/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Hvilken fugl er dette?
Fra : Birgitte32
Vist : 973 gange
100 point
Dato : 25-12-10 12:20

Jeg har lige set en stor fugl ude i haven, som jeg ikke har lagt mærke til før. Den er på størrelse med en skade - betydeligt større end solsortene. Den minder i bygning meget om en kernebider - har det samme kraftige næb. Er rød/orange på brystet og maven og har nogenlunde de samme tegninger og farver som en kernebider, men på vingerne har den en stribe i meget kraftig blå. De billeder jeg har kunne finde af en kernebider, har ikke de samme blå striber. Halen er hvid med en sort klat i midten, når den er foldet ud. Ret så flot, men jeg har som sagt aldrig set den i vores have før.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 25-12-10 12:27
Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 25-12-10 12:45

Hej Pia :)

Det tror jeg sørme, du har ret i. Denne var en del mere kraftig i farverne end de billeder, jeg kan finde på google. Meget mere rød. Utrolig flot. Den virkede også meget sky, og man skulle stå helt stille for ikke at forstyrre den.
Men smart var den .. den fandt en mejsekugle på jorden, satte sig bogstaveligt talt ned på bagdelen, tog fat i mejsekuglen med en klo på hver side af kuglen, og så hakkede den ellers løs hehe
Jeg er på arbejde, og vi har en kæmpe gammel frugthave, så her er dejligt med fugle. Vi har 3 dompap par, der flyver rundt og en masse andre, som man normalt ikke ser i så stort et tal, som vi har her. Men skovskaden var ny :)

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-12-10 13:05

Citat
Men skovskaden var ny :)

Ja det er jo heller ikke dens rette element.
Men de stakler kan jo ikke finde man i skoven for øjeblikket.
Vores "datters" kom hos hende første gang sidste vinter. Hun var jo så meget spændt på om den ville dukke op nu i år...men sørme jo, den kom allerede den anden dag hun serverede mad. Men dertil skal også siges at de bor klods op af en skov.
Vi fodre selv hele året rundt herhjemme og vi får flere og flere fugle i haven.
Vores faste beboere er jo så et solsortepar.
De prøver at jage de andre væk...men der er altså mere snu end som så...de tager R** på dem.Det er så morsomt at sidde og se på.
Vi sidder og drikker morgenkaffe hver morgen i vores udestue. Der kan vi jo se det show der udspiller sig.
Og hvis manden ikke har fået lagt foder ud så skal de da nok lige gøre opmærksom på det.
God arbejdelyst til dig og et forsinket god jul.

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 25-12-10 13:22

God jul til dig også

Ja - der kan godt nok gå meget tid med at sidde og betragte hele det lille samfund, der udspiller sig i haven. Der er både rangordner, retssystemer og meget mere. Skovskaden sad lige uden for vinduet, så vi stod musestille og kiggede. Nu er den fløjet, men mon dog ikke, den kommer tilbage

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-12-10 13:40

Citat
Nu er den fløjet, men mon dog ikke, den kommer tilbage

Det håber jeg da for jer...det er en meget smuk fugl

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 25-12-10 14:15

Den kom skam igen .. og nu har den taget sin kone med Vi har simpelthen et skovskade par i haven lige nu. Jeg stor hygger med med bare at sidde og kigge med en kop kaffe

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-12-10 14:20

Citat
Den kom skam igen .. og nu har den taget sin kone med

Skønt...den har da sladret...NYD det !!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 25-12-10 16:13

Glædelig jul!

Jeg har også stået og "beluret" vores solsortepar og de små mejser mv.

Solsortefar er sq fræk - han sætter sig til at sove på foderbrædtet, så de små fugle ikke kan få mad. Gad vide om, de små har lokket endnu en han solsort hen til gården, for så får de fluks foderbrædtet ud af "hænderne" på den første han, for han jager jo den nyankomne han væk.

Ja, det er bare SÅ hyggeligt at studere fuglelivet i gården.

Godkendelse af svar
Fra : Birgitte32

Dato : 25-12-10 16:22

Tak for svaret, og god fornøjelse til alle, der nyder at følge livet i haven

Kommentar
Fra : akle

Dato : 25-12-10 16:40

Hej .
Efter din fine beskrivelse af den nyankomne fugl, sagde jeg straks til mig selv, 'Det er en Skovskade' og ganske rigtigt. De er ret så sky men meget kønne. Vi havde også et par af slagsen dér hvor vi boede tidligere, med skov og mange buske i nærhede. Spændende er det at betragte alle fuglene der kommer, og om vinteren i sne og frost, kommer der specielt mange samt 'nye arter' - så er det en fornøjelse at fodre. Af 'nyt' i år, har vi fået besøg af Dompap og et Kvækerfinge-par.
Fortsat god fornøjelse med de bevingede.
MVH Akle