/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Fyldning
Fra : Palmen
Vist : 2742 gange
500 point
Dato : 14-01-11 17:48

Hvornår skal en fyldning i en tand egentlig skiftes ?

Jeg spørger fordi min tandlæge i de sidste 2-3 år hver ved halvårlige besøg har ment at en af mine fyldninger skal skiftes.

Ikke fordi fyldningen er revnet eller lignende men fordi den er meget slidt siger han

Jeg aner jo ikke en noget om det han siger er korrekt, men han har ret i at de fyldninger han taler om har nogle år på bagen.

I dag spurgte jeg om, om man ikke først skiftede en fyldning når den "gik i stykker", revnede ?

Jeg fik et svar om at fyldningen virkelig var tyndslidt.

Er der nogen der har lidt viden eller erfaring om emnet ? Jeg har en svag fornemmelse af at han måske tænker lidt med hans tegnebog men jeg ved det jo ikke og vil gerne vide lidt mere om emnet.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 14-01-11 17:49

Jeg spørger fordi min tandlæge i de sidste 2-3 år ved hvert halvårlige besøg har ment at en af mine fyldninger skal skiftes

Skulle der have stået

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 14-01-11 17:52

Jeg fik to revnede tænder ud af fyldningerne som kostede mig en formue, så det er ikke for sjov.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-11 17:54

Han lyder som om han er ved at spare sammen til sin sommerferie

Man skifter ikke fyldninger med mindre den er ødelagt/ikke sidder tæt i tanden

Hvis jeg var dig, ville jeg opsøge en anden tandlæge og få undersøgt gebisset og hører hvad han siger.

Det har jeg selv gjort engang, da jeg var usikker på om det min tandlæge sagde, det var rigtigt, ... det var den rigtige behandling jeg fik hos min daværende tandlæge, men når man ikke selv har en pind forstand på tænder, kan man sagtens føle sig snydt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-11 17:55

(for hver gang der bliver skiftet en fyldning, bliver der boret lidt ekstra i tanden, så det til sidst kan ende med en tandkrone)

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-01-11 19:05

Jeg har aldrig fået skiftet en fyldning medmindre, at den var knækket.

Jeg gik engang til min tandlæge p.g.a. en fyldning der var faldt ud, og forventede selvfølgelig at få en regning bagefter, men min tandlæge sagde sandelig, at det var "på garantien", for fyldningen var mindre end et år gammel. :)

Accepteret svar
Fra : marc43

Modtaget 500 point
Dato : 14-01-11 20:01

Det kommer jo an på om det er en plast eller sølvfyldning.

Sølvfyldninger har det med at ekspandere når de bliver gamle og "ruster". Så sprænger de tanden som det er sket med mig. Det kostede 5.000 pr. tand for nye kroner og et par rodbehandlinger

Hvis det er plast tror jeg, at de kan holde rigtig mange år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-11 20:29

marc43...

Citat
Sølvfyldninger har det med at ekspandere når de bliver gamle og "ruster". Så sprænger de tanden som det er sket med mig.

Den må du længere ud på landet med

Du kan heller ikke få lavet både en tandkrone og rodbehandling for kr. 5000 - i hvert tilfælde ikke i DK

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 14-01-11 20:50

Det står da også her http://www.aalborg-tandplejeteam.dk/fakta/amalgam.asp

http://www.gladtand.dk/fyldninger.htm

Bare google sølvfyldninger, så står det alle steder.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 14-01-11 21:06

Hejsa,

Nordsted1 - det er nu ikke helt rigtigt

Jeg fik lavet krone (kindtand) og rodbehandling hos en ellers respekteret tandlæge for 5.100,-

At den så ikke holdt og tandlægen lovede mig kompensation og derefter døde er en anden sag
Så jeg er på vej til udlandet for en "gennemrenovering" da Sverige og Polen skulle have kvalificeret assistance men priserne i DK varierer meget mellem landsdelene og den enkelte tandlæge

Bluesky

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-11 21:27

Marc43... jeg skylder dig en undskyldning, men jeg har nu aldrig hørt ordet "ruste" om en sølvfyldning, kun at den falder ud eller bliver slidt

Bluesky

De sidste guldkroner jeg har fået har kostet ca 5000 kr, den billigste rodbehandling kostede 2200 kr

Det er rigtigt at guldkroner er billigere i Sverige, der har jeg givert ca 4500.... men den svenske kronekurs er på vej op, så tjek lige kursen inden du tager dertil

I DK kan det godt betale sig at ringe rundt og forhører sig om priserne, men det kræver at man ved nøjagtigt hvilken tand det drejer sig om, da prisen afhænger af hvor meget guld der skal til

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 14-01-11 21:41

Hejsa,

Til Nordsted1: Jeg har endnu ikke taget mig sammen til at seriøst finde en tandlæge i udlandet Men det er meget aktuelt efter de brændte mandler i julen som gjorde ondt værre
Jeg har kun været på keramiske kroner indtil videre og ikke guld. Så her er jeg udenfor kompentence

Hvad er dine erfaringer med tandlæger i udlandet ?

Bluesky

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 14-01-11 22:02

Til nordsted1: Det er bare i orden.

Til Palmen: Måske skal du skrive hvor du bor. Jeg kan sagtens anbefaler min tandlæge. Han gør ikke noget før det er nødvendigt. Det kan jo være at andre kan anbefale en hæderlig tandlæge.

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 14-01-11 22:18

Citat
I DK kan det godt betale sig at ringe rundt og forhører sig om priserne, men det kræver at man ved nøjagtigt hvilken tand det drejer sig om, da prisen afhænger af hvor meget guld der skal til

M.h.t. tandlæger synes jeg ikke kun det handler om prisen.

På et tidspunkt havde min tandlæge ansat en kvindelig tandlæge i klinikken, hun havde meget travlt med at fortælle mig, at fyldningerne i mine fortænder ikke var særligt pæne, så dem syntes hun da at vi skulle få skiftet.
Og hvem er ikke bare lidt forfængelig, så jeg gav hende helt ret i, at de skulle skiftes ved næste besøg.
Men så gik jeg og talte lidt på kroner og øre, så ved næste besøg sagde jeg til hende, at hvis det kun var af kosmetiske årsager så måtte de liige vente lidt.
Men det var det sandelig heller ikke, der var skam huller bag fyldningerne.

Derudover var der et hul i visdomstanden i venstre side af undermunden, og da der ikke var meget plads til tandbørstning blev vi enige om, at den skulle ud.
Men det var altså den i højre side hun trak ud ved næste besøg.

Heldigvis var hun der ikke i næste omgang, så jeg slap for at skifte tandlæge.

Nu skifter jeg lidt mellem far og søn, alt efter hvem der har tid, og jeg er kommet i klinikken i 32 år.

Jeg har en mistanke om, at de ligger i den dyre ende, men til gengæld har far'en et par gange påbegyndt en rodbehandling på en helligdag, og skrevet regningen på en hverdag.
Og jeg har aldrig været utilfreds med hverken sønnens eller far'ens arbejde.

Min veninde har oplevet, at blive bedøvet så øjet var påvirket af det, og en anden gang var halsen påvirket af det.

Det handler også om tillid. :)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-11 23:16

bluesky, jeg har gode erfaringer med en tandlæge i Helsingborg, desværre er han gået på pension nu, men de gange jeg har været der, har der udelukkende været danskere i venteværelset, så den anden tandlæge i klinikken må også have været go'

Jeg har også gode erfaringer med tandlægehøjskolen, blot skal man afsætte meget tid for at få bare en enkelt tandkrone... eleverne er der jo for at lære... alt bliver kontrolleret af en tandlægechef, så arbejdet bliver udført rigtigt, og der betaler man kun guldprisen.

Troldepigen, når din tidl. tandlæge sagde at der var huller bag fyldningerne.... var der så taget røntgen forinden??

I det hele taget synes jeg du skulle have klaget over den tandlæge, du skulle da ikke have fundet dig i at få trukket en forkert tand ud

På helt almindelige behandlinger er der en fast takst, men ved lokalbedøvelse, røntgen og kronearbejde må tandlæger tage den pris de nu har lyst til, så selv om en tandlæge reklamerer med billige kroner mm, så skal man alligevel holde øje med de øvrige ting (røntgen og lokalbedøvelse kan være temmelig dyrt)... for de vil gerne tjene ind på karusellerne hvad de har mistet på gyngerne - eller hvordan det nu er

Jeg havde også engang en tandlæge som jeg synes hele tiden talte om nye fyldninger og kroner, derfor bestilte jeg en tid hos en anden tandlæge, for at få af vide om det virkelig var rigtigt - det var det, men det var ikke så akut som min egen tandlæge sagde---- efterfølgende fik jeg lavet kroner på tandlægehøjskolen--

Jeg har senere endnu skiftet tandlæge et par gange, en pga dødsfald og en anden fordi jeg synes han var temmelig hårdhændet, men hende jeg har nu, skifter jeg ikke ud sådan umiddelbart, for hende er jeg rigtig glad for (kan man være det for en tandlæge) I december sagde hun at jeg skulle have en ny krone, jeg sagde at det synes jeg ikke lige jeg havde råd til... og i tirsdags fik jeg lavet den flotteste plastiktand i stedet... for ca 2000 kr i stedet for en opbygning til 1600 kr. og en krone til 5500 kr. og hun siger at den kan holde i mange år.. så jow, det gælder om at vælge sin tandlæge med omhu, og ikke være bange/forlegen over at skrifte eller få tænder tjekket hos en anden, ej heller få det dyre arbejde lavet et andet sted, og alligevel beholde sin alm. tandlæge... de kan i mine øjne bare sætte prisen ned, og tjene godt alligevel

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 15-01-11 00:04

Citat
Troldepigen, når din tidl. tandlæge sagde at der var huller bag fyldningerne.... var der så taget røntgen forinden??

Nej, det var der ikke, hun påstod, at man kunne se det på farven. Hmmmm

Nu var det jo en visdomstand der blev trukket ud, så skaden var jo ikke så stor, men jeg tror ikke, at der overhovedet var noget hul.

Jeg klagede ikke, men jeg besluttede mig for, at hvis hun var min eneste mulighed på den klinik, så havde jeg fundet en anden tandlæge.

Men det slap jeg heldigvis for.

For nogle få år siden gik jeg og spekulerede lidt på hvilken tandlæge jeg skulle vælge når min "gamle" tandlæge stoppede, han var jo ikke helt ung længere, men så blev hans søn ansat på klinikken, og han er lige så dygtig og behagelig som far'en.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-01-11 07:46

Det er kun sølv-fyldninger, han har sagt skal skiftes, og de sølv-fyldninger har rigtig nok en del år på bagen. Tak for jeres svar. Kan læse på et par af linksene at det MÅSKE kan være en fordel at skifte gamle sølvfyldninger, sådan som jeg læser det. Omvendt kan jeg også høre på flere af jer, at det ikke er den oplevelse I har hos jeres tandlæger. Så et entydigt svar kan måske ikke gives.

Jeg vil overveje at få en anden tandlæge til at undersøge mine tænder. Hører gerne stadig flere input til emnet om "man skal/bør have skiftet sine sølvfyldninger når de er gamle og slidte?"

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-11 07:54

Palmen... som jeg har skrevet et par gange, ... opsøg en anden tandlæge og få et proff. svar

Havde det været din bil, ville du jo højst sandsynlig ikke været i tvivl om at opsøge et andet værksted

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 15-01-11 08:07

Jo Jo Nordsted men derfor hører jeg jo gerne mere om emnet fra andre som kan give mig mere viden om det.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 15-01-11 08:24

En fyldning kan jo være slidt på en sådan måde at lidt af den originale tand er blottet og dermed bliver udsat for alt for hurtigt slid, eller tanden knækker hvis den sidder et sted hvor der bliver arbejdet meget og den derved støder hårdt ind i de modsvarende tænder på den anden gumme.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-01-11 10:30

Jeg får nu jævnligt skiftet plomber, men de er også 40-50 år gamle.

En handelsrejsende øger sin indtjening ved at få flere ordrer,
hvad gør en tandlæge når krisen kradser?

Vi har været ude for samme tendens, hurtige indkald til eftersyn og et stigende antal nye plomber,
og er nu skiftet til en tysk tandlæge.
Langt billigere, men besværligt når man skal have tilskud fra Kommune og Danmark.

I Tyskland er tandbehandling jo næsten gratis som lægebesøg, og det kommer nok også snart herhjemme?? Til gengæld skal vi nok regne med at betale lidt hos lægen, ikke det store beløb,
og nok i orden, fordi der vil reducere antallet af hypokondere i venteværelset...

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 15-01-11 17:42

Palmen: Hvis fyldning var en lille en fra starten og ligger i slidfladen kan den blive slidt så meget at den ikke kan holde formen, med det resultat den kan komme revner mellem fyldning og tanden hvilket vil give skjulte huler som kan blive meget store før de opdages.
Med andre ord tandlægen kan ha ret, så det er mere et spørgsmål om du stoler på personen eller du vil betalle for at for det dobbelt checket et andet sted.

PS. Jeg har heldigvis plast fyldninger som nemmere giver slip når de er for tynde, metal bliver "bare" blødt når det bliver tyndere.

Kommentar
Fra : bluesky

Dato : 15-01-11 21:34

Hejsa,

En indskudt bemærkning må være at "palmen" dermed også er "Teil" -Trist at personer føler behov for ikke at stå ved deres holdninger !

Bluesky

Kommentar
Fra : marc43

Dato : 15-01-11 22:30

Forstår ikke noget, men I kender måske hinanden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-01-11 23:37

Palmen, jeg er tilfældigt "faldet" over denne side, så måske du skulle prøve at stille dit spørgsmål der

http://www.spoergtandlaegen.dk/

Svendgiversen, det er da ikke så besværligt at få pengene refunderet hos kommunen og "danmark", du kan jo sende regningen til kommunen først, bede dem om at tage en kopi af regningen påført refusionsbeløbet og vidersende den til "danmark"

JegerHer...man får da taget røntgen ca hvert 2. år, netop for at opdage de huller der måtte være under en fyldning???

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 16-01-11 01:51

Altså hvis det er en tandlæge, du har haft igennem flere år - hvorfor skulle han have interesse i at bluffe dig? Sølvfyldninger hører ikke hjemme i en mund, så se at få udskiftet til plast.

http://www.tandogmund.dk/brevkasse/skifte-s%C3%B8lvfyldning

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 16-01-11 14:48

Nordsted1: Tja jeg havde en lille fyldning fra folkeskoletiden som de med røntgen ikke havde set havde hul ved sig, og det blev et stort hul. Nu har jeg alt lavet i plast, ingen metal fyldninger mere.

Skal dog siges jeg har skiftet Tandlæge flere gange grundet jeg ikke synes de lavede et godt nok arbejde. Når jeg får anbefalet en som også arbejder med Laser skifter jeg igen, heller betale lidt ekstra for Laser behandling end Boring og har plast/metal i tænderne.
Digital Røntgen & Laser behandling er vejen frem.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 17-01-11 08:39

Tak for svarene til jer alle.