point til webNoob da han har bidraget med mest,, ;)

Godkendelse af svar
Fra : NegoZatoR

Dato : 31-01-11 07:12

Tak for svaret webnoob.