/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Start hjaelp
Fra : svendgiversen
Vist : 734 gange
100 point
Dato : 11-01-11 11:40

Min kone, der har sin egen bil og er medlem af Falck, kan ikke starte hendes ældre diesel bil.
Hun vil nu bede Falck om at køre den til Nordjylland, hvor hendes bror er mekaniker.

Er der ikke en, samfundsmæssig, biligere løsning?

Kan jeg, med min nyere, ganske vist, benzin bil, ikke yde hende start hjælp??
Jeg har normale start kabler, måske for tynde til diesel effekt??

Hvad gør jeg/hvad råder jeg hende til???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-11 11:46

Det er da "hul i hovedet" at betale for et Falckabo man ikke vil benytte fordi det ikke er det "samfundsmæssige" rigtige

Lad være med at STARTE bilen - det hjælper samfundet

Citat
Jeg har normale start kabler, måske for tynde til diesel effekt??

Vrøvl - med mindre det direkte er frarådet på mærkater på kablet....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 11-01-11 11:49

Vinteren har været hård ved bilernes batterier. Selv har jeg måtte købe et nyt. Jeg gør dog det, at når der er udsigt til hård frost, så sætter jeg laderen på natten over, og der er så ingen startproblemer.
Problemet kan dog også være at dieselen bliver for tyk i kulden, så den stopper føderørene til motoren.

Man kan forsøge sig med en forvarmning af brandstofrørene med en hårdtørre, men det kan være besværligt, hvis proppen er i rørene under vognen.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 110 point
Dato : 11-01-11 11:54

Er problemet at hun har for lidt strøm på sin bil.da kan det hjælpe om du gir henne mere strøm fra din bil. Men er det noget annet der er galt,så bør du få mekanikeren til at kigge på det.
alimak

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-11 11:58

Ja refi,
men får vi bilen startet, kan hun jo selv køre nordpå, og Falck kan hjælpe andre...

Og det med de tynde kabler, er ikke kun Vrøvl, men et spørgsmål om tab af effekt.

Og Ja, severino, hun har en hårtørrer,
(selv har jeg flere ukrudt s brændere, men det er vist for farligt?)

Vi kan jo godt prøve at varme lidt, før vi starter med mit batteri tilkoblet.
+ til + er vist rigtigt??

Andregode forslag???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-11 12:10

Køb en batterilader til 100 kr.
Den lader batteriet på en dags tid.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-11 12:33

Hendes mekaniker bror tror at generatoren er gået, og så hjælper en oplader jo ikke (ret længe).

Hvordan ser jeg, om det er generatoren der gået, eller om det er batteriet, der er flad?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-01-11 12:39

Citat
Hvordan ser jeg, om det er generatoren der gået, eller om det er batteriet, der er flad?

Det er jo ikke let UDEN at starte den....

Selvfølgelig kan du afmontere generator og få den afprøvet, men det er da vist at starte i den forkerte ende

Så start med det "nemme"

Smid dine startkabler på

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-11 12:52

>Smid dine startkabler på

det prøver jeg.

hav en fortsat? god dag...

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 11-01-11 13:38

Citat
Smid dine startkabler på

Jatak,det lyder simpelt.Og er det også for den der kender det.
Men er man i tvivl??? Der er ikke råd til fejltagelser,med nutidig moderne elektronik.
Her er en glimrende side fra FDM:
http://www.fdm.dk/nyheder/giv-bilen-den-rigtige-starthjaelp

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-01-11 13:49

Citat
Hendes mekaniker bror tror at generatoren er gået, og så hjælper en oplader jo ikke (ret længe).

Se det er jo helt nye/andre oplysninger.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 11-01-11 13:49

Og lad nu være med at lade din egen bil være startet - for så får du måske et problem med din generator senere.

Først + på begge biler
Så minus på din egen
Til sidst sætte minus på den anden bil ............ ikke på batteriet men på et stel lavere end polen.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 11-01-11 14:40

Altså hvis falck kommer ud til den, så ka du være helt sikker på at han smider en gang starthjælp efter den og så køre hun selv....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-11 17:56

Jeg har nu hentet min kone og har flere oplysninger:

Hun kan godt starte, så det er ikke batteriet,
men der er ikke strøm under kørslen til eksempelvis defroster og varme,
derfor hypotesen fra hendes bror: Generatoren er gået?

Så nok alligevel en tur med Falck...

Selv ville jeg hellere køre de 30 km til Flensborg, med billigere reservedele,
end næsten det tidobbelte til Thy, hvor hendes bror arbejder,
men han vedligeholder nu engang hendes gamle bil...

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 11-01-11 23:18

Lyser ladelampen når motoren er i gang?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-11 10:33

Jeg vil spørge hende,
hun sagde den begyndte at blinke for et par dage siden, måske ladelampen?

Og hun ringer til Falck i dag,
med nyt snefald, mon ikke de har for travlt til 3-4 timers transport kørsel og hjem igen??

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-11 19:15

Min kone og hendes bil er nu i Nordjylland.
Og det var generatoren, Falck checkede det inden de begyndte transporten.

Undskyld at mit spørgsmål drejede sig om start hjælp med fladt batteri,
men man får ikke altid de rigtige oplysninger, slet ikke fra kvinder...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-11 21:29

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 12-01-11 22:57

Tak selv
alimak