/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Laks
Fra : hannibals
Vist : 1448 gange
500 point
Dato : 18-01-11 13:17

Er der noget om at man kan mørne fersk laks med grøn citrusfrugt så den bliver lige til at spise vh Hannibal

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 18-01-11 13:21

Ja, det kan du gøre på "Sydamerikansk", så hedder det ceviche, eller på nordisk med salt (dild er pænt, men ikke nødvendigt) så hedder det gravet laks

http://www.madopskrifter.org/ceviche-af-laks.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-01-11 13:25

Ja,

Saften fra 1/2 -1 citron 2 spsk. finthakket purløg (kan ... fine ringe, 1 ds. kokosmælk, 3 dl vand, 200 g fersk laks, 1 ... Syren i marinaden får kødet til at mørne og smagen til ...

se her:

http://www.idenyt.dk/sitemap/?feed=sitemap&soeg=rejer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-11 13:33

I 4 stjernes menu, har der været serveret laks, hvor det var lagt i en lage af citron og sukker, men jeg kan ikke huske hvem der serverede det, så jeg kan ikke søge på opskriften

Her er det så en opskrift hvor laksen er i en lage af citron/appelsin, som jeg næsten tror må være den samme som i fjernsynet

http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=3364

Kommentar
Fra : hannibals

Dato : 18-01-11 13:45

DEt er ikke lige det svar Jeg ønsker,Kan lime mørne laks,ligesom røget eller graved laks så det er lige til at spise,og hvordan gør Jeg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-01-11 13:53

Her er en opskrift på råmarineret laks --- med lime

Lakse fileten skæres i tynde skiver, lægges i et fad.
lime skal rives hen over laksen, pres limefrugten og hæld saften over, krydret med stødt melis, salt og frisk kværnet peber.
Stilles i køleskab 1-2 timer, pluk brøndkarse, persille og purløg groft.
mixed krydderurter i en skål med et par dråber olivenolie.
Anret skiver af laks på fad eller tallerken, top krydderurter op som lille buket og anret creme fraise med en varm ske.

http://www.tv2east.dk/artikler/opskrift-raa-marineret-laks-med-lime

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 510 point
Dato : 18-01-11 13:56

uh ha der er mange opskifter med råmarineret laks med lime-- og iflg den udsendelse i tv, kan lime/citron godt mørne laksen

http://www.google.dk/#hl=da&biw=1532&bih=666&q=r%C3%A5marineret+laks%2Blime&aq=f&aqi=&aql=&oq=&fp=56e6550a4a11a4c6

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-11 13:58

Citronsaft mørner alt kød så det er troligt

Spegesild der ikke er "gammeldags modnede" får på fabrikken et skud citronsyre så de modner hurtiigt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-11 14:12

hannibals

Er det en hel laks du vil mørne eller ????

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-01-11 14:13
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-01-11 15:53

Glemte lige....

Limefrugt bruger jeg tit selv til fisk, den ekstra sødme er lækker.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-11 21:46

Citat
Kan lime mørne laks,

Kort og godt JA det kan det.
Har selv lavet det til forret ..kaldet citrusmarineret laks.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 19-01-11 12:08

Husk at du ikke må bruge rå fisk, det ikke har været en tur i fryseren for at dræbe de parasitter der kan være i fisken. 24 timer i minus 20 grader, mindst

Godkendelse af svar
Fra : hannibals

Dato : 19-01-11 12:21

Det var lige det Jeg kunne bruge
VH Hannibal