/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
skatte fradrag af bank renter?
Fra : return
Vist : 2695 gange
400 point
Dato : 11-01-11 12:51

hej

hvis men feks har haft rente udgifter i sin bank (andelslån)
på 20.000kr

i 2010 hvor meget af de renter kan man så forvente at få tilbage i skat når man ikke havede trukket dem fra på sin forskuds opgørelse for 2010

nogen der mon kan hjælpe ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-11 13:05

Det afhænger af flere ting,
om du har haft andre uforudsete indtægter og udgifter?
og af din marginal skat??

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-01-11 13:28

Hvis du har alm indkomst, under ca 350.000 kan du regne med ca 40 % tilbage, altså ca 8000 kr. Skatteprocenten varierer mellem kommunerne, men du kan deb procentsats, der står på dit hovedkort, skattekort eller i opgørelsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-11 13:48

Citat
kan du regne med ca 40 % tilbage

Nu ved jeg ikke lige hvor du får de 40% fra.....

men værdien af retefradraget for 2010 er 33% -

DVS. på det pågældende lån er det knap 7.000.-

Kommentar
Fra : lham

Dato : 11-01-11 16:45

Jeg mener du kan gå ind på www.skat.dk/tastselv
Her kan du ihvertfald med Digital signatur/NEM ID ændre på din forskudsreg for 2010 ( lad være med at "sende" den før du er helt sikker eller undlad at sende) Jeg kan ikke lige huske om den så genererer en årsopgørelse for 2010 hvis kan du så se forskellen på din skat i forhold til sidste forskudsangivelse og dermed DIN værdi af rentefradraget på 20000

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 11-01-11 17:15

Til refi: renter af alm. banklån er fuld fradragsberettiget. Dvs for en alm. indtægt omkring 40%. Værdi af rentefradrag vedrører kreditforeningshuslån.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-11 17:56

Hvis du har høj indtægt of anden kapitalindkomst kan du komme op på en værdi omkring de 60 %.
Men for de fleste som kun har negativ kapitalindkomst vil man rode rundt omkring de 30 til 40 % afhængig af en række forhold, som du ikke har oplyst.
Det har ikke noget med skattekortet at gøre. Skattekorteet er til kildeskatten. som kun er en midlertidig skat af løninftægt. Detr er slutopgørelsen , som gælder.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 11-01-11 18:14

Thyregod8:

Jeg er også sikker på at det er 33% ca, du kan trække fra af renterne. Har selv spurgt i min bank og jeg kan også se det på mit lån.
Det fulde rentefradrag som du snakker om, er længe længe siden.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-11 18:30

Lad os nu lige slå fast at du kan trække ALLE renterne fra (20.000)

Det der var spørgsmålet var vel hvad de er værd i skattebesparelse - og det er 33% (som garanteret inden længe bliver 25%)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 11-01-11 23:41

Hvis man har positiv kapitalindkomst går rentefradrag af i den. Derved virker den fuldt ud.
Det er kun fattigrøve uden penge , som ikke får fuld rentefradrag.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 11-01-11 23:42

Det var i de glade tressere at man ikke havde råd til ikke at stifte gæld, skatteværdien af rentefradraget er faldet støt og roligt i årene siden.

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 400 point
Dato : 12-01-11 06:25

transor
hvis du eksempelvis har 60000 i positiv kapitalindkomst og så får en renteudgift på 20000 skal du betale kaptalindkomsskat af 40000 med ca 40% dvs 16000 mod 24000 uden renteudgiften på 2000 så besparelsen = skatteværdien af renteudgiften bliver på 8000 kr lige præsis 40 n% af de 20000 i renteudgift
Derfor holden den der med at kun fattigrøve ikke får det samme som rige % mæssigt vist ikke vand

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 12-01-11 15:30

Tak for svaret lham.