/ Forside/ Karriere / Penge / Investering / Spørgsmål
10  miritdk 860
hvilke obligationer
Fra : Sønder
Vist : 1375 gange
200 point
Dato : 10-01-11 14:00

Jeg har arvet lidt penge efter min mor. Jeg kan selvfølelig sprørge banken hvilke obligationer, der er bedst at investere i, men hvem stoler på en bank i vore dage?
Findes der mon en side med troværdige råd eller er der en ekspert til stede?
PS skriv venligst kun hvis du ved noget om det

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-01-11 14:14

Det afgørende er, hvad du vil opnå ved at sætte pengene i obligationer, skal de "bare" stå godt og sikkert som en rar reserve at have, skal de give en høj rente, skal de være "helt sikre", hvor længe skal de stå, skal de kunne sælges i "utide", skal de være til din pensionsopsparing?

Banken ville stille de samme spm., og sikkert mere til.

Men det er afgørende for, at man kan svare rimeligt fornuftigt på spm.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 10-01-11 14:30

Jeg ved godt at jeg kunne få højere rente med aktier, men så risikovillig er jeg ikke.
Jeg skal kunne hæve dem, da jeg får brug for pengene til en ekstaskat om et par år.
derudover vil jeg naturligvis have så stort udbytte som muligt. Banken siger at Statsoblikationer er for "dyre".

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-01-11 14:31

>Findes der mon en side med troværdige råd

Netop i dag har Jyllands Posten en side om udbytte af obligationer,
men det er de sidste 4 år bagud, fremtiden kan ingen fortælle om...

Risikoen ved eksempelvis Dannebrog er beskeden,
højere afkast fås ved at investere i udviklingslande med større risiko...

Det er ikke godt for din bank at du tror mere på råd fra kandu end fra dem.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 10-01-11 14:33

Helt enig med vagnr, men du kunne måske kigge på Jyske Banks oversigt over virksomhedsobligationer, som typisk giver den dobbelte rente i forhold til stats- og realkreditobligationer, og som ikke behøver at være særligt risikofyldte - eksempelvis AP Møller, Dong, etc. Men tilbage til vagnr - du skal gøre dig klart, hvornår du skal bruge pengene, og hvilken risiko, du er parat til at løbe - hvis rentesatserne kryber meget over 5%, så er der en reel risiko for større kurstab og i den yderste konsekvens kurs 0. Så virksomhedsobligationer kan ved mindre beløb med fordel købes via en investeringsforening - tænk at det skulle købe fra en forhenværende DAF-diretør.

Mvh

Claus

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 10-01-11 14:40

Du kan reducere risikoen ved at købe i en investerings pulje,
hvor der købes blandede værdi papirer.

Et eksempel herpå er BRIK: Brasilien, Rusland, Indien og Kina,
alle mega lande med høje vækst rater, og det går jo nok ikke galdt for dem alle samtidig.

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 10-01-11 14:51

Tak for svaret svendgiversen. Det prøver jeg.

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 10-01-11 15:08

Du skal være opmærksom på, at din bank vil anbefale sine egne investeringsforeningsbeviser, som ikke nødvendigvis er de bedste på markedet. På DAF's hjemmeside, www.shareholders.dk, kan du under "analyser" se hvilke investeringsforeninger, der er bedst inden for forskellige kategorier.

Mvh

Claus

P.S. Jeg ville aldrig anbefale nogen at investere i den type af papirer, som du nu har valgt at satse på - du aner ikke hvilken risiko, du er ude i, når du ikke kender sammensætningen på aktier og obligationer, og lande og markeder - og omkostningerne i sådanne foreninger er typisk meget høje.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-01-11 15:08

Lige for tiden er realkreditobligationer meget sikre. Forstået på den måde at du kan være meget sikker på at tabe penge på dem.

Rentenivauet er meget lavt, så renteudbyttet er også lavt, og det vil du fastholde.

renten kan ikke falde ret meget mere, før den er negativ, men stigning er mege mere sandsynlig, og så falder kursen på de gamle lavtforrentede serier. Det er en matematisk nødvendighed.
Det giver tabet

Kommentar
Fra : DAF_direktoer

Dato : 10-01-11 15:12

Hvis man køber realkreditobligationer med en rest løbetid, som passer til ens investeringshorisont, så man være ligeglad med, om kursen falder undervejs - de indfries til kurs 100.

Mvh

Claus

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-01-11 15:23

Jeg er enig med Claus ovenfor, selv om BRIK-landene viser flotte takter er det bestemt ikke uden risiko. Den BRIK-investeringsforening jeg købte til kurs 206 i 06, var oppe i 328 okt 07, året efter i 72, nu omkring 230, så det kalder jeg ikke en sikker investering!

Jeg ville måske nok, idet jeg forstår du ved nogenlunde hvornår du skal bruge pengene, kigge på aftaleindskud med fast rente i bankerne, det kan du gøre via denne side, for 49 kr får du tilbud fra en masse banker på en gang, op til ca 3,5% rente, UDEN risiko, hvis du holder beløbet i den enkelte bank under 3/4 mill kr.

Alternativet kunne være realkreditobligationer, der udløber det år du skal bruge pengene, så er du sikret kurs 100 ved indfrielsen (men du kan risikere de bliver indfriet før)

Hvis der er peneg nok, bør du nok sprede på flere områder, i stedet for at lægge alle æggene i en kurv, det er ikke kun i eventyrene det kan gå galt.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-01-11 15:24
Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 11-01-11 08:12

Claus: Tak for dine råd! måske var jeg for hurtig til at give points. Nu har jeg i hvert fald noget, jeg kan bruge, når jeg taler med banken.