/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Forslag til beskæftigelse...
Fra : axelbjarne
Vist : 734 gange
300 point
Dato : 25-01-11 12:34

Hej!

Jeg mangler nogle forslag til hvad min gamle senile mor kan beskæftige sig med. Men på mange måder er hun frisk nok. Læser 2 aviser dagligt (det bliver nok ikke gjort så grundigt). Gætter en kryds og tværs en gang imellem...men jeg mangler nogle gode forslag, hvad hun ellers kan blive beskæftiget med. Er i aflastning een gang om ugen..

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 25-01-11 12:37

Noget der er af stor betydning for mennesker i den alder er samværet med familien.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-01-11 12:40

Soduku
Puslespil

Har hun pc, er der også et par spil der.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-01-11 12:41

Ja tak, jeg har rigeligt samvær med hende, og desværre er vores søster død også...ellers er der ingen familie, som er værd at satse noget på.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-01-11 12:42

Jeg har en ekstra pc, som hun selvfølgelig kan få stillet til rådighed.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 12:44

Lægge kabaler

Brodere -- nok nemmest med de mønstre, der er malet på stoffet -

Læse bøger... selv om det måske heller ikke bliver så grundt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 12:45

Prøv at tage kontakt til et plejehjem, de må kunne komme med en masse ideer

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 25-01-11 12:45

Ja, en PC og et fornuftigt chatroom, hvor hun kan skrive med andre - hyggeligt

Er der ingen tilbud i kommunen, som hun kan melde sig til?

Hækle, strikke..?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 25-01-11 12:46

Snak med biblioteket, mange (hvis ikke alle) har lydbøger, hvis det bliver for svært at læse en bog

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 25-01-11 12:55

mange (hvis ikke alle) har lydbøger
http://www.alexi.dk/danske-lydboeger.html

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-01-11 13:05

Æii, Nordsted, det var lige dét, jeg tænkte på, hi hi.

Evt. bøger/lydbøger af f.eks. Lise Nørgaard - min mor har fortalt en del om, da hun var barn. Alt var mere "stift" dengang, og Lise Nørgaard skriver formidabelt om alle hverdagene i hendes barndom. Så vil din mor sikkert kunne huske noget fra sin barndom mv.

Så kan HUN fortælle dig om den tid.

Jeg klukkede af grin, når jeg sad og læste for mig selv. Jeg kunne genkende min mors fortællinger.

"Kun en lille pige", "De sendte en dame", "Med mor bag rattet". Der er sikkert mange flere.

Der er en mandlig forfatter, der skriver på samme herlige måde - kan ikke huske navnet... Benjamin......

I kan også finde sangbogen frem og synge lidt.

Hvad med poesi?

Læse højt for hinanden?

Gamle billeder/bøger om hendes by/område.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 310 point
Dato : 25-01-11 13:11

Hej axelbjarne.
Jeg har da fulgt lidt med i dine tråde omkring din mor.
Og det er mit indtryk du gør rigtig meget for hende. Trænger du ikke selv til at blive aflastet lidt ind imellem ??
Prøv event. at tage kontakt til den kommune din mor bor i og få dem til at sende en ergoteateut ud på besøg.
De kan altså nogle ting ...event. hvis der er et ældrecenter i byen som din mor 1 - 2 dage om ugen kan besøge. Hun kan jo få transport dertil fra kommunen.
De har menge aktiviteter sådan et sted.. højtlæsning , kortspil , syning , bagning og jeg kunne blive ved.
Prøv at tage en snak med dem om de muligheder der er.
Alt godt ønskes jer begge to.
V.H. Pia

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 25-01-11 13:23

Det afhænger en del af det senile omfang, kan du beskrive det lidt nærmere ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 13:46

Få hende til at skrive sine erindringer, indtale hvis hun ikke kan skrive,
det gjorde min morfar og det er noget af det bedste vi har fra den tid...

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 25-01-11 15:43

En besøgsven er også en mulighed, selvom der kan være venteliste.

En besøgsven ku' måske også hjælpe med at sætte din mor igang med noget.

Kommentar
Fra : mads0712

Dato : 25-01-11 15:47

Hvis hun er frisk og rørig og bare vil lave noget kan hun da høre en af de lokale virksomheder om hun må hjælpe lidt til der, hvis det havde interesse.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-01-11 16:12

Forfatteren, som jeg synes, skriver på samme skønne måde, som Lise Nørgaard:
Benjamin Jacobsen

http://bibliografi.dk/content.php?page=author&value=11551

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-01-11 18:03

P.t er vores den ældste på campinglpladsen 84 år. Hun er enke.(Standplads). Hun har camperet i en menneskealder. Socialt med de mennesker man ønsker at omgås!

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 25-01-11 19:56

En masse gode forslag. Lydbøger er også min svigermors yndlings.

Hun er begyndt på computer men hun er også meget frisk i hjernen trods 87 år.
Hvis du ville prøve kunne det være at de der lette spil, som syvkabale mv. kunne være en mulighed.

Puslespil, ? du kunne starte med de lette og se om det er noget hun gider:
http://www.spilcompagniet.dk/puslespil.asp?itemgrp=153

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-01-11 06:41

Tak for alle forslagene - . Desværre er der jo kun een jeg kan give point.

mvh.
axel

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 28-01-11 06:42

Tak for svaret piaskov.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-01-11 11:48

Citat
Tak for svaret piaskov.

Velbekommen Axelbjarne...håber du kan bruge det til noget og i kan få glæde af det begge to.