/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Excel navne sortering
Fra : TobyP
Vist : 1417 gange
20 point
Dato : 01-01-11 12:20

Hej Kandu brugere :D
Jeg er ny her så bær lige over med mig hvis jeg gør det forkert.

Men jeg har et excel problem. Jeg skal lave et kampskema og i afkrydsnings arket skal der ikke være mellemrum mellem de tilmeldte brugere. Så derfor skal jeg have en formel der kan sortere navne.
Kan det laves? Hvilken enkle lille formel redder min dag? :P

Mvh TobyP

PS. Skal lige i kirke og rydde op og sådan noget, men skal nok tjekke senere :)
På forhånd tak

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-11 12:29

Umiddelbart ser det ud til du har ldit store forventninger tol Excel...

Hvis du skal lave sorteringer skal de elementer du sorteret på være eller optræde adskilt...

Jeg kan ikke hvor der ikke skal være mellemrum.... Larspeterhansen uden mellemrum giver ikke mening... (men det kan jo være jeg misforstår)...

Du skal sørge for at fornavne og efternavnte står i hver sine celler, herefter er det intet problem at sorterer de "hele linjer" i arket, alfabetiske efter celleværdier i kolonner.

Kan du komme lidt nærmer på hvad du mener med uden mellemrum?

vh Ben

Kommentar
Fra : TobyP

Dato : 01-01-11 12:37

Det er et spil jeg spiller som skal bruge kamp systemet.

Eks.
I kolonne A skriver jeg de tilmeldte
Så kommer de over i B (og bliver krydset af i C med et X)
Hvis de fik et X i c skal de rykkes over i D. Så er problemet bare at hvis de står sådan:
Mig
Dig
Dem

Og "dig" så f.eks ikke kommer. Så bliver der mellemrum mellem mig og dem. Så skal have noget der kan sortere mellemrum væk som minimum :)
Håber det var bedre

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-01-11 12:44

Det med at flytte på betingelse af en "X" værdi - skal laves for hver celle, med en IF / HVIS funktion...

Navne kan så indtastes i celle A(n) og bliver i denne celle...
Så er det let at at lave Hvis funktioner til hvor disse navne skal optræde, som følge af andre betingelser.

Du kan jo altid efter indtastning af navne skjule navne cellen.

vh Ben

Kommentar
Fra : TobyP

Dato : 01-01-11 12:54

Er nået så langt at jeg har fået de to første kolonner med hvem der er tilmeldt og afkrydsningen. Det bliver først når der er nogen der ikke er fremmødt at der bliver problemer.
Kan du give et eksempel på hvordan du vil gøre det?
Det som min onkel har fået fra nogle andre har været en meeeeget lang smøre :)

Mvh TobyP

Beklager hvis jeg er lidt langsom :)

Kommentar
Fra : TobyP

Dato : 01-01-11 13:02

Ville en anden mulighed være at man sagde at hvis han ikke var fremmødt så ville en skjult kolonne sige "ikke fremmødt" og så ville fremmødte kolonnen sortere alle ikke fremmødte fra og så kun tage de andre navne?

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 30 point
Dato : 01-01-11 13:10

Dette for linje 2 da jeg regner med at du har overskrifter i linje 1

Jeg har et eksempel på hvad der skal indtastes i Celle D2

I celle D2 skal der stå:

=HVIS(C2="x";A2;"")

Sætningen gør at hvis der er "x" i celle C2 bliver celel værdien i D2 = indholdet af Celle A1 der indeholder navnet på den person der skal flyttes til celle D2

De to sidste "" gør at celle værdien vises som blank. Hvis disse udlades skriver excel værdien "Falsk", som er resultatet af Hvis sætningen hvis C2 ikke er ="x"

vh Ben

Kommentar
Fra : TobyP

Dato : 01-01-11 13:17

Mange tak nu burde det virke :D

Godkendelse af svar
Fra : TobyP

Dato : 01-01-11 13:18

Tak for hjælpen :D