/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hjemmeladning
Fra : Provsten1
Vist : 5309 gange
200 point
Dato : 23-01-11 11:08

Man hører så meget om det økonomisk fordelagtige i at lade sine egen ammunition, både hagl og ikke mindst, riffelammunition.
Er det sikkert og dermed forsvarligt at give sig i kast med eller skal man fortsat benytte fabriks-ammunition ?

Med venlig hilsen
Provsten1
Multi-X
Spjald

Accepteret svar
Fra : Øjenvidnet4

Modtaget 210 point
Dato : 23-01-11 11:31

Hej Provst.

Min egen mening om hjemmeladning er, at man skal vide nøjagtigt hvad man har med at gøre ! Med det mener jeg, at det ikke er ligegyldigt hvor mange gram krudt der bliver hældt i hylstret eller hagl. Ligeledes med riffelpatroner ! Det kan godt være det er billigere end den fabriksladede, men til gengæld er du næsten sikker på at det fabriksladede sikkerhedsmæssigt er i orden, både det færdige produkt og for vedkommende hjemmeladers egen skyld !
Mit indtryk af hjemmeladere er absolut positivt og mon ikke de fleste gør det af interesse ? Og dermed har sat sig ordentligt ind i sagerne ?

Så jeg fortsætter med at købe fabriksfremstillet ammunition.

Øjenvidnet4
MULTI-X
Java

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 23-01-11 12:29

Du kan udemærket gå i gang med hjemmeladning, resulaterne af skudgrupperne bliver mærkbart bedre og det gør priserne også.

Angående sikkerheden, er der ikke mig bekendt sket ulykker ved brug af hjemmeladet ammunition, men det kræver i høj grad diciplin, og koncentration at lade selv. Find en trænet " makker" som samarbejdspartner, det bliver det meget hyggeligere af.

Jeg har da set en del uheldige ting med hjemmelavet ammunition. Overladninger hvor låsen sidder fast, manglende krudt i patroner, forkert sættelængder og den slags, men aldrig farlige situationer, så som løbs sprængninger sprængte kammer osv., Går man igang med hjemmeladning, skal det tages dybt seriøst, for forkerte ladninger kan være livsfarlige. Man skal helst også havde en indbygget kontrolfreak i sig, så man arbejder ens fra gang til gang og får tingene tjekket af i et fast mønster.

Men hjemmelavet patroner passer lige som et skræddersyet jakkesæt, qva et set tøj fra Tøj Experten til ens riffel så klø bare på.

Mvh
BW

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 23-01-11 12:31

Citat
set

Der skal stå sæt din klump til BW

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 23-01-11 12:59

Hej Provst - her er mit synspunkt: Hvis du har et stort forbrug af riffelpatroner er der en stor økonomisk gevinst.
Hvis du giver dig i kast med at hjemmelade skal du først sikre dig at have noget ordentlig ladegrej og sætte dig grundigt ind i forskellige tabeller over krudttyper, prøveskydning med forskellige krudtmål og fænghætter til forskellige kugletyper.
Hjemmeladning er for mange nørder mere en besættelse end for at spare, og de bruger langt flere patroner til prøve/indskydning i starten end på flere års jagt.
Jeg mener hermed at hvis du ikke ligefrem brænder for at lege krudtblander og du ikke har et enormt forbrug af ammunition, hvad de færreste har - så fortsæt med at købe din fabriksladede patron.
Der er også det aspekt i det at hvis du er uheldig og får en løbssprængning med en hjemmeladet så er der ingen forsikring som dækker og så kan du lægge prisen på en ny riffel oveni.
Selv den bedste og mest omhyggelige hjemmelader kan fejle, men vurder selv!

kryds

Kommentar
Fra : taby

Dato : 23-01-11 13:34

Hej

Jeg lader til riffel til mig selv i cal 270 win, 9,3x62 og 30R Blaser, og 6,5x55, 30-06 og 308 til nogel venner. Det er helt legalt, man må bare ikke tjene penge på det.

Der er størst gevinst på kvaliteten da man kan skræddersy en patron til den eksakte riffel, og dermed lave ammo af rigtig høj kvalitet.

Der er ikke nogen økonomisk gevinst ved at lade træningsammo til 30-06, 308 win og 6,5x55. Der til af er f.eks norma golden target for billige. Der er dog lidt at hente på 270 win og 9,3x62 og en del at hente på 30R blaser.

Mht. jagtammo kan der lades billigere til alle kalibre men igen er besparelsen størst ved de lidt mere "eksotiske" kalibre.
Som udgangspunkt kan man få en patron med et premiumprojektil genladt for det samme som billig jagtammo koster. Altså en bedre patron til de samme penge.

Udvalget af projektiler er enormt og til f.eks 6,5x55 er der stor tilfredshed med hornady RN 160 grs og den er faktisk ret billig. Hvis man har hylstre kan den vel laves til omkring 7 kr per skrald.

Men hvis du vil lade selv skal det være af interesse og ikke af økonomiske grunde. Hvis jeg åbner skabet med ladeudstyr og begynder at tælle sammen på hvad der er for i kroner, skal jeg i hvertfald være sikker på konen ikke kigger mig over skulderen. Der er utroligt mange skønne og uundværlige dimser i hjemmeladerens verden. Jeg vil tro jeg vil ende på et sted mellem 10 og 14 K og jeg er ikke færdig med at købe ind endnu....

Men det er uhyre interessant og fedt når man laver nogle kanon gode skudgrupper og sidder ved et stykke vildt nedlagt med egen ammo.

Så er det af interesse så dig meldt til kursus og kom i gang. Du skal dog være opmærksom på at nogen politikredse ikke giver genladningstilladelse til folk i boligblokke. Der er helt specifikke krav til rummet du lader i, mht til lofthøjde og el-installationer, men det hører du om på kurset.

Mvh. Taby

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 23-01-11 14:02

For interesserede kan jeg oplyse, at der på You Tube findes et hav af kompetente instruktionsfilm om hvordan man støber kugler, "seizer" dem, "luber" dem. Her kan man også finde tegninger til hjemmegjorte tumblere, recepter på smøremidler etc. etc.

Indtil videre hjemmelader jeg kun håndvåbenammo i .38 special, .44 special og .45 Long Colt. Når jeg kan overskue det, går jeg i gang med at lade .243. Jeg glæder mig.

Mvh.
Tonganeseren

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-01-11 14:06

Du skal investere i præcisionvægt og en del andet grej, og have adgang til en prøvebane med måling at mundingshastighed. ellers for du et ringere resultat end de færdigkøbte.

Det er ikke smart at bruge penge, og tid på et dårligt resultat.

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 23-01-11 14:35

Politiet får også mulighed for, at kontrollere dit laderum med mere, uden dommerkendelse når du er registeret som hjemmelader.

Mvh
BW

Godkendelse af svar
Fra : Provsten1

Dato : 24-01-11 15:21

Tak for svaret Øjenvidnet4.

Men der skal samtidig lyde en stor tak til alle de øvrige deltagere - tak for en sober debat !

Med venlig hilsen
Provsten1

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 24-01-11 15:40

Tak for point, Provst