/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Oliefyr kortslutter
Fra : Thomas.Haugaard
Vist : 1320 gange
200 point
Dato : 31-12-10 00:41

Pga af fejl i tilbageløbet har oliefyret sprøjtet olie ud over sig selv og nu sprænger det sikringer hver gang jeg prøver at starte det.

Har en varmeblæser kørende for at tørre det.

Ellers nogen der har en ide til hvad man skal gøre ?

vh

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 210 point
Dato : 31-12-10 00:47

Hvis det er din sikring som sprænger er det en desideret kortslutning. Du må findet ud af hvilken ledningern der kortslutter.
Er der fugt, er det som regel din HPFI relæ som slår fra.

Du må skille alle samlinger/ledningsbokse ad, og se hvor der er en kortslutning.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 31-12-10 08:58

dåser mm skilles ad og renses

kontakt evt elektrikker

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-12-10 10:07

Et gammelt trick er, at man kan skrue en 220 volt pære i sikringsfatningen. Hvis den lyser, er der kortslutning, så kan du rode med ledningerne indtil pæren ikke lyser.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 31-12-10 10:34

Ikke særlig klogt for lægmand af gøre.......det er med livet som indsats.........hurra for automatsiktinger.........

Bassebo...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 31-12-10 10:36

Og lige en ting mere så kan man ikke tøre olie væk med varme , det skal renses af med en klud og noget rense kemikalie af en eller art.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-10 11:48

Olien giver ikke isig selv kortslutning, men hvis du har gammel gummiisoleret tilledning så kan gummien opløses så lederne kortslutter. skifr ledningen, men forbind korrekt, eller lad en kyndig om det.

Det er ret håbløst at fjene ret meget fyringsolie med varmeblæser, og dampene er ikke sunde indendørs.
I stedet skal du skille ad og tørre med klude og evt petroleum, lampeolie eller grilltændvæske. Det er stort set det samme.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 31-12-10 11:49

Rådet med lampen i sikringsfatningen er da fint og ret ufarligt . Men den slags fatninger findes sæsten ikke mere.

Kommentar
Fra : Thyregod8

Dato : 31-12-10 13:59

I stedet for en lampe i fatningen kan du bruge et voltmeter, der så viser 220 V

Godkendelse af svar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 31-12-10 14:34

Tak for svaret thulin. Der var mange gode svar og dem takker jeg også for.

Fik isoleret problemet til cirkulationspumpen.