/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Vinterdæk
Fra : Højris
Vist : 735 gange
200 point
Dato : 06-01-11 20:00

Hej!

Jeg har for første gang i livet mit, tvunget af omstændighederne anskaffet et sæt vinterdæk.
Men jeg kan ikke finde ud af hvilket dæktryk jeg skal bruge.
Det er en wv golf 2 fra ca 89 turbo disel.
Måske nogen har en ide.

Nå men nu går jeg ud for at montere dem, måske der kommer et lyst hoved forbi i mellemtiden

Højris

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 210 point
Dato : 06-01-11 20:04

Dæktrykket er den samme uanset om du kører på vinterdæk, sommerdæk eller helårsdæk, se i bilens instruktionsbog hvilken dæktryk der anbefales

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 20:11

Det står på dækket? ELLER...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 06-01-11 20:23

Omkring 2,3 vil passe for de fleste person vogne...

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-01-11 20:56

Jeg ville nok vælge at spørge dækfabrikanten, bilens instruktionsbok er for upræcis. Hvis det endelig skulle være så hellere for meget tryk end for lidt - både sommer og vinter. Jeg kører med dækstørrelse 205/55x16 har 35 psi svarende til 2,5 bar i alle 4 hjul og lidt mere i reservehjulet (40 psi), så svendgiversens 2,3 bar ser rigtigt ud . . . efter min mening

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 06-01-11 20:58

Jo stærkere du kører desto vigtigere er det med korrekt dæktryk, og igen hellere lidt for meget end for lidt, (det får dækkene til at blive varme, med fare for dækeksplotion, dog mest om sommeren )

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 06-01-11 21:00

34 psi er ok
alimak

Kommentar
Fra : Dulcona

Dato : 06-01-11 21:02

Det står på dækkets side, hvad det anbefalede max dæktryk skal være. Kig her, så du kan se hvor du skal lede. http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=50

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 06-01-11 21:05

Citat
I din bils instruktionsbog bør der være en fortegnelse over dæktryk som er forskrevet fra producenten af den pågældende bilmodel. Det dæktryk der evt. er trykt på dækket i form af en dækkode er ikke nødvendigvis det rigtige for din bil. Det anbefales at du sætter dit dæktryk udfra hvad producenten af din bil anbefaler.
det er nemlig sådan det er, hverken for høj eller for lav eller hvad andre mener, det er hvad bilfabrikanten som kan anbefale korrekt dæktryk og ikke dækfabrikanten, citatet er fundet her:
http://www.appa.dk/det-korrekte-daektryk-for-biler-i-bar-psi-og-kpa/

Kommentar
Fra : johnadler01

Dato : 06-01-11 21:44

der skal 30 psi i dækkene
hilsen john

Godkendelse af svar
Fra : Højris

Dato : 06-01-11 22:18

Tak for svaret o.v.n..
Citat
Dæktrykket er den samme uanset om du kører på
vinterdæk, sommerdæk eller helårsdæk

Det var det jeg skulle vide.

For der står i brændstof dækslet 2.0 for og 0,8 bag.

Men sådan er der jo så meget
Højris

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:37

Citat
det er nemlig sådan det er, hverken for høj eller for lav eller hvad andre mener, det er hvad bilfabrikanten som

Og SKIDE med dæk_frabrikanten = jo, dæk
Det kalder man hurtig service, hvis du kører med HVAD bil_skidtet siger
SÅ PAS PÅ, de aner INTET om dæk + og til tider heller ikke noget som helst om deres egne bilmærker..

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:39

Citat
For der står i brændstof dækslet 2.0 for og 0,8 bag

Og på DÆKKET står der GARANTERET kører KUN PÅ EL/ eller der omkring/ o.s.v.

Latterligt

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 06-01-11 22:43

Citat
Dæktrykket er den samme uanset om du kører på
vinterdæk, sommerdæk eller helårsdæk

Må man godt lige smide en =
hvor i alverden har du den fra = synshallen.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 07-01-11 00:49

Hvis du kører med 0,8 bar i bagdækkene får du godt nok en levende bagvogn og et rigeligt brændstofforbrug.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-11 14:44

Selv tak, der må være en trykfejl på din tankdæksel, det passer simpelhen ikke at der kun skal være 0,8 i bagdækkene, der skal stå 2,0 i for dækkene og 1,8 i bagdækkene, mange kører med 2,0 eller lidt mere, både for og bag de 1,8 er uden belastning