/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Problemer med at tyde Birthes 9 tip
Fra : svendgiversen
Vist : 680 gange
145 point
Dato : 25-01-11 12:14

Tak for indledende hjælp, vi er nu nået til Birthes 16 tipoldeforældre og har problemer med:

Viborg, Nørre, Junget, Junget, En Gaard, 10, FT-1860, D2978
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Christen Christensen 66 Gift Huusfader, Gaardmand Aasted Harre Herred
Bodil Nielsdatter 61 Gift Hans Kone Junget V.A.
Mette Marie Christensen 23 Ugift Deres Datter Dito [Junget V.A.]

Her står jo at Christen Christensen er født i Aasted ca 1794, noget jeg ikke kan læse?
Og i folketællingerne finder jeg at (måske) han er blevet discipel??

Viborg, Nørre, Junget, Junget Bye, 3, Degneboligen, 3, FT-1801, A9204
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Iver Svane 35 gift Huusbonde Degn og Skoleholder i Junget og Thorum Sogne, Ei formuende
Anne Kierstine Svane 25 gift Hans Kone .
Inger Cathrine Svane 41 ugift Degnens Søster .
Anne Christensdatter 28 ugift Tieneste-Piger .
Kiersten Jørgensdatter 14 ugift Tieneste-Piger .
Jørgen Jacobsen 10 ugift Skole Disciple .
Christen Christensen 8 ugift Skole Disciple .
Anne Chirstine Damgaard 11 ugift Skole Disciple .

Var det almindeligt på den tid at komme på kostskole som 8 årig?

Det jeg ikke kan læse i AO er ca her: Åsted Harre Viborg opslag 133, 134 eller 135…
Hvem kan??

Accepteret svar
Fra : f.larsen

Modtaget 155 point
Dato : 25-01-11 12:30

I kirkebogen for Åsted opslag 133 står som jeg læser det:

1793: 29 September Chresten Sørensen af Aasted og xxxx Boll Nielsdatter hans søn Chresten xx xx xx og hjemmedøbt 18 August

Det der står om fadderne har jeg lidt svært ved at læse.

Håber dette kan bruges..

Mvh Frits

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 25-01-11 12:42

På opslag 135 står der:

1796: 10 Januar 96 Ane 1 December 95

Chresten Sørensen af Aasted Bye og xxx Boel (Boll?) Nielsdatter Deres Datter Ane xxx 30 November (?i kirken) og hjemmedøbt 1 december xx xx båret til kirken af Inger xxx osv.
Jeg har lidt svært ved det sidtste og det første her er lidt forvirrende med datoerne, men mit bedste bud. Det jeg får ud af det er en søster til ovennævnte Chresten (hvis det er den rigtige Chresten jeg har fat i )

Mvh Frits

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 12:58

Godt Frits, stærk tydning.

Jeg vil nu prøve at finde Chresten Sørensen af Aasted Bye og xxx Boel (Boll?) Nielsdatter,
så har vi også den gren langt tilbage...

Mon det er den Christen Christensen der bliver disciple i Junget?
Hvor hans senere hustru Bodil Nielsdatter er født.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-01-11 12:58

Opslag 133

Chresten Sørensen af Aasted og Kone Boll Nielsdatter deres Søn Chresten som var fød og hjemmedøbt d 18 August som blev baaren af Chresten ....sen (muligvis Laursen?)

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 25-01-11 13:12

133 Hele indskrivningen. Jeg læser det som..
29. September, Christen Sørensen af Aasted og kone Boll Nielsdatter deres søn Christen son var død og hjemmedøbt d. 18. August han blev baaren af Chresten Lauersens kone i Junget. Faddere var Jens ??, Willards Jensen begge af Aasted og Maren Jensdatter af Nissum.
Hilsen Jytte

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 13:16

Også tak til dig vith, med yderligere tydning...

Det med (muligvis Laursen?) og også interessant:
Mette Mortensdatter her er nemlig også en af familien,
og jeg har ikke kunnet finde hverken far Lauersen eller hans bror Peder Laursen??

Når hun bor hos en farbror som 8 årig, er der nok lidt knas i den familie???

Viborg, Nørre, Grinderslev, Mogenstrup Bye, , 3, FT-1801, B8216
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Peder Laursen 45 Gift Mand Huusmand med Jord
Mariane Christensdatter 54 Gift Hans Kone
Kirstine Michelsdatter 21 Ugift Deres Datter
Mette Mortensdatter 8 Mandens Broderdatter

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 13:19

Jamen Jyttemor, jeg håber da ikke han er død?
så kan han jo ikke være gift med Bodil Nielsdatter 66 år senere??

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 25-01-11 13:21

der skal stå fød/som født Sorry tastefejl

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-01-11 18:56

Tak for svaret f.larsen.

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 27-01-11 21:41

Selv tak.

Altid glad for at kunne hjælpe. Dette er jo min "hjemegn". Jeg er født ca. 4 km fra Åsted.

/Frits