/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hvorfor skal vaskemaskiner stå i vatter?
Fra : Maksimus
Vist : 6949 gange
80 point
Dato : 06-01-11 22:38

Jeg fik at vide at en topbetjent vaskemaskine skal stå i vatter, ellers risikerer man vandskade.
Er det pga trykket fra hanen? Men hvad har det med at den skal stå helt lige at gøre?
Er det en stor risiko eller er det noget der måske kan ske og måske aldrig sker?

Nogen der har en selv? Og hvordan kan jeg sikre mig at den står helt lige? Er der et godt håndværker/husmor råd?

Tak..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:45

For ikke at vælte.

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 90 point
Dato : 06-01-11 22:45

Det er fordi, at når den centrifugerer, er der store krafter på spil. Hvis den ikke står i vatter- danser den hen over gulvet - den skal være i balance og ellers sker der skader på ophæng mv.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 06-01-11 22:47

Hejsa.
Det er ikke kun en topbetjent maskine der skal det.
Det skal alle maskiner ...ellers ødelægger du lejerne i den og den vil banke løs som en i H***

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 06-01-11 22:47

Jeg ved ikke hvorfor du omtaler vandskade, men hvis den danser for langt væk- løsner den sig måske fra vandtilkoblingen - men så er vi vist også ude i noget om at den danser mens du ikke er tilstede- for jeg tror du vil foretrække at slukke den hvis den begynder at danse

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:48

Det har noget med elektronikken at gøre,
når den begynder at centrifugere, skal den stå i watter, ellers slår den fra,
da den tror at der er forkert tøj/ vægt fordeling i den.
Har selv en, og har prøvet det hele//

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-01-11 22:48

Grunden til at den skal stå i vatter og fast på alle 4 ben, er at der under slygning kan maskinen komme i slyng/flytte sig/ hoppe og danse hen af gulvet HVIS den ikke står lige og fast på alle ben, og derved ødelægge noget af de dele hvor vandet er i maskinen, som så giver vandskade

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:50

Endelig = kan det være der står vand = i bunden, som ikke kan tømmes helt UD,
og så får den pludselig forkert vægt og begynder at danse...?

Uden for spørgsmålet

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:52

Citat
er det noget der måske kan ske og måske aldrig sker?

Tror det er din første maskine, men bare vent, det sker med hver anden vask.

Hvis den ikke er i rimelig watter

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:55

Citat
ellers risikerer man vandskade

Det har jeg dog aldrig været udsat for, og jeg har haft min i over 8 år.
Men flytter den sig, tager den jo slanger/ rør med sig,
og er den med kopling til en vandhane, så skal der ikke mange centimeter til, før
vandhanen + afløb er skadet,

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 06-01-11 22:56

PS. Det er også fordi der i maskinens elektronik er noget der måler om den er i balance under slygning, hvis den ikke er i balance sørger elektronikken for at den ikke slynger med fuld/max hastighed, bla.for at undgå skader på maskinen mm.

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:57

Citat
men hvis den danser for langt væk- løsner den sig måske fra vandtilkoblingen - men så er vi vist også ude i noget om at den danser

Du er inde på det samme, så ikke lige din tekst

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 06-01-11 23:11

Tak for alle de gode svar. Hvordan sikrer jeg at den står helt lige? Er det bare med et vatterpas?
Er der noget man kan købe så den står helt lige?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 06-01-11 23:35

Et vaterpas kan du få i enhver forretning, der handler med værktøj, vaskemaskinen stilles i vater ved hjælp af de små fødder nedenunder, der typisk er med gevind, så de kan stilles præcist, og låses med en møtrik (der også sidder på gevindet).

Min erfaring med en del vaskemaskiner og skæve gulve er, at det vigtigste er at alle fire fødder har god kontakt med gulvet (vaskemaskinen vipper ikke når du prøver at rokke med den) mere end om den er 100% i vater, så danser den ingen steder.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 06-01-11 23:36

Et ordinært waterpas er rigeligt, sørg for at den er i orden på begge leder

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 00:11

Rettelse til flere:

Det hedder vater og dermed hverken vatter eller waterpas.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-01-11 01:48

der er jeg ikke enig med dig, Luffe!

At maskinen skal stå i vater, er da korrekt!
At du kan bruge et vaterpas, er da korrekt!

http://da.wikipedia.org/wiki/Vaterpas

Hvordan det staves er mindre væsentligt, ja faktisk en bagatel

Kommentar
Fra : Misteryman666

Dato : 07-01-11 02:37

He, det begynder at ligne nationens indlæg på EB.dk det her

Http://www.itpanik.dk

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 05:57

Tja, helt uden panik har Luffe ret i vaterpas med v, samtidig er wiki-linket noget vrøvl, vater og vaterpas kommer ikke fra engelsk water, men fra nederlandsk (hollandsk) waterpas.

På engelsk hedder det level, eller mere præcist spirit level.

http://www.cooldictionary.com/words/level.wiktionary

Så er den vist i lod og vage

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-01-11 06:19

1 som smulle54 skriver : de ophæng der holder tromlen vil bleve belastet forkert dvs freks ophæng nr 1 40% nr 2 35% nr3 15% nr4 10% i stedenfor 1-25% 2-25% 3-25% 4-25%

en skriver det er pga elektroniken NEJ det er det ikke men den stopper pga tromlen "sidder forkert"

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 09:43

Citat
Det hedder vater og dermed hverken vatter eller waterpas.

r

"vater" betyder far på tysk. Det hedder waterpas. Vand der er vandret, der passer

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 10:13

Citat
Det hedder waterpas. Vand der er vandret, der passer

Vaterpas !!!.......vi gider altså ikke at omskrive hundrede års annaler og ændre butikkernes varebetegnelse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 10:18

PS.
En mindre anvendt betegnelse er et loddebrædt, det bruges mest internt blandt håndværkere.
Men princippet er det samme idet det lille glasrør.....libellen.....skal have boblen centreret når brættet bruges lodret.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-11 10:22

Altså - det er ikke så vigtigt at maskinen står vandret, for at kunne køre ordentligt.

Topbetjente maskiner er mere robuste, da de har lejer i begge sider af tromlen.

En vaskemaskine "danser" fordi den ikke står på alle fire ben og derfor kan vippe.

Hvis det er en topbetjent med to hjul bag til og stilleben fortil - så sørg for at den ikke står og kan vippe der hvor den skal stå og vaske/centrifugere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 10:36

Ja, Thyregod ""vater" betyder far på tysk.", men det betyder ikke det er far til et dansk vaterpas.

På tysk hedder et vaterpas Wasserwaage, så det har ikke noget med vater'en i vaterpasset at gøre. Som nævnt før kommer vaterpas fra nederlandsk, hvor de dog staver det med W, men det gør vi ikke i Danmark.

Den gamle danske betegnelse er i øvrigt et vagebræt, og det vage har vi garanteret lånt fra tysk (jf. Wasserwaage), men også her skiftet W til V.

Og sådan er der så meget, sågar noget der næsten ikke har med vaskemaskiner at gøre

Kommentar
Fra : kj

Dato : 07-01-11 10:43

Den skal stå i vater på begge ledder(forover, til siden) og også diagonalt.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-01-11 10:49

Waterpas, fordi ordet kommer fra plattysk/flamsk, hvor Vater betyder "far"

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 10:51

Denne vaskemaskine har efterhånden frembragt en akademisk diskusion. Men water betyder vand, så kan det måske være, at man idag synes man ikke gider skrive w men v.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 11:11

Citat
Men water betyder vand, så kan det måske være, at man idag synes man ikke gider skrive w men v

Ingen har tænkt på at bruge engelske betegnelser dengang begrebet blev indført i DK, så Waterpas må henstå som en stavefejl, det er først i nyere tid vi uden videre har accepteret at udenlandske ord bruges i daglig tale uden at blive fordansket, f.eks "hardware" i vores elektronhjerner vi lige nu sidder ved.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 11:15

Det er dog sådan at et ord staves korrekt, som flertallet staver det. Prøv at tage en søgning på google. - interessant nok.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 11:41

Efter den gode gamle Ordbog over det Danske Sprog, optræder vaterpas allerede år 1800, dog dengang stavet med to t'er.

W findes ikke som selvstændigt bogstav i ODS, men omtales som en ældre skrivemaade for visse personnavne og stednavne.

Så W i vaterpas forsvandt givetvis for flere hundrede år siden

Læg også mærke til, at de fleste danskere, udtaler week-end vikent og vikiliks er meget omtalt for tiden

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 11:47

Men det ændrer jo ikke det fakta, at befolkningen efterhånden staver waterpas i stedet for vaterpas. Tag en søgning på Goggle. Det er svært at købe et vaterpas men du kan sagtens købe et waterpas.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-11 11:53

Maksimus >>>>>>>>>>>>>>>> se her

Citat
Altså - det er ikke så vigtigt at maskinen står vandret, for at kunne køre ordentligt.

Topbetjente maskiner er mere robuste, da de har lejer i begge sider af tromlen.

En vaskemaskine "danser" fordi den ikke står på alle fire ben og derfor kan vippe.

Hvis det er en topbetjent med to hjul bag til og stilleben fortil - så sørg for at den ikke står og kan vippe der hvor den skal stå og vaske/centrifugere.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 12:02

Øh, Thyregod, jeg tror du har glemt at afgrænse til søgning i dk.

Min søgning vaterpas site:.dk der kun tager sider med dk-endelse giver 53500 hits, mod 1100 med Waterpas site:.dk

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 12:05

Jo men søgningen repræsenterer en mængde danske virksomheder og privatpersoner, som nok representativt for den alm. befolkning.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 12:27

Citat
Jo men søgningen repræsenterer en mængde danske virksomheder og privatpersoner, som nok representativt for den alm. befolkning

Det er et led i den almindelige forværring af det gode danske sprog hvor dansk ikke har den højeste prioritering i skolerne, aviser og tekst-tv er også smækfyldt med fejl uden at nogen tilsyneladende gør noget ved det.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 12:33

Jo du har ret, men sproget udvikler sig. Hvad med f.eks. mayonnaise der er blevet til majonæse fordi den alm. befolkning staver det på den måde

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 13:06

Majonæse giver stadig langt færre hits (ca 5000) end mayonnaise (ca 65000), mens mayonaise (et n) giver små 20000.

Jeg tror ikke majonæse slår an, et sprogligt misfoster. Jeg skal ikke udelukke, at der findes ord hvor "næse" indgår, uden at der er tale om sådan en der sidder mere eller mindre midt i hovedet, men kan ikke lige komme på noget. Lyder mere som en majornæse!

I dagligsprog, i hvert fald mit, hedder det mayo

Jeg syntes måske snarere sproget afvikles end udvikles, det kan da ikke være nogen gevinst i den globale verden at vi skal til at være norske og stave ord anderledes end resten af verden, vaterpas er dog en undtagelse fra den regel

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 13:13

I dansk retskrivningsordbog 2011 kan man bruge begge former. De mange hit er nok et udslag af den ældre del af befolkningen skriver det de har lært nemlig mayonnaise og så vil kokke i deres madopskrifter skrive mayonnaise, da det lyder finere, ja ligefremt fransk.

Kommentar
Fra : ove112

Dato : 07-01-11 14:24

hvis du ikke har råd til en lodde brædt kan du bruge et vandglas fuld af vandl l øber det over i den ene side står drn ikke lige

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-11 15:43

Det rene galmatias ( øh - hvordan staves det i grunden ?)

Gentagelser og gentagelser,

jeg tror budskaberne er forstået

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 15:47

"hvordan staves det i grunden" galimatias

http://ordforklaring.dk/ordforklaring.php?forklaring=galimatias

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-11 16:03

@vagnr

gad ikke lige slå det op- tænkte nok er var et eller andet galt

Citat
Tak for alle de gode svar. Hvordan sikrer jeg at den står helt lige? Er det bare med et vatterpas?
Er der noget man kan købe så den står helt lige?

Maksimus du fik et svar her :

Citat
Hvis det er en topbetjent med to hjul bag til og stilleben fortil - så sørg for at den ikke står og kan vippe der hvor den skal stå og vaske/centrifugere.

Og hvis det ikke er en topbetjent, så er der også stilleben på en alm. vaskemaskine- altså kan du til en vis grænse stille og skrue benene så den står i vater. Derudover kan man købe "gummisko" til at sætte under disse ben, så den ikke skrider- de minder om dem man sætter under sofaben for at skåne gulvtæpper.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 07-01-11 16:27

Kan ikke dy mig:
Store Nordiske Konservations Leksikon 1923
Vaterpas (ud. Váterpas), se Libellen.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 16:27

Man kan få meget nøjagtige waterpas, vaterpas, vatterpas der kan måle helt ned til 1 hundrededel af 1 mm over en længde på en meter.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-11 16:32

Du kan også bare gøre ligesom jeg.

Jeg købte min vaskemaskine gennem min elektriker og den blive installeret og sat op, gratis.

Men naturligvis var der forberedt til det, da det var den gamle som skulle udskiftes.
Og de tog den gamle med

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 16:33

Citat
Store Nordiske Konservations Leksikon 1923
Vaterpas (ud. Váterpas), se Libellen.

Ja det var dengang, det mange år siden, skriftsproget har forandret sig siden da. Jeg tror den rigtige staveform i dag (uofficielt) er waterpas. Alle taler engelsk (nydansk), så den rigtige skrivemåde må være med w.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 16:33

Citat
Og hvis det ikke er en topbetjent, så er der også stilleben på en alm. vaskemaskine

Prøv at slå stilleben op på Google, ingen hits giver de rigtige dimser som er "stilleskruer".

Nå, stilleskruer skal alligevel justeres da fabrikken ikke ved hvor maskinen skal stå.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-11 16:38

Citat
Prøv at slå stilleben op på Google, ingen hits giver de rigtige dimser som er "stilleskruer".

Ok, så blev vi så kloge- der er ikke tale om et maleri

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 16:41

Ja jeg kunne heller ikke rigtig forstå hvad stilleben har med en vaskemaskine at gøre, men hvad laver en topbetjent her?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-11 16:47

Hvis ikke den maskine skal stå på stilleben.................hvor skal den så stilles.

I øvrigt bruger jeg et loddebrædt, når jeg skal sørge for at noget er i vage.

Alle vores vaskemaskiner gennem tiderne, er sat op på øjemål, men dog indstillet til at hvile på alle 4 ben (stilleben)

De har altid fungeret indtil de gik i stykker og blev smidt ud.

Vi har haft nogle enkelte maskiner med justerbare fødder.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-11 16:59

Thyregod8 >>>>>>>>>>>>>>>>prøv at kigge på teksten i selve spørgsmålet.

Citat
Jeg fik at vide at en topbetjent vaskemaskine skal stå i vatter, ellers risikerer man vandskade.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 17:02

Eyvind, loddebrættet er til det LODRETTE, det vandrette klares med et vagebræt, eller til nød et vaterpas.

Men du kan selvfølgelig med loddebrættet checke, om siderne er lodrette, så er top og bund sikkert vandrette, og så er maskinen i lod og vage, eller helt i vinkel, som man nok ville sige i dag

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-01-11 17:12

Citat
men hvad laver en topbetjent her

Han skal rydde op i tråden

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-11 17:16

Citat
1 02-01-11 50 Vaskemaskine programmer. Standard? (3) Hus og have

2 01-01-11 50 Den rette dosering vaskepulver? (4) Hus og have

3 01-01-11 50 Hvordan laver jeg en lynvask på denne? (6) Hus og have

4 01-01-11 50 Hvad koster vaskemaskineopsætning ca? (4) Hus og have
7 15-12-10 50 vaskemaskine i køkkenet? (9) Andet hus og have

Jeg glæder mig til at høre om din første vask i køkkenet. Om det hele "funktionerer" som det skal- får vi en melding ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 07-01-11 17:18

Citat
Han skal rydde op i tråden

den trænger til en kogevask

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 07-01-11 17:34

Citat
den trænger til en kogevask

Det ville være synd for vandskaden, der måske kommer

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 07-01-11 17:42

Min gamle, halvskøre lærer var gift med en endnu skørere fransk kvinde. En nytårsaften opdagede vi, da vi havde fyret et kanonslag af i nærheden, at konen styrtede ud på altanen i nattøj, og råbte "SABOTAGE", på fransk selvfølgelig.

Der blev ofte fyret kanonslag af i nabolaget derefter, ren underholdning

Hvorfor kom jeg lige til at tænke på det

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 07-01-11 17:54

Alle de her svar kan let forvire en nybegynder eller bare en der vil spare en opsætning af sin vaskmaskine....
Det letteste er at læse manualen , hvis dette ikke forfindes kan man finde den her på nettet eller kontakte forhandleren og spørge ham tilråds...........

Bassebo.......

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 09-01-11 16:02

Tak for hjælpen alle sammen. Nu er jeg snart ekspert jo

Jeg snakker med min boligforening i morgen. Skal lige høre dem om jeg må få en vvs mand ud og sætte op til en rigtig vaskemaskine. Problemet er at jeg så sikkert skal betale for at fjerne det igen, hvis jeg en dag flytter. Den slags forstår jeg dog slet ikke. men skidt med det.

Ellers bliver det en top betjent med 1200 omr.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 09-01-11 19:32

Citat
Det er fordi, at når den centrifugerer, er der store krafter på spil. Hvis den ikke står i vatter- danser den hen over gulvet - den skal være i balance og ellers sker der skader på ophæng mv.
Det er vigtigere at den træder på alle 4 ben, end at den står i vage (vatter)