/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Hvorfor klæber badeforhænget?
Fra : Maksimus
Vist : 8802 gange
100 point
Dato : 27-01-11 13:28

Hejsa.

Er der noget jeg kan gøre så badeforhænget ikke klæber til mig når jeg bader?
Har prøvet med 4 lodder, de var ikke tunge nok. Skal jeg bare have nogle tungere, eller er der et godt husmorråd?

Tak.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-11 13:37

Citat
Når man kan blive omklamret af badeforhænget under et varmt brusebad, skyldes det, at luften opvarmes i bruserummet og derfor vil blive lettere end den omgivende luft og stige til vejrs. Denne 'skorstensvirkning' (eller termik) skaber et undertryk i det mere eller mindre lukkede bruserum, så badeforhænget suges ind imod dig

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 110 point
Dato : 27-01-11 13:39

Så et "tungere" forhæng kan løse problemet.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-11 13:40

Bedre bliver det jo ikke af at der muligvis er en udsugning i kabinen (arealet)

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 27-01-11 13:48

Køb et af en ordentlig kvalitet

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-11 13:56

Miss Wet of the year

Du kunne også overveje at få opsat en brusedør.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 27-01-11 14:10

Eller også skal brusekabinen være så stor at vandet ikke kan løbe ud.
Vi har ingen dør eller forhæng men ligger lige at håndklæde til at træde ud på. Det tager samtidig de små sprøjt der måtte komme

Kommentar
Fra : sybil3

Dato : 27-01-11 14:23

Kunne du ikke korte forhænget op så der var tilstrækkeligt med luft mellem gulv og forhæng, og derved minimere det undertryk der er i "skorstenen"

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 27-01-11 15:53

Herhjemme har vi det samme problem når døren står åben ud til gangen, eller der er et vindue åbent.

Nu har vi fået ventilation, ovenover, så kan dør og vindue holdes lukket mens man bruser- så er problemet ikke så stort.

Jeg havde i sin tid, syet hulsten i enderne-og een midtpå- stenene kan du samle så store at de kan holde gardinet på plads og snorerne så lange, at hvis der er mellemrum fra gardin og til bund- at de nærmest lægger sig på gulvet.

Men jeg elsker også hulsten

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 27-01-11 15:55

Prøv at bade i iskoldt vand!

Nu spørger du hvorfor .... det har efter min bedste overbevisning noget med luftstrøm at gøre - den varme luft der dannes når det varme vand plasker ud søger opad og ud i rummet ud over overkanten på badeforhænget.

Og så bliver der undertryk i underkanten af badeforhænget - den kolde luft udenfor brusenichen prøver at trænge ind med det resultat at forhænget klasker ind mod dig.... adr!

Prøv at linde forhænget fra i siderne så der kan slippe lidt luft ind dér når du bader - det hjælper hos mig, men selvfølgelig kan jeg også mærke den "kolde" luft der suser ind.

Alternativt bygger du din bruseniche om til en sauna og sørger for at der er meget varmere i badezonen end udenfor - så svinger badeforhænget nok væk fra dig.

Sidste mulighed, som jeg selv seriøst overvejer, er at etablere en matteret glaslåge som erstatning for badeforhænget....

Gå glad i bad - en ren fornøjelse

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 15:59

Prøv at spørge i Botex, de har badeforhæng der ikke blafrer efter varm luft strømme...

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 27-01-11 16:42

Jeg var ansat engros i et firma der solgte 20.000 forhæng om året, og jeg stod for reklamationerne.

En af vore detailkunder, en dame, hentede varer selv og kom en dag med 3 udpakkede badeforhæng som jeg afviste.
Kunden:
- Nu har jeg skændtes med den samme kælling i 14 dage om disse her, så jeg agter ikke at diskutere med Dig også

Jeg hentede to fra samme dessin....og et af vores DeLuxe så hun kunne få lukket kæften på sin kunde.

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-01-11 16:47

Citat
Hvorfor klæber badeforhænget?

Det vil ha' din krop

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 27-01-11 17:27

Der er 3 muligheder der ikke er nævnt.

1 - Den ene er at hæve / afkorte forhænget så den kolde luft kan komme under forhænget og der derved ikke er så så stort termisk vakum i bruse området....
Dette har jo den ulempe at vandet kan plaske ud da det jo også plasker, når det rammer gulvet...

2- En anden mulighed er at sænke forhænget så dette klæber til gulvet.

Den sidset er at foræng ikke er er trukket hel for i begge sider (men kun i den sider hvor du sprøjter mest med vand). Herved kan luften komme ind fra siden.

Temperaturforskellen, vil dog trække mest luft nede ved gulvet.

Vh Ben

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 27-01-11 21:02

Hmmm, der er endnu ingen der har nævnt min løsning.

Mit brusehjørne er et hjørne ;), d.v.s. at bruseforhænget dækker 2 sider.
Det første jeg gør når jeg går i (bruse)bad er, at jeg trækker forhænget for, og så holder jeg den ene ende mod flisevæggen i den ene side og gør den våd med bruseren, sådan at badeforhænget "klistrer" til flisevæggen fra top til bund.
Bagefter gør jeg det samme i den anden side.

Så opstår problemet kun hvis du bukker dig ned for at skrubbe tæerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 21:28

Jeg har det på samme måde, også i et hjørne, det har de fleste vist,
men da jeg ikke har købt billige plast bruseforhæng, men gedigne stof forhæng fra Botex,
behøver jeg ikke at klippe eller klistre til væg.

Som sagt udskift dit bruseforhæng men noget i en ordentlig kvalitet.
Spørg, eksempelvis i Botex, og noget stof der ikke følger damp undertrykket og derfor ikke klæber...

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 27-01-11 21:55

Jeg har også et hjørne, med forhænget på 2 sider - men der er en kant på gulvet, så det ikke løber over det hele, men ned i bruserens gulvafløb.
Bruseforhænget er ca. 7 - 8 cm over gulvet og samtidig lukker jeg ikke helt ind imod den væg hvor batteriet og bruseren hænger, der sprøjter det jo minimalt - jeg har ikke en af de dyre fine stofforhæng, men et ganske alm. billigt af plast - det kan være jeg ikke er så attraktiv som dig, men det omklamrer mig ikke og selvom jeg elsker at bade i temmelig varmt vand, så kan det suge luft nok for neden og ved den åbne side til at problemet ikke opstår .......
prøv dig frem -
mvh
Bennymanden

Kommentar
Fra : lham

Dato : 28-01-11 07:38

Måske erstatte bruseforhæng med insektnet. Har ikke prøvet det men vandet sprøjet sikkert ikke igennem men løber bare nedad på både yder og inderside. De mange små huller i nettet burde søge for at luften næsten "frit" kan passrere og derfor ikke suges ind på dig.

fås bla i grøn "økologisk" farve

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-01-11 14:18

Citat
Måske erstatte bruseforhæng med insektnet. Har ikke prøvet det men vandet sprøjet sikkert ikke igennem men løber bare nedad på både yder og inderside. De mange små huller i nettet burde søge for at luften næsten "frit" kan passrere og derfor ikke suges ind på dig.

fås bla i grøn "økologisk" farve

Det var måske en god ide, den har jeg aldrig tænkt på. Det skal absolut afprøves, selv om det ikke sprøjter ud på gulvet hos mig. :DD

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 28-01-11 16:40

Mange tak for jeres hjælp