/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Klinisk retningslinie handsker?
Fra : Nik_
Vist : 1237 gange
70 point
Dato : 18-01-11 21:59

Nogen der kan hjælpe mig med, at finde evidens/bevis for, at man skal bruge handsker, når man giver en subkutan injektion? (Altså også gerne en forklaring på, hvorfor, man skal bruge handsker)

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 45 point
Dato : 18-01-11 22:04

Jeg ved ikke om dette er fyldestgørende nok??

Citat
•Der skal bruges handsker ved injektion (beskytter mod blodbåren smitte samt medicinrester).

http://www.odense.dk/web4/hygiejnehaandbogen/medicin%20og%20laegemiddelhaandtering.aspx

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-01-11 10:27

Det er så vidt jeg ved ikke noget med skal , ifølge lovgivningen, men det enkelte arbejdssteds kliniske retningslinier kan vel foreskrive det,

Det er nemmere at huske handskerne, hvis det er en gylden regel altid at bruge handsker uanset hvor der injiceres.
Man kunne ved en fejl få blod eller anden smittefarlig vævsvæske på kanylen.

Handsker mindsker risikoen for ved fejl at komme til at stikke sig på kanylen.

Men indrømmet , vi er langt ude og risikoen må være mikroskopisk.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 29-03-11 13:06

Tak for svaret Nordsted1.