/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gæld -Hvad skal jeg gøre? hjælp
Fra : Maeco
Vist : 506 gange
20 point
Dato : 13-05-03 15:02

Jeg har brug for noget hjælp...

Jeg har haft et enkeltmands selskab for et par år siden, og det gik meget godt indtil jeg fik en god ven til at hjælpe mig...
Jeg er ret ung og var ikke helt god til det store med regnskab, men det var han tilgengæld - påstod han ihvertfald.
Det der skete var at han "betalte" alt hvad der var af udgifter over netbank og da man ikke får nogen kvittering skrev han bare BETALT på regningerne og lagde dem ind i en mappe, også så alting jo godt ud... alle regninger og lign blev sendt til hans bopæl da det var derfra jeg kørte selskabet...
Det viste sig så at han overførte de penge han skulle bruge på regninger til han egen konti og intet blev betalt... rykkergebyrer og lign smed han ud så jeg ikke opdagede noget... tilsidst efter han havde ringet og fået lavet nogle falske aftaler med de selskaber jeg skyldte penge til (under mit navn) endte det med at Internet og telefon, post danmark og lign. lukkede for all services. - og min "ven" forsvandt under jorden med en god sum penge på sin konti. og jeg havde en gæld på over 100.000kr... - Jeg var tvunget til at lukke mit selskab, og havde stor gæld til adskillige selskaber... - Jeg prøvede at få hjælp af en eller anden slags på komunen, men der var intet at hente. - Jeg fik et job og fik betalt ca 30.000kr af på ½ års tid...

Min bank har dog valgt at smide mig i fogedretten og jeg har været arbejdsløs i 3 måneder. - Jeg har fået en afdragsordning med min bank, men efter jeg sendte underskrevet kontrakt ind til dem samt et langt brev hvori der stod at jeg ikke var i stand til at betale det første afdrag pr. d. 1. april - blev jeg pludselig eftersøgt af politiet fordi jeg ikke havde mødt op i fogedretten ?!?!?!?!?! - de har endnu ikke været forbi og banke på og hente mig, men jeg ringede til politiet for at høre hvad der var galt, og de kunne ikke sige andet end at jeg var eftersøgt og jeg skulle prøve at kontakte min bank som havde valgt at smide mig i fogedretten, og senere efterlyse mig. - jeg skylder min bank 23.000kr på min gamle firma konto og har et bolig lån på 140.000 kr (andelsbolig)... - jeg fik at vide fra min bank at de aldrig havde modtaget kontrakten eller mit brev, og jeg valgte at tage min kopi af kontrakten, underskrive den og aflevere den i min egen afdeling. - dette er gjort - og jeghar betalt mit afdrag for den. 1. maj - og stadig hiver fogedretten og politiet i mig? - hvad skal jeg gøre når de bare efterlyser mig uden en reel grund? De er jo umulige at snakke med tingene om? -

Ydermere har jeg en gæld på 12.500kr hos TDC, som jeg har en ordning med, samt 6000kr til postdanmark, og 12.000kr til Retail Net-Commerce System A/S

Kommunen skylder jeg stadig 7000kr til - og jeg står uden job og en indtægt på 5503kr om måneden i bistand... jeg sender min. 2 ansøgninger ud om dagen for at få et job, men jeg er helt på skideren i øjeblikket... jeg har det skidt med at vide at politiet kan finde på at komme og hente mig på min adresse når som helst fordi Nordea er så utrolig svære at kommunikere med...

Hjælp...

Kommentar
Fra : ram2

Dato : 13-05-03 15:29

Hej Maeco.
Du blir ikke hentet af politiet. Hvis din bank vil have dig i fogedretten, kører det den juridisk korrekte vej. På et tidspunkt kommer der en stævningsmand ud til dig med en stævning, hvori der står hvem der begærer dig i fogedretten, og hvornår du skal møde.

Du møder så op i fogedretten, og forelægger din økonomi for fogeden.
Jeg kan ikke lige gennemskue din privatøkonomi, men generelt er det sådan, at hvis du efter at have betalt dine faste omkostninger (hvis de ikke er ekstravagante og luksusprægede) ikke har mere til dig selv, end du ville have, hvis du var på bistandshjælp, så kan du afgive du en insolvenserklæring. Dette betyder nu, at du det næste halve år får fred for div. kreditorer.

Du må selvfølgelig heller ikke være ejer af ting af væsentlig værdi, som der kan gøres udlæg i........ bil, luxusstereoanlæg, ægte tæpper dyre antikviteter mv. når du afgiver insolvenserklæring.

Hvis disse kreditorer efter et halvt år ønsker sagen indbragt for retten igen, så starter det hele forfra.

Et godt råd: Lad være at underskrive et frivilligt forlig med din/e kreditorer.

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 13-05-03 19:34

Hvis jeg var dig så ringede jeg til fogedretten idet noget kunne tyde på at du har været indkaldt og du ikke er mødt op. Man kan ikke bare udeblive fra fogedretten.
Er man indkaldt er man nødt til møde op idet gør man ikke det så kan de sende politiet ud efter dig og det er vist lige der du er nu.....så lav en aftale med fogedretten om at møde op.

Kommentar
Fra : Tkjerulf

Dato : 14-05-03 10:51

Hvis jeg var dig, fik jeg fat på professionel rådgivning, (en civil økonom) der kan klare brevene, og holde kreditorene væk.
Kendte en i nogenlunde samme situation, mange af pengene har han fået ved aftaler så som halvering af regning, så er vi kvit, pga denne rådgivning, hvis du vil have et navn så finder jeg det til dig.