/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Birthes farfars gren
Fra : svendgiversen
Vist : 970 gange
182 point
Dato : 23-01-11 22:33

Det undrede os lidt at min kones veninde Birthe først kom med sin morfars data,
da vi skulle hjælpe hende med at finde hendes familie fra Nord Salling,
normalt kommer man jo først med de mandlige aner, hvor efternavnet bevares.

Efter god hjælp her i kandu til at finde hendes morfars familie,
søger vi nu også den mandlige gren...

Hendes farfar Jens Marinus Andersen er født 29 april 1889,
gift med hendes mormor Helene Marie Andersen født 19 april 1891
De blev viet i Grønning 15 April 1919, men det kan vi ikke finde på nettet?

Det eneste jeg hidtil har kunnet finde er mormor Helenes far, altså Birthes oldefar:
"
BERTHEL ANDERSEN Birth: 20 SEP 1850
Christening: 13 OCT 1850 Gronning, Viborg, Denmark
Father: ANDERS ANDERSEN Family
Mother: HELLE MARIE HENRIKSDR
"
Der er ingen tvivl om at det er ham, fordi en onkel til Birthe
har nævnt 20 SEP 1850 i familiens ældste håndskrevne slægts notater.

Hvem kan ud fra disse sparsomme oplysninger finde også Birthes morfars familie?

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-01-11 01:03

Prøv at søge på Helle Marie Henriksdatter på ddd.dda.dk i Viborg Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-11 09:40

Tak vith, men det giver ingen svar hos mig, har du fundet hende?

Og jeg mener naturligvis: ... finde også Birthes farfars familie?
Birthes morfars familie har vi jo fundet.

Grønning sogn, Nørre herred, Viborg amt
ligger nord for Skive, og det må være muligt at komme bagud med
ANDERS ANDERSEN og HELLE MARIE HENRIKSDR

Foreløbig er det ægteskabet mellem Jens Marinus Andersen og Helene Marie Andersen
i Grønning 15 April 1919 jeg forgæves prøver at finde...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-11 09:50

Tak igen vith.
Det hjalp at søge på Anders Andersen, og da hun er der, er søgningen i ddd.dda ikke altid pålidelig.
"
Viborg, Nørre, Grønning, Øster Grønning, Et huus, 37, FT-1845,
Anders Andersen 32 Gift Tømmermand Heri sognet
Helle Marie Henriksdatter 29 Gift Hans kone Grinderslev kloster sogn Viborg amt
Henrik Andersen 5 Ugift Deres børn Heri sognet
Celle Marie Andersdatter 2 Ugift Deres børn Heri sognet
Anders Sørensen 87 Gift Aftægtsfolk Lybye sogn Viborg amt
Maren Jensdatter 70 Gift Aftægtsfolk hans kone Roslev sogn Viborg amt
"
Aftægtsfolkene er jo så nok hans forældre, og hun er fra Grinderslev...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-01-11 10:50

Hej Svend

Når jeg søger på Helle Marie Henriks i Viborg Amt, får jeg 3 hits. Du har allerede fundet det i 1845, men der er også noget i 1840 og 1850:

Viborg, Nørre, Grønning, Østergrønning, et Huus, 23, FT-1840, C2960
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Johanne Pedersdatter   50    Gift      forsørges af sin Mand der tjener
Helle Marie Henriksdatter   23    Ugift      deres Børn
Henrik Henriksen   15    Ugift      deres Børn
Inger Madsdatter   13    Ugift      deres Børn
Maren Madsdatter   13    Ugift      deres Børn
Madsine Pethrine Madsdatter   7    Ugift      deres Børn

Viborg, Nørre, Grønning, Vestergrønning Bye, et Huus, 12, FT-1850, D3414
Navn:    Alder:    Civilstand:    Stilling i husstanden:    Erhverv:    Fødested:
Anders Andersen   37    Gift      Tømmermand, Huusfader   Ditto [ Her i Sognet, Grønning]
Helle Marie Henriksdatter   34    Gift      hans Kone   Grinderslev Sogn, Viborg Amt
Henrik Andersen   10    Ugift      deres Børn   Her i Sognet [ Grønning]
Celle Marie Andersen   6    Ugift      deres Børn   Ditto [ Her i Sognet, Grønning]
Johanne Andersen   3    Ugift      deres Børn   Ditto [ Her i Sognet, Grønning]
Maren Jensdatter   74    Enke      Aftægskone, Huusfaders Moder der af ham forsørges   Roslev Sogn, Viborg Amt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-11 11:06

Mærkeligt nu får jeg også de tre, men det gjorde jeg ikke i morges???

Tak igen igen vith

Det er stadig forud og ikke bagud vi har de største problemer...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-01-11 11:57

Der er noget helt galt i dine datoer og årstal i dit første indlæg!

Helle Marie Henriksdatter og Anders Andersen er viet 27 november 1840!

KB 1813-1843 Grønning opslag 118 nr 3.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-11 12:21

Jeg har dem som sagt kun fra noget håndskrevet Birthes gamle onkel har lavet...

Men det fremgår tydeligt han har været på landsarkivet i Viborg.

Vil checke...

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-01-11 12:26

Hvorfor hun hedder Henriksdatter i 1840 ved jeg ikke lige, men det må være hende her:

Helle Marie Graversdatter
Birth: 30 SEP 1816    Grinderslev, Viborg, Denmark
Christening: 01 OCT 1816 Grinderslev, Viborg, Denmark

Parents:
   Father:    Gravers Christensen
   Mother:    Johanne Pedersdatter

Se KB 1813-1833 Grinderslev opslag 13 nr 21

Kommentar
Fra : vith

Dato : 24-01-11 12:30

Undskyld, Svend, det er ikke sikkert, der er noget galt i dine årstal og datoer - jeg tror jeg fik blandet Helle Marie og Helene Marie sammen - sorry !

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-11 12:44

Kan du virkelig læse dette?

Ja Helene Marie er meget yngre...

Grønning Salling Nørre Viborg Grønning 1892 1910 X X X X
Grønning Salling Nørre Viborg Grønning 1930 1949 X X X X

Hvor er 1910-1930??

Accepteret svar
Fra : vith

Modtaget 182 point
Dato : 24-01-11 13:43

1910-1930 er tilsyneladende ikke kommet på endnu, men du har da masser af oplysninger til at komme længere bagud i anerne.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-01-11 13:57

Ja vith, der er mange muligheder for at komme videre bagud,
jeg siger til når/hvor jeg går i stå i de enkelte grene...

Det er forud det kniber, men sådan er det jo ofte når man kommer under 100 år,
mærkeligt nok er det nyeste det sværeste.

Foreløbig tak...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-01-11 09:41

Tak for svaret vith.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 25-01-11 10:31

Selv tak, Svend - men du havde da ikke behøvet at lukke tråden. Vi var jo ikke færdige