/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
Min søster
Fra : Storesøsteren
Vist : 681 gange
20 point
Dato : 18-01-11 20:05

Hej,

Jeg står i lidt af et dilemma, som jeg håber at nogle kan give mig lidt hjælp med.

Situationen er denne: Jeg har en dejlig lillesøster, som jeg har et rigtig godt forhold til. Vi snakker om mange ting og ses ofte. Hun har for omkring 8 mrd. siden mødt en kæreste, som flyttede ind til hende, i hendes lejlighed, allerede i den første uge. Generelt har de det okay sammen, men der er mange problemer i forholdet.
Denne kæreste er som sagt flyttet ind, men da han ikke tjener så meget om måneden har hun indviljet i, at han betaler 600 kr. om måneden i madomkostninger. Derudover betaler han lidt, når der skal betales elregninger, vand og varme osv. Kæresten går på produktionensskole, hvor han nu vil stoppe og gå på kontanthjælp, for som han siger "jeg gider ikke gå på den skole". Derved regner han med, at han kan gå hjemme hos min søster og lave ingenting indtil han måske skal videre med en uddannelse. Det kan dog lige siges, at han de sidste 2 år kun har haft et deltidsjob, hvor han stoppede ret hurtigt efter fordi "det ikke lige var ham". Beslutningen om at gå på kontanthjælp har han truffet alene fra den ene dag til den anden og gik også selv i jobcenteret for at melde sig ledig. Min søster var slet ikke informeret om denne beslutning.
Han hjælper derudover ikke til med det huslige. Han vil hellere diskuterer det i uendelighed og derefter lade stå til. Dette frustrerer min søster utrolig meget og det ender altid med at hun må gøre tingene selv.
Han har også meget svært ved at komme op om morgenen og vil egentlig helst sove hele formiddagen væk. Min søster kan nogle gange bruge en hel time på at få ham afsted om morgenen hvorefter de kan være uvenner det meste af dagen.
Han er derudover meget jaloux anlagt og vil helst have, at min søster bruger sin tid hjemme hos ham. Hvis hun endelig skal afsted i byen, så skal hun garanterer at der kun kommer piger og at de ikke tager i byen senere, hvor der kan være andre fyre.

Det kan lige tilføjes, at min søster er 21 år og han ligeledes, så de er begge voksne mennesker der kan bestemme over deres eget liv.

Jeg kan godt se at der er noget galt i dette forhold og det kan min søster på sin vis også. Problemer ligger i, at hun har meget svært ved at sige fra. Hun har ikke lyst til at miste ham!
Hvordan skal jeg forholde mig i denne situation. Jeg kan ikke bestemme over hendes liv udover at rådgive hende så godt som det er muligt. Mine forældre står i samme dilemma, fordi de også kan se problemerne. Skal vi alle bare stå til og se på at han kører rundt med hende som han lyster eller skal vi gøre noget aktivt? Vi ønsker alle at hun sætter ham stolen for døren, men det har vi ingen ret til at bestemme.

Er der nogen der kan give et godt råd og der er måske nogen som har stået i samme situation med familiemedlemmer med problematiske kærester?

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 18-01-11 20:21

Citat
Vi ønsker alle at hun sætter ham stolen for døren, men det har vi ingen ret til at bestemme.

Det er vel netop her sagens kerne ligger. Nej I har ikke ret til at smide ham ud, I har ikke ret til at bede søsteren sætte ham stolen for døren, I har ikke ret til at blande jer i deres forhold.

Det I kan, er at fortælle søsteren hvad I mener, det er der ingen grund til at holde skjult. Men i sidste ende er der ikke andet at gøre end at acceptere søsterens valg og ellers bakke hende op hele vejen igennem.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 18-01-11 20:38

Du kan fortælle din søster, at du vil være der for hende hvis/når hun vælger at bryde ud af forholdet, andet kan du ikke gøre.

M.h.t. at fyren nu er på kontanthjælp, hvis hans eneste problem er ledighed, så vil han sikkert snart blive sendt i aktivering, som sikkert ikke er mere spændende end produktionsskolen.
Og hvis han ikke møder op til de ting kommunen sætter i gang for ham, så lukkes kassen.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-01-11 20:38

Citat
Hun har ikke lyst til at miste ham

Det forstår man så ikke

Derudover er der ikke meget at sige, end det samme som BertelBrander .

I kan ikke gøre noget som helst, det skal være hende selv der finder ud af, at hun ikke gider forsørge sådan en nasserøv og dovenlaps, der oven i købet P****** hende op og ned af ryggen i sin respektløse håndtering af deres parforhold, hvor han ikke yder det han burde, både økonomisk og praktisk

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-01-11 20:57

Du kan ikke gøre noget som helst, din søster er myndig.

Det er så svært at man intet kan gøre, for du har lyst til at overtale hende til at droppe den snylter din søster bor sammen med. Og du har måske lyst til at ruske ham. Men din søster vælger selv sit liv.

En ting du kan gøre er at være der for hende, for det får hun brug for. Og så kan du håbe på at hun får styrke til at droppe ham.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 18-01-11 21:08

Det kan lige tilføjes, at min søster er 21 år og han ligeledes, så de er begge voksne mennesker der kan bestemme over deres eget liv.

Det kan godt være han er 21, men han er sgu ikke voksen, mit gæt er, at han er flyttet ind hos din søster direkte hjemmefra sine forældre. Det kan han selvfølgelig ikke gøre for, men han opfører sig som en forkælet 14 årig, hvos din søster er tilfreds med det, så må hun jo om det, men det kommer i hvert fald ikke andre ved end de to.

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 18-01-11 21:52

>troldepige

Ved godt at alle produktionsskoler ikke er lige spændende at være på, men den jeg arbejder på, kan eleverne da selv være med til at definere hvad der giver mening for dem, og den kan bringe dem videre..-men man kan ikke læse i en bog hvis den ikke er åben, og jeg mener ikke, at kæresten er åben. Han lyder ikke særlig modtagelig over for noget som helst.

Faktisk syntes jeg, at det adfærdsmønster der bliver beskrevet, godt kunne tyde på et misbrug.

Har du/I overvejet det?

Ikke at det gør situationen nemmere, men det kunne være, det er hårdt for din søster at gå rundt med alene, hvis det altså er rigtigt, og det kunne være en indgangsvinkel til at få beskrevet den dårlige kæreste så tydeligt, at hun får skubbet til at komme videre.

For du kan ikke gøre meget andet end at være der. Desværre.

Held og lykke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-11 23:29

Han er jo ikke den eneste der jaller rundt i systemet og er desværre medvirkende årsag til at jobcentret stempler en større gruppe som dovne.

De nuværende besparelser bliver skrappere år for år hvis der ikke komme vind i sejlene, det kunne måske endda medføre at han som boende hos en der tjener penge bliver udelukket fra hjælp.
PT har en arbejdende ægtefælle forsørgerpligt hvis bruttoindtægten er (vistnok) 24.000, det kunne man ved kommende nedskæringer finde på at udvide til også at omfatte samboende, og så kommer fyren her til at leve på ren nas.

Din søster vil jo gerne have børn og en tålelig tilværelse uden at at skulle nærlæse bankkontoen med tårer i øjnene hver eneste dag, samt kunne leve et liv uden hans 24/7 overvågning.
Eller hvad ?????

Accepteret svar
Fra : Camillasmoster

Modtaget 20 point
Dato : 19-01-11 04:02

Absolut god idé at tale meget om det - det kan sætte processen, at få ham ud, igang.

Men som sagt, ikke noget med at bestemme for hende. Så vil hun også bare stejle, og I bliver uvenner - med nul resultat til følge.

Hvad med, at I to søstre tager på "udflugt", kun jer to, oftere end I plejer. Så mærker hun forskellen på ude og hjemme, og vil forhåbentlig på et tidspunkt blive SÅ træt og ked af at komme hjem til sådan et drog. Sygelig jalousi burde være nok til at man reagerer. Og det lyder til, at han er det. Løøøb skrigende bort!

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 19-01-11 06:38

Citat
Ved godt at alle produktionsskoler ikke er lige spændende at være på, men den jeg arbejder på,

Jeg tog udgangspunkt i, at fyren ikke GIDER skolen, og så mit kendskab til kommunal aktivering. ;)

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 19-01-11 08:03

>Troldepige

Ok, har bare hørt så mange gange at "det er kedeligt" -og alting bliver vel ikke meget mere spændende,end den energi man selv kommer med?!

Godkendelse af svar
Fra : Storesøsteren

Dato : 19-01-11 09:19

Tak for svaret Camillasmoster.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-01-11 11:32

Velbekomme!

Jeg er meget interesseret i at høre, hvordan det går - vil du holde os updatet? Ellers er muligheden en PM.

Pøj pøj!

Hanne