/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Varmepumpe fra Daikin har problemer
Fra : Caspersn
Vist : 4335 gange
40 point
Dato : 26-12-10 02:38

Hej
Min Daikin varmepumpe, inverter, fryser til i vinteren. Is vokser ind et eller andet sted i ude-delen og betyder at den står og banker og til sidst mister effekten.

Den står i mit kolonihavehus. Er sat til 10 grader med fuld blæs.

Hvad skyldes dette og hvad gør jeg ved det?
Kan jeg varme huset op med el-radiatorer og så sætte pumpen til aircon for at tø ude-delen op? Eller...??? Og hvad gør jeg så den ikke fryser til igen? Den skulle jo selv afrime...

Den er 1½ år gammel og sat op af godkendt Daikin montør.

Håber I kan hjælpe.
Mvh
Casper

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-10 05:19

smid nogle varmeblæsere ind i huset og sluk og isoler udedelen

eller kontakt daikin.dk

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 26-12-10 08:19

luftvarmepumper dur ikke med de kuldegrader vi har for tiden

Kommentar
Fra : Caspersn

Dato : 26-12-10 09:21

Hmm... Jeg mener bestemt at der stod den kunne arbejde ned til -25 grader...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 26-12-10 09:30

-5 til -10 maks -15 står der på deres hjemmeside

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-10 10:45

Laveste temperatur gælder for tør luft. Fugtig luft vil danne is.
Du bruger nok også mere energi end du får ud af det.....................en varmeblæser giver mere når det er så koldt udenfor.

Ja - du kan godt afise den ved at "vende" og sætte den til at køle et opvarmet rum.

Kommentar
Fra : Caspersn

Dato : 26-12-10 11:54

Ok - men hvad så ned dens automatiske afrimingsfunktion? Hvorfor klarer den ikke problemet?

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 26-12-10 12:25

Citat
hvad så ned dens automatiske afrimingsfunktion? Hvorfor klarer den ikke problemet?

Tvivler på den kan klare det, da funktionen kun har et forbrug på 15-30 watt og skal du holde den frostfri vil jeg mene du skal langt over det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-10 12:37

Fordi der står - 25 på et skykke papir, skal du ikke regne med at det passer. Der er så meget misinformation fra leverandører af varmepumper . Det er kun de bedste som ovehovedet giver noget positivt i frostvejr.
Sluk den inden du ødelægger den, hvis det ikke allerede er sket.

Kommentar
Fra : Caspersn

Dato : 26-12-10 12:54

Har slukket den og tændt to elradiatorer for et par dage siden - men det var jo ikke meningen...

En montør siger at vi skal bore huller i bunden så vandet kan ledes bort... Han siger også at vi kan tø den op ved at hælde varmt vand over den?!

De bedste? Efter hvad jeg har googlet og læst på blandt andet en norsk hjemmeside, så er daikin og Panasonic de to bedste mærker man kan købe til det danske klima.

Dejligt at i er så mange der vil holde juleferie med mig her på kandu

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 40 point
Dato : 26-12-10 19:38

Grunden til at udedelen fryser til er selvfølgelig i første omgang grunden den lave ude temperatur.
Og lige for at komme myterne til livs om hvordan og hvornår en varme pumpe virker så kommer det lige her.

Man kan IKKE lave kulde, men man kan fjerne varme, det er hele ideen med en varme pumpe. Dvs. man kan fjerne varmen fra luften uden for og bruge inde i huset. Også varmen fra kompressoren og bliver brugt inde i huset, for indedelen er nemlig kondensatoren og det er den der bruges til at fjerne varmen.

For at forhindre at udedelen fryser til skal man sørge for at der er ordentlig afløb fra udedelen, ergo skal der være nok med huller under. Men samtidig med skal den placeres så højt at afløbsvandet ikke suser op på fladen ved opstart og det vil øjeblikkeligt sætte sig som is igen. Hvis ikke der er afløbshuller nok kan man bore nogle. De bedste af modellerne har faktisk 18 afløbshuller.

Man kan også montere et vinterkit på udedelen. Det er et varmekabel som monteres under fladen, som sørger for at holde det isfrit. Umiddelbart lyder det skørt men den varme kablet afgiver bliver jo brugt inde i huset så helt spildt er det jo ikke. Der monteres en lille termostat som sørger for at kablet kun varmer når temperaturen er på eller under frysepunktet. Men det er klart at COP værdien af en varme pumpe jo ikke ligger i top på denne tid af året.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-10 20:07

Citat
indedelen er nemlig kondensatoren og det er den der bruges til at fjerne varmen.

Nej du tager grundlæggende fejl . Kondenseringen er i det varme reservoir, når Carnot processen kører som varmepumpe.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-12-10 20:29

Altså den eneste måde at få varmen fra anlægget er jo via kondensatoren og det er jo indedelen, gå r ud fra at du er enig transor. Og i kondensatoren fjerrner man den varme der er "opsamlet" fra udedelen (fordamperen) altså varme fra luften, kompressoren osv.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 26-12-10 20:30

Problemet kan løses med et selvregulerende varmekabel i bunden af yderdelen, har lige lavet det for hos en bekendt, kablet bruger kun 15w pr meter og tænder selv når det bliver koldt , nu virker hans perfekt og det er kun en fra bilka til 2500.- kr og efter signe har han haft ned til 18-20 grader frost om natten og stadigvæk virker hans bambus maskine....

Mvh Bassebo....

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-12-10 20:33

Korrekt Bassebo, som jeg også beskrev ovenfor så er det en måde at komme is i fordamperen til livs.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 26-12-10 21:44

en luftvarmepumpe er kun beregnet sum supplement til den eksisterende opvarmning men effektfaktoren bliver alt for lavt i denne tid , så det klogeste er at slukke den, den kan også bruges om sommeren som aircondition.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 26-12-10 21:52

Nej i kondensatoren fjerner man ikke varme. Der dannes den varme, som er summen af den energi, som tilføres mekanisk , og den varme ,som fjernes i fordamperen.
Du mener det formentlig rigtigt, men kommer bare til at skrive det modsatte.

Kommentar
Fra : Caspersn

Dato : 26-12-10 22:12

Ok, min Daikin har et afløbshul - jeg har lige med en kombination af hårtørrer og varmt vand fjernet al isen - to timers kedeligt arbejde.

Jeg skal altså have boret nogle huller i bunden og evt købe et varmekabel?!
Jeg forstår bare ikke hvorfor den ikke selv klarer isen ved afrimningen??? Den skulle jo kunne tåle det danske klima?!

Men - siger I også at en el-varmeblæser er billigere i drift på denne årstid?

Jeg skal kun have varmet op til 8-12 grader...

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 27-12-10 16:34

Hmmm vi har ikke andet varme på 75m2 der har vi to stk. som holder ca. 23-24 grader døgnet rundt , vi har ikke nogen somhelst problemer med at holde 23-24 grader i denne kulde....
Det er to mitsubishi og de er lavet til nordiske forhold ned til minus 25 grader........

Bassebo....

Godkendelse af svar
Fra : Caspersn

Dato : 29-12-10 08:33

Tak for svaret Fijala.

Min montør valgte at bore huller og jeg skal have tjekket det der varmekabel ud...

Godt nytår til alle

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-10 16:43

Caspersn, tak for det og held og lykke med projectet. Man kan købe et vinterkit til 700-800 kr inkl. termostat. Det er et unirvesal og passer til alle. Skal blot forbindes til 230V og termostaten sættes insd som bryder på fasen eller nulen. Termostaten er en model uden kanap og er blot geregnet til at slå varmekablet til når udetemperaturen kommer under 0 gr. Den kan monteres med et par skruer således at den rører ved metalkabinettet, på den måde mærker den temperqaturen med det samme.

LIge en slut bemærkning til transor.
Du har så evig ret i hvordan det virker, men hvis du virkelig læaser det jeg skrev så er det også sådan jeg beskriver det. Man bruger kondensatoren til at fjerne varmen fra udeluften og blæser den ud inde i huset.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-10 16:45

Fandt lige et link på varmekablet til en endnu billigere pris.

http://www.andespro.dk/shop/vinterkit-184p.html

i teksten beskriver de netop vigtigheden om at lede kondensvandet væk.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 29-12-10 16:49

Lige lidt mere.
Man kan også købe en GSM enhed til sin varmepumpe. Sæt den op i sommerhuset og lad dig selv bestemme hvornår du vil tænde for varme pumpen. Tænk at tænde for varmepumpen med en SMS 2 timer inden man kommer ud til sit sommerhus. Dejlig varme.
Det eneste der kræves er et SIN kort og der kan man bare vælge det billigste abonnement man kan finde. Det er jo et engangs køb og der bruges slet ikke penge på kortet da det aldrig bruges til at ringe op fra.

Kommentar
Fra : Caspersn

Dato : 02-01-11 20:46

Hej Frjala
Tak for de mange kommentarer - det ser spændende ud med varmekablet, måske man burde købe det. Men jeg tror jeg venter til næste sæson - nu er vinteren jo ved at være ovre

Ang. SMS modul, så koster det vidst mange penge for modulet?!

Også en tak til alle jer andre der var med til at bringe videnen frem i dette spørgsmål.

Mvh
Casper

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 03-01-11 17:55

Hej

Glemte da lige linket

http://www.andespro.dk/shop/fjernstyring-universel-275p.html

1995,- er vel ikke så slemt er det. Og de virker fint. Vi har leveret en del af dem og ingen klager endnu