/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hjælp til Sudoku løsning. Svært.
Fra : Maksimus
Vist : 1686 gange
108 point
Dato : 19-01-11 20:08

Jeg var i gang med en Sudoku og gav op, da jeg ikke kunne sætte et eneste tal ind.
Derefter lod jeg programmet indsætte det nemmeste tal selv, for at hjælpe en videre.
Det er det røde 3 tal. Alle de sorte tal var der i forvejen.

Jeg kan ikke rigtig se vhorfor 3 tallet skal være lige der. Nogen der er rigtig dygtige til Sudoku, der kan hjælpe med en forkaring, så jeg bliver bedre til det?

Mange tak.

http://peecee.dk/upload/view/285277

Kommentar
Fra : Peder99

Dato : 19-01-11 20:55

I den række du har fået det røde 3 tal skal du indsætte 2 ved siden af 8 tallet og 5 ved siden af det 2 tal.

Så kan du sikkert komme videre selv!

Peder

Accepteret svar
Fra : IBM760

Modtaget 118 point
Dato : 19-01-11 21:00

Det er nok lidt svært at svare på her, men jeg forsøger alligevel:

I det kvadrat hvor det røde 3 tal er placeret, kan 3 tallet kun sættes 2 steder, og var den anden mulighed valgt - ville du få problemer med at placere 1 og 5 i kvadratet til venstre for - for så skulle du også sætte et 3 tal i samme område.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-01-11 21:35

Nej, det er (endnu) ikke entydigt,
der er to løsninger (muligheder) for dette røde 3 tal, det andet er tilhøjre for 1 tallet ovenover...

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 19-01-11 21:35

Tak for det Peder, men kan godt komme videre, men ville vide hvorfor 3 skulle være der hvor det skulle

IBM:
Genialt.. Mange tak og rigtig godt set
Kan godt se at hvis 3 skulle være i den anden mulighed, så ville 1 og 5 skændtes om pladsen i felt 4 i 4 kvadrat, som du sagde.
Du må virkelig være god til Sodoku. Sidder med 2 garvede spillere der ikke kunne svare på det. Men så garvede var de vist så ikke alligevel

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 19-01-11 21:41

Svend:
Den er go nok som IBM sagde. Prøv at udfylde felterne som jeg har beskrevet.
Men udover det, så er der altid kun 1 løsning, det er bare en længere en af slagsen nogle gane. Det var så ikke en så lang en lige nu, men stadigvæk ret avanceret.

Læste at den sværeste Sudoku der er lavet af en finsk matematiker, krævede St man skulle tænke i lp til 8 træk frem i tiden. Men der er stadig kun 1 løsning jo, selvom man skal tænke meget langt.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-01-11 21:47

Maksimus - det var godt du forstod forklaringen.
Jeg foretrække normalt at udfylde Sodoku på papir, så kan man indsætte mulige tal i de forskellige felter.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 19-01-11 22:36

IBM:
Jeg spiller på min IPhone.
Jeg kan godt skrive små noter. Men det er ikke det samme som på papir. Jeg kan ikke sætte noter ind der er overstregede, kun hvad der kan være i feltet og ikke hvad der ikke kan være. Det er lidt ærgeligt. Har prøvet mere end 30 forskellige IPhone Sudoku apps uden held.